به گزارش خبرنگار اجتماعی "خبرگزاری دانشجو"، موسسه آل اسحاق یکی از فعالترین موسسات تحقیقاتی و درمانی در زمینه طب سنتی است. این مجموعه که در شهر مقدس قم واقع شده است، روزانه صد و پنجاه تا دویست بیمار را ویزیت می کند که معمولا بیماری صعب العلاج دارند و از طب نوین نتیجه نگرفته و یا خسته شده اند و آثار سوء داروهای شیمیایی را به چشم دیده اند. در این بین هستند افرادی که برای درمان بیماری خود کلیه راه های درمانی را رفته اند و با ناامیدی آخرین گزینه شان طب سنتی بوده است.
موسس این مجموعه، آیت الله آل اسحاق است. محمد آل اسحاق ، فرزند آيت الله العظمي شيخ عبد الكريم خوييني آل اسحاق در سال 1303 شمسي در منطقه خويين كه ميان همدان و قزوين و زنجان است ديده به جهان گشود. پدر وی شيخ عبدالكريم از مراجع منطقه خنويين و از مخالفان سرسخت رضا خان بودند كه در اواخر عمر به قم مهاجرت كرد و به تدريس علوم فقهي پرداخت. محمد آل اسحاق در سال 1325 پس از مهاجرت به قم به واسطه آشنايي كه با قانون بوعلي سينا داشت شروع به معالجه کرد و وقتي از نجف اشرف بازگشته و به انقلاب امام (ره) پیوست به ترویج طب گیاهی پرداخت.
حکیم آل اسحاق پس از ده ها سال مطالعه و تحقیق در کتب مختلف گیاهی و طب سنتی به تدریس کتاب قانون در مسجد امام حسن عسگری قم میان طلاب ، دانشجویان ، بازاریها و اقشار مختلف مردم می پرداخت و بعد ازدرس برای بیماران نسخه هایی را جهت بیماری های مختلف تجویز می کرد، که به درمان و یا بهبودی می انجامید .
در حال حاضر این موسسه دارای سه بخش تولید دارو، تحقیق و پژوهش و درمانگاه است که مورد استقبال بسیار زیاد مردم واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با موسسه طب سنتی آل اسحاق، با مدیر عامل مجموعه حجت الاسلام و المسلمین شیرازیان به گفتگو نشستیم.
خبرگزاری دانشجو: در ابتدا در خصوص تاریخچه طب سنتی توضیح بفرمائید.
حجت الاسلام شیرازیان: طب سنتی گنجینه ایی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است؛ طب سنتی حاصل تجربه های درمانی بشریت است؛ زمانی که انسان دچار مشکل می شود، به طور ناخود آگاه دستگاه قضایی مغز به فکر راه حل معادله و حل معادله مذکور است؛ یکی از معادلاتی که انسان با آن همواره روبه رو بود، بحث درمان است؛ درمان بیماری ها از جمله معادلات ذهن بشر بوده است.
این نکته می تواند یکی از تفاوت های انسان و حیوان باشد البته در حیوان نیز این چنین است ولیکن مشکلاتی که در انسان ایجاد می شود با مشکلات حیوانات متفاوت است؛ انسان دارای بعد اجتماعی است و با محیط ارتباط دارد و بالاتر از این مسئله این است که انسان می تواند ارتباط با ماوراء طبیعه وارواح پاک داشته باشد؛ این امر بعد خاصی به انسان می دهد.
زمانی که انسان دچار بیماری می شد به دنبال نجات از بیماری بود؛ کاهنان و جادوگران از قدیم در این امر نقش داشتند البته از به وسیله ارتباط با ارواح و شیاطین درصدد این کار بر می آمدند؛ ارتباطات ماورائی تنها به وحی و ارتباطات ماورائی ارواح پاک نیست؛ شیاطین و جادوگران نیز این ارتباط را برقرار می کردند؛ اجنه و شیاطین با انسان ارتباط داشتند و اطلاعات خود را در اختیار وی قرار می دادند.
