به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، هشتم اردیبهشت ماه بود که یک دستگاه اتوبوس حمل ونقل عمومی شهرداری تهران از نوع اسکانیا (عقاب نشان) که در شمال به جنوب بزرگراه آزادگان در باند کندرو در حال حرکت بود، قصد ورود به بزرگراه حکیم شرق را داشت که در راستگرد این ورودی با گاردریلهای کناری برخورد کرد و واژگون شد.
این حادثه جان هفت تن از شهروندان تهرانی را در دم گرفت و موجب انتقال 24 مصدوم توسط نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به بیمارستانهای بیمارستانهای امام خمینی (ره)، رسول اکرم(ص)، شریعتی و فیاضبخش شدند که متاسفانه یک تن دیگر از شهروندان نیز به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد.
کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ در بررسی چند ساعته از صحنه حادثه علت را تخطی از سرعت مطمئنه و همچنین ایمن نبودن اتوبوس اسکانیا مطرح کردند.
همچنین این حادثه پای شهردار تهران، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان را به میدان کشید تا در این باره بررسی کرده و مقصر اصلی این حادثه را شناسایی کنند.
بنا بر گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو روز گذشته جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل و شورای شهر تهران مبنی بر شفاف سازی و پیگیری سانحه واژگونی اتوبوس اسکانیا (شرکت واحد- بخش خصوصی) با حضوراعضای شورا، مسئولین پلیس راهور، مسئولین کارخانه عقاب افشان، شرکت استاندارد و مسئولین وزارت کشور برگزار شد.
احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و شورای شهر در آغاز این جلسه گفت: وقوع چنین حادثه ای بسیار دردناک و قابل تامل است اما پیش از این که به دنبال یافتن مقصر ماجرا باشیم به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده هستیم.
در ادامه این جلسه بیات مدیرکل اداره استاندارد تهران گزارشی پیرامون بحث استاندارد اتوبوس های اسکانیا و تولید آن در ایران ارائه کرد و گفت: شاید مهمترین موضوعی که باید به آن اشاره کنیم مسئله عدم وجود «مرکز آزمون جاده ای» برای وسایل نقلیه شهری و برون شهری است.
مدیرکل استاندارد تهران در ادامه بیان داشت؛ گزارشی درباره نوع صندلی، شیشه و وسایل جانبی اتوبوس در حال تهیه است که در جلسه هفته آینده کمیسیون توسط وی ارائه خواهد شد.
در ادامه این جلسه گزارشی که توسط هیات علمی دانشگاه درخصوص اتوبوس های اسکانیا و حادثه واژگونی اتوبوس آزادگان تهیه و تدوین شده بود توسط هراتی عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور رئیس پلیس راهور ناجا ارائه شد .
هراتی ادامه داد: این نخستین باری نیست که پای اتوبوس های اسکانیا در چنین حوادثی باز شده است و متاسفانه علیرغم عدم رعایت سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس، بسیاری از قطعات اتوبوس همچون قطر شیشه اتوبوس در ساخت و تولید دقت نشده است و با معیارهایی که توسط خود شرکت اسکانیا اعلام شده مطابقت ندارد.
سرهنگ حسینی: از همه شهروندان تهرانی عذرخواهی می کنم
سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه جلسه با عذرخواهی از تمامی شهروندان تهرانی و همچنین نمایندگان اهالی پایتخت در شورای شهر گفت: بنده به نوبه خود از وقوع چنین حادثه ای ناراحت هستم و از تمامی نمایندگان محترم شورا و اهالی پایتخت عذرخواهی می کنم، شاید در این قضیه دوستان و همکاران بنده نیز کوتاهی کرده باشند و پلیس راهور به هیچ عنوان دوست ندارد از زیر بار چنین حادثه ای شانه خالی کند.
