به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، عباس آخوندی گفت: طرح مسکن اجتماعی جزئی از طرح جامع مسکن کشور است و قبل از اعلام نهایی این طرح درخواست داریم که ابعاد موضوع در مراکز کارشناسی و دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: نظام پولی و بانکی کشور برای تجهیز مالی بخش خصوصی دچار مشکلات بنیادی است و هم اکنون که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1394 هستیم معتقدم باید در این برنامه نظام پولی و بانکی را برای تجهیز بخش خصوصی نوسازی کنیم.
آخوندی با بیان اینکه وقتی منابع مالی مورد نیاز شهر از محل ساخت تعداد کمی ساختمان تامین شود، آینده شهر به مخاطره می افتد، تصریح کرد: نظام مالیاتی در حوزه ملی و محلی باید متکی بر حمایت از تولید باشد.
وی با بیان این که به دنبال متهم کردن کسی نیستم، بلکه هدف آشکارسازی واقعیت ها برای تصمیم گیری درست است، افزود: در حالی که مدل تامین مالی شهرداری ها از طریق فروش امکانات زیستی آیندگان است، مدل های فنی، مالی، بهره برداری، تامین حقوق شهروندان و حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حالت گنگی دارد، چرا که که این موارد در قالب فرایندی به بحث گذاشته نشده است تا اجماعی در خصوص آن صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اصلاح الگوی مصرف در بخش های حمل و نقل و شهرسازی را ضروری دانست و اظهار داشت: در این زمینه باید ارتباطی دو جانبه بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دانشگاه و حرفه ورزان ایجاد شود.
وی افزود: معتقدم بهره وری در حوزه حمل و نقل موضوعی اجتماعی است و اگر این موارد به صحنه اجتماعی ورود پیدا نکند به نتیجه نخواهد رسید تا جایی که همه باید بدانند که جاده را بهتر بسازیم و بهتر استفاده کنیم.
آخوندی تصریح کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل با استفاده از موارد پیش بینی شده در قانون، مذاکرات با وزارت نفت ادامه دارد و استفاده حداکثری از ظرفیت حمل و نقل ریلی با استفاده از بهبود مدیریت ناوگان، تراکت بندی، دوخطه کردن، رفع گلوگاه ها و غیره در سطح وزارت راه و شهرسازی و هیات وزیران پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را در حمل بار از طریق شبکه ریلی داشته ایم که برنامه ریزی برای حمل بارهای معدنی و فولاد مهمترین دلیل این افزایش است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بحث استفاده از فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل مهم است و باید از ثروت هنگفتی که شامل 200 هزار کیلومتر انواع راه می شود نگهداری کنیم و در این زمینه از تمام کارشناسان و صاحب نظران درخواست کمک داریم.