طاهر علی محمدی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، بیان داشت: نگرش ملل و مکاتب مختلف تاریخی به زن، توام با حقارت بود.
وی افزود: در این دیدگاه، بانوان هیچ هویت مستقل و انسانی نداشتند و صرفا به عنوان ابزاری برای تکثیر نسل، خدمتگزاری و دفع شهوت مردان تلقی می شدند تا آن جا که نه تنها هیچ ارثی به آنان تعلق نمی گرفت؛ بلکه خودشان از طریق ارث به دیگران واگذار می شدند.
رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به دیدگاه فلاسفه یونانی به زن تصریح کرد: اندیشمندانی مانند افلاطون و ارسطو زنان را حقیر و لایق اسارت می خواندند و از خلقت این جنس، ابراز انزجار می کردند.
علی محمدی گفت: کشیشان مسیحی ازدواج با زنان را قبیح برمی شمردند و آن را اسباب نزول بلا از آسمان می دانستند، در این جوامع زنان حق تدریس و آموزش را نداشتند و محکوم به خاموشی بودند.
وی با مقایسه دیدگاه اسلام و سایر مذاهب در مورد زن، بیان داشت: دین مقدس اسلام بر خلاف سایر ادیان، مذاهب و ملل، نگاه ابزاری و طفیلی به زن ندارد، این دین هویت انسانی بانوان را احیا کرد و آنان را مکرم، معظم و محترم برمی شمرد.
رئیس دانشگاه ایلام با بیان اعتراف گوستاولوبون فرانسوی در مورد دین اسلام تایید کرد: وی اسلام را اولین دینی می داند که به جنس زن شان و مقام بخشیده است.
علی محمدی زنان را سرشار از استعدادهای ذاتی برای ترقی و تعالی دانست و ادامه داد: از دیگاه اسلام زنان می توانند به کمال برسند، خداوند متعال برای شناساندن ویژگی های یک بانو کامل به زنان مسلمان الگوهایی مانند حضرت صدیقه کبری (س) را معرفی کرده است.
وی نگاه اسلام را به دو جنس زن و مرد یکسان عنوان کرد و گفت: ارزش کار مردان از زنان بیشتر نیست، مقیاس برای ارزش گذاری، اخلاص و معرفت است و جنسیت کوچکترین دخالتی ندارد.
رئیس دانشگاه ایلام ادامه داد: سخن گفتن از فاطمه (س) فراتر از اندیشه بشرى است، اگر برخی معانى در قالب الفاظ در وصف ایشان بیان می شود به منزله تقدس حقیقت بلند پایه این بانو گرانقدر است.
علی محمدی شان برخی از آیات قرآن را در مقام صدیقه کبری (س) دانست و تصریح کرد: آیات شش سوره فاتحه، 21 و37 سوره بقره، 103، 137، 195 سوره آلعمران؛ 69 سوره نساء، 24 سوره ابراهیم، 111 سوره مؤمنون، یک تا سه سوره کوثر و ده ها آیه در سوره های مبارک قرآن در بیان شخصیت بانو دو عالم نازل شده اند.
وی بیان داشت: فاطمه زهرا (س) تنها بانو معصوم امت اسلامی است که نقش رهبری دارد، ایشان به عنوان حجّت و اسوه برای مردم معرفی شده اند و اطاعت از این بزرگوار برای مردم عصرش واجب بود.
رئیس دانشگاه ایلام شخصیت زهرای اطهر (س) را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و جهادی ممتاز و برجسته خواند و ادامه داد: زندگی فاطمه زهرا (س) اگر چه کوتاه بود؛ اما این حیات پر ثمر از جهت جهاد، مبارزه، تلاش، کار انقلابی، صبر انقلابی، درس، فراگیری و آموزش، سخنرانی و دفاع از نبوت، امامت و نظام اسلامی دریای پهناوری از معانی و حقایق بود.
علی محمدی گفت: فاطمه زهرا (س) به ظاهر یک بشر است؛ اما در معنا یک حقیقت عظیم، نور درخشان الهی، بنده صالح، انسان ممتاز و برگزیده از سوی خداوند است.
وی با اشاره به کلام پیامبر خدا (ص) در مقام حضرت زهرا (س) تصریح کرد: خداوند متعال علی(ع)، همسر و فرزندانش را حجت مردم قرار داده است، آنان درهای علم و آگاهی در میان امت می باشند، هرکس به این عزیزان تمسک جوید به راه راست هدایت یافته است.
رئیس دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت بتول(س) یکی از درخشان ترین چهره های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار در قالب جنس زن است، پیروی و تاسی به چنین شاهکار آفرینش دربرگیرنده سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت می باشد.
علی محمدی با بیان اینکه پس از پیامبر باب نبوت مسدود شد؛ اما باب کشف، شهود و الهام بسته نشد، تاکید کرد: جبرئیل امین بعد از پیامبر (ص) به حضرت زهرای مرضیه (س) نازل می شدند و کلام خدا را بر ایشان جاری می کردند.
وی افزود: در دنیایی که زن را شر مطلق، عنصر فریب و گناه می دانستند، قرآن می گوید: فاطمه نه تنها خیر می باشد؛ بلکه کوثر یعنی خیر کثیر است.
رئیس دانشگاه ایلام به بیان ابعاد شخصیتی بانو دو عالم پرداخت و گفت: پارسایی، و قناعت به امکاناتی ناچیز، رفتار، گفتار، نگاه، تلاش، نفس کشیدن و تمام اعمال ایشان در هر لحظه از شبانه روز عبادت بود.