به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حامد امامی در ششمین همایش آموزشی والدین و خانواده کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «سواد رسانهای» در آمفی تئاتر پردیس این دانشگاه گفت: سواد از ریشه «سود» و به معنی سیاهی است؛ باید آنقدر بنویسی و کاغذ سیاه کنی تا خواندن و نوشتن بیاموزی. کسی باسواد است که در وهله نخست، توان دستیابی به مسئلهای را داشته باشد و در درجه دوم، بتواند مسئلهای را تجزیه و تحلیل کند.
وی در ادامه به مولفههای دیگر باسوادی اشاره و بیان کرد: ارزشگذاری و توان تولید رسانهای مولفههای سوم و چهارم، داشتن سواد است. حالا این سوال پیش میآید که با اضافه شدن مولفه چهارم، دایره کسانی که سواد رسانهای دارند، محدودتر میشود؟ واقعیت این است همینکه با گوشی خود عکس میگیریم یا پیامک ارسال میکنیم، به معنی این است که رسانه تولید کردهایم.
این کارشناس رسانه و پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به تعریف دوم از سواد رسانهای گفت: درک توان رسانهها در شکلدهی به جهانبینی و باورهای فردی تعریف دوم از سواد رسانهای است. ما آنچنان با رسانه درآمیختهایم که نمیتوانیم متوجه تفاوت خود با آدمهایی شویم که پیش از این زمان زندگی میکردهاند.
امامی با بیان اینکه اینترنت ما را به آدمهایی سطحی تبدیل کرده است، بیان داشت: براساس آمار بچههای بین 8 تا 18 سال، بین پنج تا شش ساعت در روز از اینترنت استفاده میکنند.
وی گفت: ما در برخورد با یک رسانه باید چند پرسش را در نظر داشته باشیم. نخست باید به کشف رابطههای اقتصادی بپردازیم. یک شبکه ماهوارهای فارسی زبان برای اینکه بخواهد یک ماه برای ما برنامه بسازد، چقدر باید هزینه کند؟ دومین مسئله در ارتباط با رسانهها، سبک زندگی مصرفی است. باید دید رسانهها روش زندگی چه کسانی را تبلیغ میکنند. جز این است که در نهایت میکوشند تا به ما بهطور غیرمستقیم بقبولانند که چون ما فکر و زندگی کنید؟