گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ کتاب «منهای فقر» برگرفته از مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی است که به همت مرتضی کیا در 12 فصل و با عناوین اسلام و جامعه منهای فقر، اسلام و جامعه منهای تکثر و اسراف، اسلام و هشدار در آخرالزمان، اسلام و حدود مال مشروع، اسلام و تعالیم دین از زبان بزرگان در باب اموال، جنگ فقر و غنا، زکات باطنی، امکانات محرومین، ارتفاعات نهجالبلاغه، کاربزرگ و انفاق و ادای حق مال و ثروت از سوی انتشارات علمی و فرهنگی الحیاة منتشر شده است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
هنگامی که با حضرت علی (ع) بیعت کردند، روز اول ان حضرت سخنانی کوتاه، در توحید و معرفت گفت... روز دوم آمد، و برنامه کار حکومت خویش را اعلام کرد. و اولین ماده آن، تصحیح مسیر اموال، و تعدیل ثروت و امکانات، و بازپس گرفتن اموال چپاول شده مردم و بیت المال بود. برای رسیدن به حقوقدانان و محرومان.
بزرگترین انقلابیون تاریخ، پیامبران بودند. که به نص قرآن کریم، برای عدالت، و ساختن جامعه منهای فقر قیام کردند، «ما پیامبران خود را فرستادیم تا مردم، همه عادلانه (در منهای فقر) زندگی کنند.»
«لیَقومَ الناسُ بالقِسط» و این، انقلابی ترین شعار، در سرتاسر تاریخ انسان است که در قرآن کریم، در سوره حدید (آیه 25) آمده است. یعنی، زندگی کردن مردم، همه، از هر دین و مذهب و مسلک (الناس) به صورتی کاملا عادلانه، که همان زندگی در منهای فقر است، زیرا اگر عدالت اجرا شود، به فرموده حضرت امام جعفر صادق (ع) و امام موسی بن جعفر (ع) (که در گذشته نقل شد)، فقری و فقیری بر جای نمی ماند و جامعه به «منهای فقر» می رسد.
در دو آیه از «سوره نساء» و «سوره مائده» کیفیتی در تغییر می بینیم که بسیار بسیار مهم است:
«یا أیُهَا الَّذینَ آمَنوا! کُونوا قَوامینَ بالقِسط، شُهداءَ لله....» (آیه 135)
این مردم مومن! با همه توان خود، قسط را بر پای دارید، و برای رضای خدا (هر جا لازم بود) به درستی شهادت دهید....
و در «سوره مائده» آمده است:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا! کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ» (آیه 8)
ای مردم مومن، برای رضای خدا، مجریان مصمم قسط باشید... و ناطر بر اجرای درست
در این دو آیه مبارکه، اسم جلاله، الله با قسط در کنار هم و به طور متوارد آمده و هر کدام در جای یکدیگر به کار رفته است. یکبار گفته شده « قَوامینَ بالقِسط»، « شُهداءَ لله» و یکبار گفته شده « قَوَّامینَ لِلَّهِ»، « شُهَداءَ بِالْقِسْطِ».
و این چگونگی بسیار بسیار مهم است و این دو آیه از افتخارات قرآن کریم و تعالیم محمدی است و حیاتی ترین سخنی است که در تاریخ بشر گفته شده است و اهمیت بدل ناپذیر «اجرای قسط» را می رساند و به خوبی و به روشنی به ما می فهماند که رکن اساسی اقتصادی و اجتماعی، در دینداری (در صورت حضور واقعی دین و احکام دین، در هر اجتماع و در هر حاکمیت) اجرای قسط درون روستاها تا وسط شهرها.... از امکانات مختلف زندگی، و قسط (چنان که در «مفردات» راغب اصفهانی هم آمده است) به معنای تقسیم عادلانه و در دسترس بودن امکانات مختلف زندگی برای همگان است.