در تاریخچه طب تنها ارتباط با ماوراء طبیعی به انسان کمک نمی کرد بلکه بیشتر راه حل بیماری ها از طریق تجربه ها کسب شده است؛ انسان همواره به دنبال دلیل بیمار شدن خود بود و دلایل مختلف را بررسی می کرد و در خصوص این دلایل کنکاش صورت می گرفت تا به راه حل برطرف کردن آن بیماری به طور کامل یا تقریبی دست یابند؛ ابن مسئله طبیعی بود؛ این تجربیات برای بشر به ارث رسیده است.
این تجربیات از نسل های گذشته به دست آمده و به مرور زمان به تکامل رسیده است؛ انسان بعد از دوران رنسانس و انقلاب صنعتی به تجربه گرایی به صورت علمی بها داد و در نهایت می توان گفت پایه های طب امروزی از این زمان شکل گرفت؛ زیر بنای طب قدیم فلسفه های قدیم بود؛ در طب امروزی طبی که بر اساس فلسفه بود را به مرور زمان کنار گذاشتند و به سراغ طبی رفتند که مبنای آن ماده و تجربه های عینی بود.
طب نوین اساس کار خود را بر این بنا نهاد که باید زیر میکروسکوپ دیده شود، باید حس شود و در نهایت برای درمان بیماری باید بدن شکافته شود و به بیماری رسید؛ نباید بی انصافی کرد که در طب نوین راهکارهای بهتری در درمان برخی بیماری ارائه داده شد ولیکن مبنای درمان خود را بر داروهای شیمیایی بنا نهاد.
مولکول های شیمیایی با مولکول های بدن سازگاری ندارند لذا با دز بسیار قوی باید وارد بدن شود تا بتواند پاکسازی را انجام دهد؛ گمان برده شد با این عمل انقلابی شکل می گیرد که در آن تمام بیماری ها درمان می شود؛ بعد از گذشت زمان پی برده شد عوارض جانبی مصرف داروها بیداد می کند؛ آثار و عوارض جراحی ها بسیار بود و اشتباهات در تشخیص صورت می گرفت؛ در نتیجه به این امر دست یافتند طب نوین آن ایده آلی که گمان بردند، نبوده است.
مردم نیز به این امر پی بردند که طب نوین ایده آل نیست و از سال ها پیش در کشورهای اروپایی به سمت طب سنتی روی آوردند؛ معروف است زمانی که هیتلر به گرفتگی عروق قلب در بدن خود پی برد راه درمان خود را زالو قرار داده بود؛ از آن جایی که هیتلر اعتقاد داشت باید مستقل از دنیای آن زمان باشد به طب سنتی روی آورد و بسیاری از بیماری ها را با ترویج نسخه طب سنتی در آلمان درمان کرد.
اکنون در آلمان حدود 80-75 درصد داروها گیاهی است؛ این اعتقاد عمیق است؛ خانم آلمانی به مطب من مراجعه کرده بود و زمانی که من به وی گفتم برای درمان بیماری خود باید از زالو استفاده کرد، عکس العمل خانم آلمانی بسیار عادی بود و اذعان داشت در آلمان از زالو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود؛ باید ریشه یابی شود که چرا در کشور ما حمله و هجمه به سوی طب سنتی است.
خبرگزاری دانشجو: موسسه آل اسحاق به عنوان یکی از فعال ترین موسسات طب سنتی از چه زمانی تاسیس شد؟
حجت الاسلام شیرازیان: حاج آقا آل اسحاق از شاگردان حوزوی امام خمینی(ره) بوده است؛ وی از دهه 1330 جزء شاگردان امام خمینی (ره) بوده است و علاقه وافری بین این دو بزرگوار وجود داشته است؛ طبیعتا کسی که شاگرد امام خمینی (ره) است دارای روح انقلابی است.
آل اسحاق از آن دوران اذعان داشت طب نوین طبی استعماری است؛ به عبارت دیگر پی برده بود طب نوین در صدد گرفتن داشته های ما بر اساس تجربیات است و قرار است داروهای شیمیایی که خطرات جانبی بسیاری دارد را جایگزین آن طب نماید؛ با توجه به این که طب سنتی را کنار گذاشتند؛ در زمان رضاشاه، مجلس تصویب می کند درمان بیماری ها تنها بر عهده پزشک مدرن است و افرادی که به شیوه سنتی به درمان بیماری ها مشغول هستند مجرم اند.
