به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» نشست خبری فیلم گنجشکک اشیمشی عصر امروز در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد با حضور عوامل فیلم و با اجرای حمیدرضا مدقق کارشناس فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مسعود کرامتی کارگردان اپیزود بنبست در باره چگونگی انتخاب قصهها در فیلم گنجشکک اشیمشی گفت: آقای نیکخواه آزاد با من تماس گرفت و سه قصه به من داد من آنها را خواندم البته شانسم این بود که اولین کسی بودم که قصهها را میخواندم از میان آنها بنبست راانتخاب کردم و فکر میکنم از دو قصه دیگر موقعیت و شرایط بهگونهای بود که همه آدمها در موقعیت انتخاب قرار میگیرند و دست به انتخابی میزنند که وجه غالب آن اجبار است. این انتخاب براساس پارامتر نیست و قصه به گونهای پرداخته شده که انتخابها قابل قبول و قابل دفاع است.
در ادامه غلامرضا رمضانی کارگردان یکی از اپیزودهای این فیلم عنوان کرد: خیلی برای انتخاب اپیزودهای فیلم کنجشکک اشیمشی قدرت انتخاب نداشتم و قصهای که بهعنوان قصه اول به من پیشنهاد شد به شکلی دوست داشتم و احساسات و روابط میان دو مادر برایم دوستداشتنی است و تمایل داشتم آن را به تصویر بکشم.
کرامتی در ادامه گفت: همین الان که فیلم را بهعنوان ببننده نگاه میکنم فکر میکنم میشود لحظات کوچکی از آن را حذف کرد و چه بسا قصه فیلم اینگونه بهتر میشود.
همچنین غلامرضا رمضانی در بخش دیگری اظهار داشت: تمام حوادث پیرامون دوران کودکی به دوران کودکی مربوط است و گاهی نیز حتی داستان آن ارتباط مستقیمی با کودک دارد و نیز کودک جریان و حرکت اصلی قصه را به وجود میآورد گاهی نیز یک فیلم پیرامون کودک از دوران مدرسه تا حواشی زندگی خانوادگی که سهم بسزایی در شناخت کودک از پیرامونش دارد و بیارتباط به دنیای کودک نیست.
وحید نیکخواه آزاد تهیه کننده کنجشکک اشیمشی یکی دیگر از عوامل فیلم بود که در اینباره ادامه داد: فکر میکنم هر دوی این سینما در یک جهت قرار میگیرند والدین تأثیرات مخربی بر روی زندگی کودکان میگذارند بنابراین اگرفیلمی بسازیم که مخاطبینش والدین باشد و به آنها گوشزد کنیم که زندگی کودکان را خراب میکنند اگر چه به صورت ناخواسته این فیلم به نفع کودکان است.
وی افزود: گنجشکک اشیمشی فیلمی ویژه کودکان نیست و تا حدودی برای نوجوانان و بزرگترهای ساخته شده که اختیار نوجوانانی مثل شخصیت قصه را دارند و خیلی وقتها باعث میشوند زندگی آنها از دانشجویی نرمان خارج شود.
وی در باره انتخاب عنوان فیلم گفت: قبول دارم اسم فیلم غلطانداز است ممکن است که گمان شود با فیلم فانتزی و عروسکی روبهرو هستیم اما اگر از محصول چیپس و پفک اشیمشی بگذریم باید بگویم این ارگان یادآور ترانه مرحوم فرهاد است علت این انتخاب عنوان فیلم قهرمانهای قصه ما هستند که مثل گنجشکک اشیمشی لب بوم پدرومادرها مینشینند برف حادثه و طوفان بیمهریها میآید آنها خیس میشوند و در حوزه نقاشی میافتند.
پوریا ایمانی بازیگر نقش نوجوانان در اپیزود آخر فیلم در ادامه گفت: کار کردن با آقای کرامتی کارگردانی که خودش بازیگر است سخت است من اول از ایفای این نقش میترسیم اما حضور آقای کرامتی در این زمینه به من خیلی کمک کرد.
