حسین شهبازی امروز در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در شیراز، در بیان ویژگیهای خط امام وتاثیر آن بر جنبشهای دانشجوی، بیان داشت: حضرت امام یک تاثیر عمومی روی کلیت جامعه و تمام مردم گذاشتند که من از آن استفاده میکنم تا به پاسخ این پرسش برسم، و آن تغییر کاربری شهروندان و آحاد مردم بود.
عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز افزود: اگر تا پیش از روحالله تعریف معروف شهروند در همه جا، خوردن و خوابیدن و ازدواج و شغل و از این قبیل کارهای روزمره بود از این به بعد دیگر به این حد نمیشد اکتفا کرد چرا که پس از روحالله، عموم و اقشار مختلف مردم وارد جریاناتی شدند که به تغییر معادلات حاکم بر کشور و به تبع آن، تغییر معادلات حاکم بر جهان انجامید.
وی با اشاره به اینکه این روند تاثیرگذاری پس از انقلاب بر خلاف عرف، پررنگ تر نیز شد، ادامه داد: امام میتوانستند پس از انقلاب به مردم بگویند که از شما به خاطر جانفشانیهایتان متشکرم، مرسی که جوان دادید، دمتان گرم که خون دادید و ایستادید، اما دیگر کار شما تمام شده، از حالا به بعد کار من شروع میشود.به خانه بروید و از حکومت اسلامی لذت ببرید؛ اما اینچنین نکردند.
شهبازی اضافه کرد: امام خمینی، بلافاصله مبنای مقبولیت حکومت را در معرض انتخاب مردم قرار دادند و تمام نهادسازیهای اول انقلاب مانند بسیج و کمیته امداد و جهاد سازندگی و... را که آن دهه طلایی را رقم زد، به دوش مردم گذاشتند.
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه حضرت امیر میفرمایند:«خدا از دانایان پیمان بیقراری ستانده است» گفت: طبق منطق علوی، نسبتی مستقیم میان دانستن و بیقراری وجود دارد و علاوه بر این فردی که میخواهد بیقراری خود را بروز فیزیکال و بیرونی بدهد باید توان و انرژی این کار را داشته باشد و چون این دو همزمان در دانشجو وجود دارد؛ امام میفرمایند: «دانشگاه مبدا تحولات است».
این فعال دانشجویی در ادامه خاطرنشان کرد: این فرموده حضرت امام، به این معناست که دانشجو در سنگر دانشگاه باید تحولات جامعه را برنامهریزی و بلافاصله خودش اجرا کند و پس از بیان این نکات اکنون میتوان پی برد که منشا اثر فتح لانه جاسوسی و سایر حرکات انقلابی جریانات دانشجویی پس از انقلاب از کدام ریشه آب میخورد.
شهبازی در پاسخ به این سوال که افق تشکلهای دانشجویی برای نهادینه کردن آرمانهای امام(ره) چیست، تصریح کرد: آرمانهای امام، نهادینه شده است، جنبش دانشجویی باید به خود زحمت حرکت در جهت آن آرمانها را بدهد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تشکلهای دانشجویی اکنون با توجه به تفکرات امام حرکت میکنند یا خیر، اذعان داشت: تشکلهای دانشجویی بسیاری در کشور وجود دارد و نمیتوان با یک آری یا خیر، از پاسخ به این سوال شانه خالی کرد.
عضو مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز افزود: معیارها مشخص و واضح است؛ ما و شما باید با در دست گرفتن معیارها به تشخیص بنشینیم؛ بایدها و نبایدهایی که امام خمینی(ره) و پس از او رهبری معظم انقلاب، در مورد جریانهای دانشجویی اعلام کردهاند مشخص بوده اما در مجموع معتقدم ظاهر کلی جریان دانشجویی خوب است اما بسیار بهتر از این هم میتواند باشد.
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بیان کرد: بگذارید در جواب یک سوالی که مطرح کردید چند سوال به شما باز گردانم زیرا که اگر سوال دقیق مطرح شود یافتن جواب بسیار سادهتر میشود؛ چند درصد از پایاننامهها ناظر به مشکلات موجود در کشور است؟ چند درصد از فعالیتهای دانشجویی فراتر از مسائل باندی و جناحی، در جهت فقر زدایی از کشور است؟ تعریفی که در دانشگاههای ما از نابغه وجود دارد آیا تعریف درستی است؟ آیا نابغه همان کسی است که تست خوب زده؟ اگر جواب سوال قبل «خیر» باشد، که هست؛ پس آن نوابغی که باید به حل مشکلات کشور بشتابند کجایند؟ و... .
شهبازی در بیان چگونگی تبیین تفکرات امام برای نسل کنونی، توضیح داد: پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، دیگر فرصت زیادی برای حرف زدن وجود ندارد، بیشتر باید عمل کرد، اکنون زمان آن است که تفکرات امام را توضیح تصویری و عینی بدهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدخل شبهه فساد است، اگر میخواهیم نسل جدید به امام(ره) شبههناک نظر نیفکند باید تا میتوانیم از میراث امام، یعنی نظام اسلامی در مقابل استحاله و فساد حراست کنیم تابه این ترتیب خود به خود نسل کنونی نسبت به امام و تفکرات ایشان متمایل شود./180الف2/