اطباء سنتی دستگیر شدند، به زندان انداخته شدند، جریمه شدند و در نهایت طب سنتی به مرور کنار گذاشته شد؛ حاج آقا اذعان داشتند از دهه ی 30 مراقب اوضاع بوده است و به کتب طب سنتی مراجعه می کرده است؛ به گفته ی حاج آقا آل اسحاق کتاب بوعلی سینا بهترین مرجع در این زمینه عنوان شد؛ وی بدون بهره مندی از استادی، بر روی کتاب قانون تمرکز کردند و در طی زمانی که مشغول خواندن کتاب بود به درمان برخی بیماران از اقوام و طلبه ها می پرداخت.
در سال های 35-30 یا سال های 40-35 آل اسحاق در نجف بوده است؛ قبل از آن زمان و بعد از آن نیز با طب ارتباط داشتند؛ وی به صورت خود جوش کتاب قانون را مطالعه می کرد و تلاش در یادگیری و پیاده سازی کتاب و حتی در صورت لزوم تدریس آن داشت؛ در گذشته در حوزه ها کتاب های طب سنتی تدریس می شد.
کتاب های مرجع طب سنتی به زبان عربی نگارش شده است و اصول آن همانند اصولی است که در حوزه های علمیه وجود دارد؛ بعد از آشنایی آل اسحاق با حضرت امام(ره) پی می برد دست استکبار در کنار گذاشتن طب سنتی بوده است؛ زمانی که انقلاب اسلامی رخ می دهد یکی از دغدغه های آل اسحاق مطرح شدن دوباره ی طب سنتی بود؛ بعد از گذشت سالیانی از انقلاب و بازگشت آل اسحاق از پست های دولتی به حوزه، طب سنتی را مطرح می کند.
آل اسحاق همواره تلاش داشته است دروسی را که جای آن در حوزه خالی است را انتخاب کند؛ زمانی که من با حاج آقا آل اسحاق آشنا شدم، دریافتم دروسی تحت عنوان روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، مدیریت اسلامی و... را مطرح می کند.
برای کسی که در حد مرجعیت است روال حوزه این چنین نیست؛ حاج آقا آل اسحاق وارد بحث های جدید می شدند و عنوان می کرد حوزه باید با این مباحث آشنا باشد؛ به یاد دارم زمانی که فضلای بزرگی به پای درس حاج آقا آل اسحاق می آمدند؛ کلاس های درس وی در دارالشفاء، فیضیه و...درس را تشکیل می داد.
پای درس کسانی که در کلاس های درس آل اسحاق حاضر می شدند می گفتند در این درس ما تمرین اجتهاد می کنیم و از این کلاس ها بیشتر از کلاس های درس خارج استفاده می کنیم؛ مسائلی که در کلاس های درس آل اسحاق مطرح می شد در حل معادلات روز مفید بود.
یکی از مباحث مطرح شده از سوی حاج آقا آل اسحاق طب بود که در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم مطرح شد؛ بحث طب در یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء مطرح می شد و این کلاس درس بسیار شلوغ می شد؛ از این درس استقبال عجیبی شد و بسیاری از افراد بیماری های خود را مطرح می کرند.
زمانی که برخی بیماران بدون گرفتن نتیجه به آل اسحاق برای چندمین بار مراجعه کردند، حاج آقا آل اسحاق از افرادی خواست از مکان های معتبر گیاهان را تهیه کرده و داروهای گیاهی را آماده کنند؛ چند تن از طلبه ها به این خواسته ی آل اسحاق لبیک گفتند و به بازار برای تهیه داروها مراجعه کردند؛ در روز خاصی ابن طلبه ها به منزل حاج آفا آل اسحاق رفته و داروها را ترکیب و بسته بندی می کردند و در کلاس درس عرضه می شد.
استقبال مردم به حدی زیاد شد که برای درمان بیماری به منزل حاج آقا آل اسحاق مراجعه می کردند و این مسئله سبب مختل شدن زندگی وی شده بود؛ مکان موسسه در گذشته منزل حاج آقا بوده است و بعد از انتقال پسر حاج آقا به منزل خود، برای این کار اجاره یا فروش داده شد.
در سال 79 پیشنهاد شد شرکتی ثبت شود چرا که کار گسترش یافته بود و مردم بسیاری مراجعه می کردند؛ شرکت پژوهشگران طب بوعلی سینا را تاسیس کردیم که در ابتدای کار 17 طلبه بودیم؛ هدف حاج آقا این بود که کار به صورت عملی پیش رود.
به یاد دارم زمانی را که صف طویلی در منزل حاج آقا ایجاد شده بود و زمانی که قصد ورود به منزل را داشتم مردم به دلیل این که من را نمی شناختند از ورود من بدون رعایت نوبت جلوگیری می کردند؛ زمانی که کار این چنین گسترش یافته بود حاج آقا خواست خانه را از دم قسط بفروشد چرا که نه تنها زندگی حاج آقا بلکه زندگی طلبه هایی که در این کار مشارکت داشتند نیز تحت شعاع قرار گرفته بود.
در آن زمان خانه را 14 میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری کرده بودند و حاج آقا با ماهی 300 هزار تومان این خانه را به مجموعه فروختند تا حرکت شتاب بگیرد؛ بعد از انتقال مجموعه به این خانه تغییراتی در اتاق ها انجام دادیم تا ارائه خدمات بهتر صورت گیرد؛ شتاب کار به حدی بود که کار ما به تهیه دارو، خرید دارو، پاسخگویی به مردم و... منحصر شده بود؛ در نهایت به مرور زمان این مکان به درمانگاه تبدیل شد.
خبرگزاری دانشجو: سبک درمان در موسسه به چه گونه است؟
حجت الاسلام شیرازیان: در چرخه کلی آموزش، درمان، تولید، تحقیقات و پژوهش می توان گفت درمان سخت ترین قسمت چرخه است که حاج آقا آل اسحاق به این حوزه وارد شد؛ در درمان باید حل معادله شود؛ در روش های درمانی ریسک بالا است و باید تبحر کافی باشد.
حاج آقا از تجربه هایی که از پیش اندوخته بود، بهره برد و به شاگردان خود منتقل نمود؛ ترکیبی که برای داروها استفاده می شود ترکیبی است که سال ها توسط حاج آقا آل اسحاق بررسی و ضعف و قوت ها پیدا شده بود؛ در نتیجه دچار حاشیه نبودیم و عوارض دارویی بسیار اندک بوده است؛ مردم در گسترش کار موثر بودند چرا که افرادی که نتیجه گرفتند به صورت ناخودآگاه مبلغ ما بودند.
گاهی حدود 200 بیمار از سراسر کشور به ما مراجعه می کنند؛ این امر به سبب تبحر و تجربه حاج آقا آل اسحاق بوده است که حاشیه امن را ایجاد ساخته است؛ انشاالله امسال اولین داروسازی استان را افتتاح خواهد شد.
خبرگزاری دانشجو: مجوزهایی که برای داروسازی دریافت کردید از سوی وزارت بهداشت بوده است؟
حجت الاسلام شیرازیان: حدود 40 مجوز برای افتتاح داروسازی دریافت شد؛ در وزارت بهداشت افراد مثبت اندیش نسبت به این امر وجود دارد.
خبرگزاری دانشجو: وزارت بهداشت موافق حمایت از طب سنتی است؟
حجت الاسلام شیرازیان: بدنه وزارت بهداشت موافق نیست ولیکن در وزارت خانه افرادی هستند که به این طب اعتقاد دارند و وقتی در مسند کار قرار می گیرند می توانند کارگشا باشند؛ در طی این سال ها افرادی هم چون آقای جمشیدی در راس کار قرار داشتند که دید مثبتی یه طب سنتی دارند.
به یاد دارم در زمان آشنایی آقای جمشیدی با موسسه ما حدود 7 مجوز به ما دادند؛ وی دکتر دارو ساز است و مسئول داروهای طبیعی وزارت بهداشت است؛ دکتر جمشیدی از خاطرات محله های قدیمی پدر خود در سبزوار می گفت و اذعان داشت باب آشنایی با موسسه آل اسحاق این بود که در محله پدری آن ها فردی مبتلا به سرطان بود که با درمان های شیمیایی به نتیجه نرسید و با مراجعه به آیت الله آل اسحاق درمان شد.
دکتر جمشیدی هم به این دلیل که در راستای کار خود بود و هم علاقه مند به این کار بود به ما در این زمینه کمک کرد و در آن زمان 7 مجوز به ما دادند تا کار ما قانونی تر شود.
خبرگزاری دانشجو: موسسه در سطح آموزش و پژوهش نیز فعالیت دارد؟
حجت الاسلام شیرازیان: اگر چرخه بخواهد مستقل باشد باید کامل باشد؛ تنها درمان یا تولید مفید نخواهد بود بلکه تحقیقات و پژوهش و... نیز باید در کنار آن وجود داشته باشد تا نقاط ضعف برطرف شود؛ حاج آقا آل اسحاق در کنار درمان تدریس داشتند و کتاب قانون را تدریس می کردند؛ افراد از نقاط مختلف برای کسب علم می آمدند.
برای شروع حرکت انگیزه مهم است؛ اگر حرکت ناقص هم باشد اهمیت ندارد بلکه جهش اولیه مهم است؛ حاج آقا مباحثی را به صورت ناقص مطرح می کردند؛ حاج آقا آل اسحاق جرات کردند کتاب قانون را تدریس می کردند، شاید نحوه ی تدریس حاج آقا آکادمیک نبود ولیکن همین حرکت به بسیاری جرات داد تا گنجینه ایی که از ما گرفته شده است را دوباره مطرح کنند و جواب دهد.
دشمن تبلیغ می کرد طب سنتی حاصل اوهام و تخیلات است و پاسخگوی افراد در درمان نیستند و این امر در بین مردم به صورت فرهنگ ایجاد شد؛ حاج اقا این خط را شکستند و کار درمان را عملیاتی کردند؛ حاج آقا در محدوده خود رنسانس ایجاد کرد؛ برخوردها در آن زمان بسیار بد بود؛ شکر خدا با حاج اقا آل اسحاق نتوانستند همانند دیگر کسانی که بازداشت و زندانی می شدند، برخورد کنند و دلیل این امر نداشتن شاکی بود.
مقامات دانشگاهی شهر در برخی دوره ها برخورد خوبی داشتند و فعالیت موسسه را قبول می کردند و در برخی دوره ها این گونه نبود و برخوردها تند بود و برخورد با موسسه به فردی که مسئول بود باز می گشت که تا چه اندازه به طب سنتی معتقد باشد؛ نکته مهم این است که طب نوین نمی خواهد بپذیرد طب سنتی وجود داشته باشد.
در کتاب های طب نوین کشورهای مختلف طب سنتی رد نمی شود و در برخی مواقع درمان های طب سنتی را می پذیرد ولیکن برخی پزشکان و مادر درمانی امروزی ما به طب سنتی به دید یک رقیب می نگرند.
خبرگزاری دانشجو: طب سنتی تا چه اندازه طب نوین را قبول دارد؟
حجت الاسلام شیرازیان: اگر فردی که پاسخگوی این سوال است نیز دید رقابتی به طب نوین داشته باشد، می تواند بگوید طب نوین قابل قبول نیست؛ واقعیت این است که حاج آقا آل اسحاق معتقد بود در تشخیص طب نوین ابزار فراوانی دارد؛ در قدیم این ابزارها وجود نداشته است.
حاج آقا آل اسحاق نظر داشتند تلفیقی از طب نوین و طب سنتی صورت گیرد که تشخیص بر عهده طب نوین باشد و درمان با طب سنتی باشد البته طب سنتی راهکارهای تشخیصی مزاجی دارد ولیکن با آزمایش خون، میکروب، هورمون و... آشنایی نداشت؛ اگر بتوان داروها را از عصاره و اسانس های گیاهی تهیه کرد موفق تر خواهیم بود.
خبرگزاری دانشجو: طب سنتی اغلب در کدام بیماری ها تا کنون موفق بوده است؟
حجت الاسلام شیرازیان: طب سنتی و یا طب اسلامی کل گرا است؛ به عبارت دیگر با مراجعه بیمار کل اعضای بدن مورد بررسی قرار می گیرد چرا که مزاج کل بدن را شامل می شود؛ راه و فرضیه ایی که در طب سنتی و اسلامی است مزاج می باشد.
هر مزاج از دو طبع ایجاد می شود؛ طبع ها مزاجی را ایجاد می کنند که تعریف شده هستند و مشخصات مخصوص به خود را دارند؛ رفتار و اخلاق و حالات روحی و روانی شخص با مزاج قابل تشخیص است؛ اگر بدن بر اساس حالات روحی، تغذیه و... دچار انحراف از مزاج شود خلط بدی در بدن ایجاد می شود؛ به عبارت دیگر همانند قطاری است که از مسیر ریل خود خارج می شود.
داروهایی در این زمینه بر اساس تجربیات تهیه می شود که با مصرف داروها مزاج به حالت اصلی خود باز می گردد؛ با این فرضیه بسیار ساده و ابتدایی درمان های عمده و بسیاری انجام می شود؛ سالانه بین 50-45 هزار بیمار به این موسسه مراجعه می کنند که می توان گفت نیمی از این بیماران صعب العلاج هستند و از نقاط دور و حتی خارج از کشور به این مرکز مراجعه می کنند.
نکته قابل توجه این است که برای موسسه تبلیغات وجود ندارد؛ هر روز بیماران خود را داریم بدون این که تبلیغی صورت گرفته باشد؛ افرادی که از این طریق درمان شده باشند مبلغ ما می شوند؛ طب سنتی کل گرا است و تخصص در این طب نیست و دایره این طب شامل تمام بیماری ها می شود؛ طب نوین بر اساس تخص است که در جایگاه خود مفید است.
خبرگزاری دانشجو: طب نوین به کوچک ترین قسمت های بدن نیز وارد شده است، آیا طب سنتی به این اندازه وارد شده است یا تنها در بخش مقدماتی باقی مانده است؟
حجت الاسلام شیرازیان: طب سنتی می تواند درمان کامل انجام دهدغ بر اساس فرضیه ایی که به آن اشاره کردم سلامتی به معنای رسیدن انسان به مزاج گرم و تر است؛ زمانی که شخص بیمار از این مزاج دور شود به کمک طب سنتی میزان دور شدن از این مزاج تشخیص داده می شود و در نتیجه درمان صورت می گیرد.
زمانی که پوست خشک می شود یا افکار منفی گرا می شود رطوبت مغز افزایش یابد از بدبینی خارج می شود؛ با چکاندن روغن بادام در بینی خواب نرمال می شود و افکار منفی ناشی از بدخوابی یا بی خوابی از بین می رود؛ تغذیه فرد بیمار مورد بررسی قرار می گیرد و غذاهایی به فرد پیشنهاد می شود که رطوبت در بدن بالا رود.
خبرگزاری دانشجو: یکی از دلایل طولانی بودن دوره درمان طب سنتی این است؟
حجت الاسلام شیرازیان: دوره درمان طولانی می شود ولیکن به طور کامل درمان خواهد شد؛ فردی برای اسید معده خود 3 سال رانیتیدین مصرف می کرد در حالی که این کار درمان نیست؛ باید منشا اسید بررسی شود که ضعف اعصاب است؛ وقتی اعصاب تقویت شود و در کنار آن داروهایی برای معده تجویز شود مشکل حل خواهد شد؛ این اتفاق در اثر خشکی است و در طب سنتی توصیه می شود حتما شیر، بادام، مویز، میوه ها و...مصرف کنند و جالب این است که خشکی از روی ناخن های فرد قابل تشخیص است.
طب نوین از امریکا وارد شده است و نمی خواهیم طب نوین را که کار بسیار بر روی آن صورت گرفته را زیر سوال ببریم؛ دنیایی از تجربه و تحقیقات صورت گرفته است تا طب نوین شکل گرفت؛ آمریکا کشوری کاپیتالیستی است و تجارت و سود دهی برای آن ها اصل است و اعتقاد دارند کاری که سود ندارد باید جمع شود.
این تفکر در پزشکی آن ها نفوذ یافته است و باعث شد به سمتی حرکت کنند که پزشک، درمانگاه، داروسازی و... برای کسب درآمد ایجاد کنند؛ پایه های طب امروزی بر این اساس شکل گرفته است؛ به این دلیل در صدد برطرف کردن علائم بیماری هستند، این فرهنگ شکل گرفت؛ پشت این فرهنگ استعمار نهفته است که به دنبال درآمد زایی است.