همچنین در ادامه مسعود کرامتی در خصوص نوع پایانبندی فیلم گنجشکک اشیمشی اظهار داشت: شاید در هر سه اپیزود شکل روایتی که از فیلمنامه شکل گرفته است وجود داشت که ساده برگزار میشود نه اینکه کاراکترها سهلانگاران برخورد میکنند در این فیلم موقعیتی ترسیم میشود و آدمها در این موقعیت با هم برخورد کرده و در نهایت شرایطی به وجود میآید که دست به انتخاب میزنند واقعیت شرایط آدمهای فیلم در جامعه اینگونه است که مجبورند انتخاب کنند اما حکم قصه این است که میشود امیدوارانه به آن نگاه کرد من فکر میکنم این شکل انتخاب به سینمای ناب نزدیکتر است.
غلامرضا رمضانی در بخش دیگری از این نشست در خصوص بحث اقتباس در سینما تصریح کرد: اگر در کتب و آثار ادبی نکات شاخصی دیده شود درام قابل توجهی مشاهده شود و ارتباط نقطه عطفی در مسائل اجتماعی دیده شود چه اشکالی دارد که آن را تبدیل به فیلم کنیم بخش عمدهای از برخی از داستانها مضمون صحیح و درام قابل ارزشی ندارند اینکه به اقتباس و داستانهای ادبی اهمیت دهیم ویژگیهای منحصر به فردی به فیلم خواهد داد.
وحید نیکخواه آزاد در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره انتخاب شخصیتهای داستان گنجشکک اشیمشی گفت: بهعنوان مثال قصه دوم فیلم برخورد دو نسل را به نمایش می گذارد و قصه سوم از مرز اعدامی ذکر خیر میشود مردی به عنوان مربی اصلاح تربیت که بار پدر را به دوش میکشد در مجموع شاید این نوع نگاه در اثر تجربهای باشد که در زندگی شخصیام از آقایان دارم کلان بانوان را شریفتر میدانم و احساسم این است که مادران سنگ زیرین آسیاب هستند البته نوع نگاهم در این فیلم فمنیستی نیست.
همچنین در ادامه نگار نیکخواه آزاد بازیگر نقش اپیزود اول فیلم گنجشکک اشیمشی گفت: در این فیلم همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد و در اواخر ماه رمضان فیلمنامه به من معرفی شد و آقای که در کانون ناشنوایان مسئول بود برای آشنایی با این قشر به من معرفی گردید من با ایشان تمرین کردم که البته جدای از تمرین حضور ایشان در سر صحنه به من خیلی کمک میکرد.
کرامتی در بخش دیگری از این نشست ابراز داشت:از ابتدای که فیلمنامه این کار نوشته شد قرار بود در پایان نگاه امیدوارانه داشته باشد هر چند این نگاه به معنای پایان خوش نیست و نمیتوان اینگونه تفسیر کرد که پایان داستانها خوش است.
در ادامه افشار صدابردار فیلم گنجشکک اشیمشی از نحوه نمایش فیلم در سالن برج میلاد انتقاد کرد و گفت: سالنی که گنجشککاشی میشی در آن به نمایش گذاشته شده از جهت صدا خیلی بد است و متأسفانه صدای فیلم آنگونه باید شنیده نشد.
همچنین نیکخواه آزاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: توفیق فیلم در اکران عمومی برایم مهم است من سینما را با گلنار و مدرسه پیرمردها به عنوان تهیهکننده شروع کردم و این نشان میدهد برایم اهمیت دارد اما فکر میکنم فیلمهای دیگر هم باید ساخته شود.
وی افزود: اگر معدل بازیگران این فیلم الف نباشد حداقل ب است این فیلم باید به فروش متوسط برسد و اگر به لحاظ تبلیغات روی آن کار شود حتما فروش بالای متوسطی خواهد داشت.
در ادامه رمضانی گفت: نگاه به مضمون اجتماعی با نگاه به اینکه سازندگان فیلمها تخصصی در ارتباطی با مضمون آن داشته باشند همگی در این فیلم جمع شده و امیدوارم به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.
مسعود کرامتی کارگردان اپیزود بنبست فیلم گنجشکک اشیمشی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: امیدوارم اهل رسانه این فیلم را به این سمت نبرد که چرا برای کودک ساخته نشده است اگر از این منظر به این فیلم نگاه شود حتما لطمه خواهد خورد این تحریف که چندین سال است به شدت تبلیغ شده و جا افتاده مبنی بر اینکه سینما کودک شوی تلویزیونی است کاملا با معنای این سینما کودک متفاوت است سینمای کودک مطلقا معنیاش این نوع فیلمها نیست.