به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ دو روز پیش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران جدیدترین ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرد.
در روش جدید ارزیابی کیفی این شرکت، خودروهای داخلی بر اساس رنج قیمتی کمتر از 20 میلیون تومان، بین 20 تا 40 میلیون تومان، بین 40 تا 60 میلیون تومان و بین 60 تا 80 میلیون تومان با یکدیگر به رقابت پرداخته و مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند که میتوان گفت در هر رده خودرو مورد نظر تقریبا بدون رقیب و با خود به رقابت پرداخت.
نکته جالبتر این بود که کیفیت این 19 خودرو موجود در گزارش، تنها در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» بود. یعنی خودروهای تولید داخل کشور همگی از لحاظ کیفی یا «خیلی خوب» هستند و یا «خوب».
پراید هم «خوب» شد
به عنوان نمونه میتوان از خودروهای گروه سایپا در گزارش اخیر سازمان استاندارد نام برد؛ خودروی سایپا 132X یا همان پراید که در حال حاضر به عنوان بیکیفیتترین خودروی ایرانی از سوی مشتریان و کارشناسان شناخته شده، با کسب 83.5 امتیاز منفی در رده خودروهای خوب قرار گرفته است!
این بدان معناست خودرویی که از 100 امتیاز کیفی تنها توانسته است 16.5 امتیاز قابل قبول بدست آورد، جزو خودروهای خوب کشور میباشد. در حالی که در بخش عیوب فنی و عملکردی، تزئینات و مونتاژ و بدنه بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده است!
و همینطور به دلیل محدود کردن این ردهبندی به رنج قیمتی، خودرویی با نمره منفی 79.4 به عنوان کیفیترین خودروی بخش خود قرار گرفته است، در حالی که اگر این ارزیابی بدون تعیین رنج قیمتی برای خودروها صورت پذیرد، همین خودرودر جدول ردهبندی از آخر سوم میشود.
و البته تفاوت بالای امتیاز مابین خودروهای خیلی خوب نیز قابل توجه است. در این ردهبندی خودروی پارس تندر با کسب 20.7 امتیاز منفی به عنوان کیفیترین خودروی داخلی، سطح کیفی خیلی خوب را به خود اختصاص داده است و خودروی ام وی ام 315 نیز که 54.5 امتیاز منفی را کسب کرده همین لقب را یدک میکشد.
و از همه جالب تر اینکه طبق آمار ردهبندی کیفی خودروها در خرداد ماه تنها پنج خودرو در گروه «خوبها» قرار دارند که به احتمال زیاد در آمارهای بعدی این سازمان، تمام خودروهای داخلی به کسب لقب «خیلی خوب» مفتخر خواهند شد.
کارشناسان و البته مصرفکنندگان این خودروها نیز بر این موضوع اذعان دارند که خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار نستند اما به تناسب این کیفیت از سطح قیمت بالایی برخودارند. به اعتقاد برخی کارشناسان، تغییر و تحول در ساختار و نحوه ارزیابی کیفی خودروهای داخلی امری ضروری به نظر میرسد.
آیا «سازمان استاندارد» شریک جرم خودروسازان شده است؟
متاسفانه تاکنون منافع عدهای خاص در صنعت خودروسازی کشورمان با تولید و فروش خودروهایی بیکیفیت، پرمصرف، غیرایمن و البته گران طی سالیان زیانهای جبرانناپذیری به کشور وارد کرده است و هر ساله باعث مرگ و میر و معلولیت تعداد زیادی از افراد جامعه میشود.
سازمان استاندارد نیز با این سطحینگری در تعیین میزان کیفیت خودروها به نظر میرسد با این منفعت طلبان که به سادگی جان و مال ملت را به بازی گرفتهاند، خواسته و ناخواسته در گناه این منفعتطلبان شریک شده است.
شاید هم وابستگی این سازمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم تمایل این وزارتخانه برای بیکیفیت نشان دادن خودروهای تولید شده در داخل کشور آن هم با توجه به قیمتهای نجومی اعلام شده در روزهای اخیر برای این خودروها، این سازمان را مکلف میکند تا واقعیت را آنچنان که هست، بازتاب ندهد و در پی یافتن راهکاری برای اصلاح نظام کنترل و سنجش استاندارد خودروهای تولید داخل نباشد.