مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر گفت: در مجموع 300 عنوان کتاب در نمایشگاه ارائه کردهایم که از این تعداد آثار 130 عنوان چاپ اول هستند.
محمد دهدستی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: مجموع انتشارات امیرکبیر امسال 300 عنوان در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه کرده که از میان این تعداد آثار 130 عنوان چاپ اولی هستند.
وی ادامه داد: انتشارات امیرکبیر در دو غرفه مستقر است یک غرفه اصلی که در محل شبستان قرار دارد و یک غرفه دیگر که ارائه دهنده کتابهای کودک و نوجوان (کتابهای شکوفه) در سالن 23 است.
دهدستی با اشاره به سابقه 70 ساله انتشارات امیرکبیر در حوزه نشر بیان کرد: میتوان گفت امیرکبیر از بزرگترین و مهمترین ناشرین کشور به شمار میآید انتشارات امیرکبیر متعلق به سه نسل است و مخاطبین خاص خود را دارد هر خانوادهای از هر گروه سنی با کتابهای ما انس دارد خوشبختانه سابقه تاریخی امیرکبیر باعث گردیده علیرغم همه افت و خیزهایی که در طول دوران وجود داشته مخاطبین خود را همچنان حفظ کند.
وی در ادامه عنوان کرد: انتشارات امیرکبیر طی سالیان اخیر چاپ کتابهای حوزه فرهنگی تاریخ کودک و نوجوان و کتابهایی در حوزه اجتماعی اندیشه اسلامی ادبیات ایران و جهان و به ویژه حوزه دفاع مقدس را در اولویت قرار داده است.
مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر در بخش دیگری از سخنانش در خصوص افزایش قیمت کتاب و تاثیر آن بر فرهنگ کشور گفت: طبیعی است که افزایش قیمت کتاب بر همه جنبههای آن تاثیرگذار است اگر چهار مرحله خلق یک اثر چاپ توزیع و مطالعه برای چاپ یک کتاب در نظر بگیریم مانند یک چرخه است که بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند.
وی افزود: طبیعی است هم زمان با افزایش قیمت کتاب از تعداد مخاطب هم کم میشود و بر گردش مالی ناشر اثر میگذارد به هر حال ما هم مانند هر انتشارات دیگری دچار نوسانات ناشی از افزایش قیمت کاغذ و چاپ بودیم اما همواره سعی کردهایم دغدغهمان در هر شرایطی چاپ کتابهای فاخر و ارزشمند باشد.
به گفته دهدستی برآوردها حاکی از آن است بیش از 50 درصد کتابهایی که در ایران خریداری میشود مطالعه نمیشوند.
مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر ادامه داد: متاسفانه مسائل اقتصادی که در چند سال اخیر به وجود آمده در همه مسائل کشور تاثیرگذار بوده است کتابهای خوب به تعداد کمتری چاپ شدهاند مولفین و مترجمین به لحاظ مالی تامین نشدند قیمت تمام شده کتاب بسیار بالاتر رفته و در نهایت تیراژ کتاب در سراسر کشور به شدت افت داشته است تمامی این مسائل باعث شده هدف نهایی انتشار کتاب که همان ارتقای سطح فرهنگ در جامعه است محقق نشود.
وی پیرامون بحث ممیزی در حوزه نشر و کتاب گفت: طبیعی است در هر کشوری که زندگی میکنیم باید تابع قوانین آن باشیم از طرفی هم هر ناشری که کتابش را به ارشاد میبرد قطعا دچار ممیزی خواهد شد ما هم مانند هر ناشر دیگری تابع این قوانین هستیم.
به گفته مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر این انتشارات نزدیک به بیست سال است در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به علاقهمندان کتاب تخفیف 20 درصدی ارائه میکند.
دهدستی در ادامه به برنامههای این انتشارات در طول نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامهها میتوان به برگزاری نشستهای میان نویسندگان ناشرین و مخاطبین اشاره کرد همچنین تلاش داریم فرصتی ایجاد کنیم تا علاقهمندان به آثار انتشارات امیرکبیر در غرفه ما حضور یافته و پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارند.
وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم تا حد امکان نمایشگاه کتاب امسال را از شکل فروشگاهی خارج کنیم هر چند که متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این است که بیشتر تبدیل به فروشگاه شده است.
دهدستی در پاسخ به این سوال که مدیریت نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی میکنید اظهار داشت: هنوز برای قضاوت این مسئله زود است در دولت قبلی و البته زمانی که نمایشگاه کتاب از محل نمایشگاه بینالمللی به مصلی منتقل شد قرار بود فقط به مدت سه سال نمایشگاه در مصلی برگزار شود متاسفانه مصلی به لحاظ سخت افزاری و امکانات مورد نیاز برای نمایشگاه عظیمی مانند نمایشگاه کتاب مناسب نیست البته علیرغم همه محسناتی که مصلی دارد اما ضعفها و محدودیتهایش بر این محسنات غلبه کرده است.
وی در ادامه عنوان کرد: نمایشگاه کتاب در ایران یک فرصت استثنایی برای مردم و از همه مهمتر ناشرین به شمار میآید امیدواریم در آینده شاهد غلبه جنبه فرهنگی نمایشگاه بر جنبه اقتصادی آن باشیم همچنین امکان تبادل فرهنگ ایجاد شود و تسهیلات بهتر و بیشتر برای مردم و ناشرین در نمایشگاه فراهم شود.
دهدستی در پایان گفت: مسئله مهمتر این است که کتاب در ایران محدود به این ده روز نشود و نمایشگاه فقط به عنوان یک ویترین برای کتاب نباشد.