سرهنگ حسینی ادامه داد: باید دقت کنیم چند نفر از داخل اتوبوس به بیرون پرتاب شده اند و این موضوع تا حدود زیادی نگران است، نمونه مشابه چنین اتفاقی درباره یک اتوبوس بنز که هم اکنون دقیقا در یک توقفگاه در کنار همین اتوبوس اسکانیا ضبط شده است را مورد بررسی قرار دادم و متوجه شدم که خوشبختانه خون از بینی هیچ یک از مسافران نیامده که نشان از استحکام و مسایل استاندارد در این اتوبوس دارد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد؛ اگر چه این اتوبوس از سرعت بالایی برخوردار بوده اما در این حادثه تنها اتوبوس به سمت چپ خوابیده که در این صورت اگر اتوبوس از استاندارد و ایمنی کافی برخوردار می بود نهایتا می بایست دو یا سه نفر از ناحیه دست و پا مجروح می شدند نه اینکه 8 نفر کشته شوند و در واقع عدم ایمنی اتوبوس علت اصلی مرگ 8 شهروند تهرانی در این حادثه است.
در ادامه این جلسه دنیامالی خطاب به مدیر عاما شرکت اسکانیا گفت تا به حال چه تعداد از این اتوبوس ها توسط شرکت عقاب افشان تولید شده است مدیر عامل اسکانیا پاسخ داد؛ گفت؛ ما بالغ بر 10 هزار نفر پرسنل داریم و تا به امروز موفق به تولید 7 هزار اتوبوس اسکانیا در مدل های مختلف شده ایم.
در ادامه این جلسه پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت؛ هنوز 250 اتوبوس اسکانیا در خطوط اتوبوسرانی تهران وجود دارد و از مدتها قبل یعنی سال 86 با اسکانیا مکاتباتی درباره عدم ایمنی شیشه ها و صندلی اسکانیا با مسئولین شرکت داشته ایم و آخرین اتوبوس هایی که از این شرکت دریافت کرده ایم مربوط به سال 89 می شود.
مدیرعامل اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: نمی توان منکر اشتباه راننده و عدم سرعت مطمئنه شد اما اعتقاد دارم که اتوبوس مربوطه به لحاظ ایمنی و استاندارد با مشکلاتی مواجه هستند.
بیات مدیرکل استاندارد استان تهران در ادامه این جلسه گفت؛ تمامی صحبت هایی که مطرح می شود یک پیش فرض هستند و ما به دنبال مشخص شدن تمامی زوایای این سانحه هستیم اما در این بین برخی موضوعات وجود دارد که به آنها اشاره نشد. موضوعاتی نظیر این که آیا اتوبوس ها به توپوگراف نیاز دارند یا خیر؟ به هر حال ما در حال حاظر به صحت این موضوع که اتوبوس چه قدر سرعت داشته است نیاز داریم. جی پی اس می گوید 50 کیلومتر بر ساعت اما شنیده های دیگری هم وجود دارد که می گوید 120 کیلومتر در ساعت! ما باید تمامی این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.
مدیرکل استاندارد استان تهران تصریح کرد: خوشبختانه با دستور مقامات قضایی و همکاری سرهنگ حسینی، امکان بررسی تمامی قطعات اتوبوس در آزمایشگاه وجود دارد و می توان برای تمامی پیش فرض هایی که مطرح شد، دلیلی درست و براساس آزمایش های دقیق بیان کرد.
در نهایت در پایان این جلسه 3 ساعته مقرر شد در جلسه بعدی کمیسیون روز یکشنبه هفته آینده با همکاری سرهنگ حسینی و کسب مجوزهای مربوطه از طریق مراجع قضایی،علاوه بر استخارج سرعت و اطلاعات مربوط به اتوبوس از طریق (ECU) یا همان کامپیوتر خودروی اسکانیا، اطلاعات مربوط جنس صندلی، نوع شیشه اتوبوس، جانمایی دستگیره های لوله ای و همچنین جانمایی صندلی های اتوبوس توسط شرکت استاندارد مورد بررسی قرار بگیردو با تصمیم اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل مقرر شد تمامی آزمایش ها در 3 آزمایشگاه متفاوت انجام شود تا نتیجه ای دقیق به کمیسیون ارائه شود.