آخرین اخبار:
کد خبر:۳۵۲۱۴۸
عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد:

خون افراد سالم از خون افراد معلول رنگین‌تر نیست

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران احداث پایانه حمل و نقل شهری ویژه معلولان را یکی از اقدامات ارزشمند مدیریت شهری و حاصل همت شهردار تهران دانست و گفت: به طور متوسط ۱۰ درصد جمعیت شهر‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که با نوعی از معلولیت روبه‌رو هستند و به همین دلیل، انتظار اختصاص حداقل ۱۰ درصد از امکانات شهر از جمله امکان استفاده از حمل و نقل شهری به این گروه از شهروندان، توقع زیادی نیست.
خون افراد سالم از خون افراد معلول رنگین‌تر نیست

به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر علی صابری گفت: باید کاری کنیم تا تمام افراد معلول، از معلولان جسمی حرکتی گرفته تا نابینایان، بتوانند از تمامی امکانات شهر، از مترو و بی‌آر تی گرفته تا بوستان‌ها و پارک‌های شهری، استفاده کنند و به این منظور، شهر و تجهیزات شهری باید برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شود.


وی با اعلام اینکه خون شهروندان سالم از شهروندان معلول رنگین‌تر نیست و مسئولان باید به‌‌ همان ‌اندازه که به حرف‌های افراد سالم توجه می‌کنند، به درد دل افراد معلول گوش کنند و درخواست‌های آن‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند، تأکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران در مورد تمام موضوعات از جمله موضوع معلولان، قبل از هر اقدام قائل به انجام کار کار‌شناسی است.


عضو حقوقدانان شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اقلیت، همواره آسیب‌پذیر‌تر از اکثریت است و بر این اساس، شهروندان معلول ضربه‌پذیر‌تر از شهروندان سالم هستند، اظهار کرد: اقلیت باید ۱۰ برابر اکثریت کار کنند تا شاید همپای آن‌ها مورد پذیرش قرار گیرند و اکثریت نباید با اقلیت جوری رفتار کنند که گویی داغی دائمی بر روی پیشانی آن‌ها نقش بسته است.


دکتر صابری با بیان اینکه تصادفات رانندگی یکی از اصلیترین دلایل انواع معلولیت‌ها در ایران محسوب می‌شوند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا مفهوم «شهری برای همه» را برای همه مردم و مسئولان جا بیندازیم و برای نمونه، اگر یک پارک می‌سازیم باید همه شهروندان از جمله معلولان بتوانند از آن استفاده کنند و شهر را برای تمام گروه‌های جامعه، کاملاً در دسترس بسازیم.


وی با تأکید بر اینکه شهر دسترس پذیر، شهری است که تمام شهروندان آن از جمله سالمندان، کودکان و معلولان، امکان استفاده از تجهیزات شهر را داشته باشند، اضافه کرد: معلولیت، مشکل گروهی از افراد جامعه محسوب می‌شود که ممکن است هر لحظه برای هر فرد اتفاق بیفتد و فردی که در بین اکثریت جامعه قرار دارد، در یک چشم بر هم زدن به اقلیت تبدیل کند.



عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه جمعیت کشورمان به سمت سالمندی در حال حرکت است و کهنسالان محکوم به نوعی از معلولیت هستند، اظهار کرد: باید ایستگاه‌های اتوبوس که ساخته می‌شوند و اتوبوس‌هایی که خریداری می‌گردند، برای معلولان نیز قابل استفاده باشند و تمامی ایستگاه‌های مترو به آسانسور مجهز شوند.


دکتر صابری با بیان اینکه تأمین ایمنی افراد سالم نباید به قیمت ایجاد مانع بر سر راه افراد معلول تمام شود، تصریح کرد: اینکه در ورودی پیاده‌را‌ه‌ها، دستک‌هایی برای ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ نصب می‌شود تا ایمنی شهروندان سالم تأمین شود، باعث می‌گردد شهروندان معلول که با ویلچر تردد می‌کنند، نتوانند وارد پیاده‌رو شوند و حق طبیعی حرکت از آن‌ها سلب ‌شود.


وی با تأکید بر اینکه در موضوعات کار‌شناسی در حوزه معلولان از گذشته دچار نوعی سردرگمی تاریخی هستیم، اضافه کرد: ستاد مناسب‌سازی شهر تهران تشکیلات مهمی است که باید هر چه زود‌تر احیاء شده و جلسات این ستاد هر چه سریع‌تر تشکیل شود تا موضوع متناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای تردد معلولان هر چه جدی‌تر مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.


عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات معلولان باید به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود، ‌ اظهار کرد: فراموش نکنیم معلولان، شهروندان درجه دو نیستند و نیازهای آن‌ها نیز از درجه اهمیتی برابر با نیازهای سایر شهروندان برخوردار است و باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و خواسته‌های آن‌ها به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود.


دکتر صابری با بیان اینکه در حوزه معلولان، قطعاً اتفاقات خوبی در تهران رخ داده، تصریح کرد: برخورداری معلولان از حق معافیت در پرداخت بهای بلیت مترو و اتوبوس، آغاز مناسب‌سازی مترو و بی‌آر تی برای معلولان، ساخت پایانه حمل و نقل شهری ویژه معلولان و شروع حذف دستک‌هایی که در ورودی پیاده‌رو‌ها نصب شده‌اند، از جمله این اتفاقات محسوب می‌شوند.


عضو شورای اسلامی پایتخت در پایان با تأکید بر اینکه شرکت واحد از اول مهر نسبت به ارائه سرویس رایگان به دانش‌آموزان ۵۴ مدرسه استثنایی تهران در مسیر خانه و مدرسه اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: در حوزه معلولان، اقدامات ارزشمندی از جمله راه‌اندازی پایانه ویژه معلولان با اهتمام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده که جای قدردانی دارد.

شهرام جباری‌زادگان
مدیر روابط عمومی

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار