کد خبر:۳۳۱۶۳۷
بیاتیان در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو»:

مجلس افزایش قیمت فعلی خودرو را غیرقانونی می‌داند/ نعمت‌زاده را به مجلس فرامی‌خوانیم

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت‌های اعلام شده توسط شورای رقابت برای خودرو از نظر مجلس غیرقانونی است و مطمئناً ما آقای وزیر را به مجلس فرامی‌خوانیم.

سید محمد بیاتیان، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، با اعتراض به قیمت‌های اعلام شده برای خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت گفت: قیمت‌های اعلام شده توسط شورای رقابت برای خودروهای تولید داخل از نظر مجلس غیرقانونی بوده و پذیرفتنی نیست.


افزایش قیمت خودرو با شعارهای دولت یازدهم مغایرت دارد


وی افزود: ما معتقدیم با توجه به صحبت‌هایی که خود دولتی‌ها، بخصوص دکتر نوبخت، سخنگوی دولت در چند مرحله بیان و عنوان کرده که ما هیچ افزایش قیمتی در خودرو نخواهیم داشت و همچنین در کنار آن با توجه به وظیفه‌ای که شورای رقابت درباره قیمت خودرو دارد، باید دستورالعمل تعیین کند نه اینکه به سراغ عدد و رقم برود، بنابراین قیمت‌های اعلام شده برای خودرو از سوی شورای رقابت در فاز فعلی از نظر مجلس غیرقانونی بوده و پذیرفتنی نیست؛ چرا که درصدهای اعلام شده به هیچ عنوان منطقی نیست.


بیاتیان تأکید کرد: مجلس با افزایش قیمت خودو در حالت فعلی مخالف است و آن را در مغایرت با شعارهای دولت و اختیارات شورای رقابت می‌داند.


نمایندگان مجلس در شورای رقابت مخالفت خود را اعلام کرده‌اند


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: چند نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در شورای رقابت حضور دارند که پای صورتجلسه‌ آقای شیوا را که به صورت یک طرفه و بدون مشورت با دیگران نوشته‌ شده است، امضا کرده و پایین امضای خود نوشته‌اند این افزایش قیمت مورد تأیید ما نیست و ما معترضیم.


وی گفت: آقای شیوا به اعضای شورای رقابت اعلام کرده بود که افزایش قیمت خودروهای داخلی بین 3.75 تا 5 درصد خواهد بود، در صورتی که افزایش قیمت اعلام شده در برخی از خودروها تا 20 درصد و حتی بیشتر هم رسیده است. خودرویی مانند پژو پارس افزایش قیمت 5 تا 6 میلیون تومانی داشته و پراید 4 میلیون گران شده که غیرقابل قبول و غیر منطقی است.


وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل است، نه قیمت‌گذاری


دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس نسبت به این افزایش قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده، معترض بوده و معتقد است شورای رقابت باید به ریل اصلی خود بازگردد و دستورالعمل تعیین کند، نه اینکه وارد فاز قیمت‌گذاری و عدد و رقم شود.


نعمت‌زاده را به مجلس فرامی‌خوانیم


وی افزود: مطمئناً ما آقای وزیر را به مجلس فرامی‌خوانیم. شاید وی بگوید شورای رقابت زیر نظر من نیست و یک شورای فرا قوه‌ای است، اما آن چه که واقعیت دارد این است که رئیس این شورا از طرف آقای رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود و روی اقداماتش نیز باید وزارت متبوع یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص نعمت‌زاده نظارت داشته و پاسخگو باشد.


نماینده مردم بیجار در خانه ملت تأکید کرد: باید این موضوع برای مجلس روشن شود که آقای شیوا از آقای رئیس جمهور دستور می‌گیرد یا خیر. این موضوع در حال حاضر برای ما مشخص نیست.


بیاتیان خاطرنشان کرد: مجلس در این زمینه در کنار مصرف‌کنندگان و مردم است و نسبت به این ماجرا ابراز نگرانی می‌کند.


سنگ بنای صنعت خودروسازی ما از ابتدا کج نهاده شده است


وی در ادامه اظهار داشت: سنگ بنای صنعت خودروسازی ما از ابتدا کج نهاده شده است. در حال حاضر خودروسازان و شرکت‌های خودروسازی در کشور ما دولتی هستند و تا زمانی که ما بخواهیم فعالیت صنعت خودرو را به این صورت ادامه دهیم، به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید؛ چرا که  دولت خودش هم داور است و هم بازیگر، بنابراین در این بازی دولت هیچ گاه هیچ خطایی از خود نمی‌گیرد.


باید صنعت خودرو خصوصی شود


این نماینده مجلس با اشاره به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: باید شرکت‌های خودروسازی ‌ما که در سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در اولویت دوم واگذاری قرار گرفته‌اند، هرچه سریعتر توسط رئیس ‌جمهور به اولویت اول انتقال پیدا کنند و با ارائه در بورس به بخش خصوصی واگذار شوند.


بیاتیان تأکید کرد: زمانی که صنعتی به بخش خصوصی واگذار شود، طبیعتاً برای ارتقای وضعیت، افزایش فروش خود و اینکه سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد، به سمت ارتقای کیفیت حرکت خواهد کرد و به این ترتیب از انحصارگرایی خارج می‌شویم.


با رقابتی شدن صنعت خودرو دیگر شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود


وی ادامه داد: نتیجه دیگری که از خصوصی شدن صنعت خودرو بدست می‌آید این است که سایر شرکت‌ها نیز به سرمایه‌گذاری در صنایع خودروسازی ترغیب می‌شوند و قطب‌های دیگری در بخش خصوصی شکل می‌گیرد که با به وجود آمدن این فضا، خودروسازی از انحصار درآمده و رقابتی خواهد شد.


دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: مطمئن باشید در فضای رقابتی دیگر این ساز و کار را نخواهیم داشت و مردم در یک بازار پر از جنس و با تنوع زیاد می‌توانند نیازهای خود را به راحتی و با قیمتی مناسب برآورده سازند.


بیاتیان در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌های فعلی که توسط شورای رقابت اعلام شده است و عرضه کم خودرو، بازار را دچار رکود خواهد کرد و تا زمانی که قیمت‌ها منطقی نشود، نقدینگی مردم نیز به این سمت حرکت نمی‌کند. 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار