گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ قدرت گرفتن افسانه ای فیس بوک در طول چند سال از رویدادهایی است که می توان آن را مهم ترین اتفاق ارتباطی در اولین دهه از هزاره سوم برشمرد. لوبیای کوچکی که به صورت سحرآمیز رشد کرد و «جک» توانست از خانه غولی که در بالای ابرها بود، وسایل قیمتی بیاورد، اما حالا همان غول در حال پایین آمدن از تنه درخت است و «جک» مادرش را صدا می زند تا تبر را از انباری بیرون بیاورد.
داستان «جک و لوبیای سحرآمیز» شباهت زیادی با قصه «فیس بوک» دارد. سال ها یکه تازی در عرصه شبکه های اجتماعی اتفاقی بی نظیر بود که به مدیریت غول فیس بوک شکل گرفت. میلیون ها نفر به عضویت فیس بوک درآمدند تا دوستان قدیمی خود را پیدا کنند یا با افراد جدیدی دوست شوند. ارتباطات گسترده ای که در این فضا به وجود آمده مدیون عضویت افرادی است که علاقه داشتند بیشتر وقت خود را پای لپ تاپ ها یا کامپیوترهایشان بگذرانند.
بعد از تغییراتی که در عرصه تکنولوژی رخ داد و با عرضه شدن میلیون ها گوشی جدید و پیشرفته در اجتماع های مختلف، کم کم گرمای دوستی های فیس بوکی به سردی گرایید و شعله های علاقه مندی به آن، خاموش شد، اما ساده انگاری است اگر تنها دلیل کم فروغ شدن فیس بوک را تکنولوژی های نوین بدانیم. هر چند مدیران فیس بوک با خرید شبکه های جدید در گوشی های همراه سعی می کنند ضعف خود را در تقابل با پیشرفت روزافزون بپوشانند، اما کارشناسان اعتقادات دیگری نیز دارند.
نمودارکاهش مراجعه به فیسبوک بر اساس یافتههای محققان دانشگاه پرینستون
محققان دانشگاه پرینستون پیش بینی کرده اند که فیس بوک تا سال آینده، 80 درصد کاربران خود را از دست می دهد. این دانشمندان با استفاده از مدل های ریاضی مرگ فیس بوک را نزدیک می دانند و معتقدند این سایت نیز دارای چرخه حیات است و اکنون دوره کهولتش را می گذراند. اوج گیری شتابان فیس بوک و افول ناگهانی آنف یادآور ضرب المثل فارسی است که: «فواره چون بلند شود، سرنگون شود.»
دو سال پیش نیز گروهی از هکرها به دلیل «افشای اطلاعات خصوصی خود توسط فیس بوک» سعی در هک کردن این سایت داشتند، البته برخی افراد دیگر نیز ادعا کرده اند که این سرویس، اطلاعات شخصی آنها را در طول انقلاب های منطقه به سران سابق کشورهای اسلامی مثل «مبارک» می فروخته است. عده ای از کارشناسان معتقدند حتی بعد از حذف و خروج دائمی از صفحه فیس بوک خود، تا سال ها اطلاعات شما در مخزن های اطلاعاتی انباشته شده و نگهداری می شود؛ این در حالی است که بعد از کشورهای عربی، ایرانیان بیشترین افشای اطلاعات شخصی خود را در فیس بوک دارند.
در دانشگاه وین نیز تحقیقاتی صورت گرفته که به دلایل ترک فیس بوک پرداخته است. این محققان مشخص کردند، نگرانی از نداشتن حریم خصوصی (48.3 درصد) و به دنبال آن نارضایتی عمومی ( 13.5 درصد) و جنبه های منفی از دوستان آنلاین (12.6 درصد) از مهم ترین علت های خلوت شدن این شبکه اجتماعی است. تحقیقات دیگری در آمریکا نشان می دهد که هر ماه 9 میلیون آمریکایی برای همیشه با صفحه شخصی خود خداحافظی می کنند. برخی از پژوهشگران شیوع فیس بوک را مثل بیماری های واگیر می دانند که در کوتاه مدت گسترش یافته و پس از مدتی، مهار شده و از بین می روند.
کارشناسان بسیاری هستند که مرگ فیسبوک را پیشبینی کردهاند
این روزها برای آن که مدیران فیس بوک بتوانند لوبیای سحرآمیز خود را حفظ کنند و اجازه ندهند غول از بالای لوبیا سقوط کند، دست به هر کاری می زنند، اما وقت آن رسیده که تبر به دست جک بیفتد و لوبیا را قطع کند. صدای افتادن غول باید خیلی وحشتناک باشد! نه؟!
.....................
ولي اينکه ميگن ايرانيا بيشترين افشاي اطلاعات شخصيشونو دارن که همه در جريانيم80% خالي بنديه