با از بین بردن درد این تفکر را ایجاد کردند که درمان اتفاق افتاده است؛ طب نوین این کار را با کورتن درمانی انجام می دهد؛ کورتن در کوتاه ترین زمان ممکن علائم بیماری را برطرف می کند؛ متاسفانه این امر در جامعه بیداد می کند؛ پزشکان نیز به این امر اذعان دارند در حالی که می دانند کورتن درمان نیست.
مشکل ایجاد این فرهنگ است که فرد تحمل گذراندن طول درمان در طب سنتی را ندارد؛ برخی پزشکان رای بیماران ما را می زنند و بر این اساس ما داروهایی که مصرف نشده باشد را از بیمار پس می گبریم و پول عودت داده می شود.
خبرگزاری دانشجو: احتمال موفقیت و کسب نتیجه را می توان بالای 70 درصد اعلام کرد؟
حجت الاسلام شیرازیان: یک بار آماری صورت گرفت که 80 درصد اعلام شده بود؛ این آمار در بیماری های مختلف بوده است که درمان صورت گرفته است؛ 10درصد بیماران توسط پزشکان طب نوین از ادامه درمان منصرف شدند و برخی برای جلوگیری از پرخاش پزشک معالج خود استفاده از داروهای طب سنتی را بروز ندادند و بعد از درمان به ما اذعان داشتند که درمان بیماری توسط طب سنتی صورت گرفته است.
خبرگزاری دانشجو: در چه بیماری هایی طب سنتی تا کنون جوابی نگرفته است؟
حجت الاسلام شیرازیان: در درمان طب سنتی بیشتر نقش پیشگیری را دارد؛ طب سنتی با اصلاح تغذیه درمان را انجام می دهد؛ در برخی موارد تخریب ایجاد شده است و اصلاح تغذیه امکان پذیر نیست و عضو باید جراحی شود، در نتیجه اگر نیاز به جراحی یا در آوردن عضو باشد و با مسهل و... امکان پذیر نباشد به بیمار پیشنهاد می شود به طب نوین مراجعه کند؛ این امر آخرین مرحله است و در صورتی پیش می اید که فرد بیمار دیر مراجعه کرده باشد.
آیا حیوانات به بیماری هایی که انسان دچار می شوند، مبتلا می شوند؟ این امر بسیار اندک است و دلیل این امر تغذیه طبیعی و هوای سالم حیوانات است؛ زندگی انسان بر اساس زندگی طبیعی گذشته نیست و تغذیه همانند گذشته سالم و طبیعی نیست.
خبرگزاری دانشجو: اگر بحث درمان را در طب سنتی در نظر نگیریم، همین که به بحث تغذیه انسان می پردازد مهم است.
حجت الاسلام شیرازیان: همواره باید به انسان تذکر داده شود که چرا از شیر، میوه ها و ... استفاده نمی کند؛ انسان به سمت غذاهای آماده پیش می رود که از غرب و آمریکا وارد شده است؛ در نتیجه زندگی بر اساس سود و درآمد فرهنگ می شود؛ درآمد خوب است نه با اختلالاتی که ایجاد می کند لذا این مسئله نشان می دهد زندگی بر اساس تفکر کاپیتالیستی به انسان ارزش نمی دهد.
این امر تنها به تغذیه بازنمی گیرد بلکه اکنون خواب انسان نیز دچار اختلال شده است؛ فرد تا نیمه های شب بیدار است و صبح تا حدود ظهر می خوابد و ساعت بیولوژیک انسان دچار اختلال شده است؛ اگر بخواهیم تغییر رویه و فرهنگ داده شود بدون هیچ ابزاری باید به جنگ غول رفت.
این که نقاط ضعف طب سنتی بسیار برجسته شود نشان از این دارد که دستی برای تخریب و ضربه زدن به این طب وجود دارد؛ این که اجازه سازمان یافتن طب سنتی داده نشود، قانون برای طب سنتی نوشته نشود و...نشان از ظن بد برخی افراد دارد.
4ماه بخش تحقیقات موسسه در تلاش است با مسئولین استان جلسه ایی را ترتیب دهد ولیکن امکان این امر تا کنون ایجاد نشده است؛ اگر از رئیس جمهور تقاضای وقت می شد بعد از 4 ماه وقت جلسه تعیین می شد؛ وقتی اسیب شناسی شود در می یابید تفکر مسئول مربوطه این است که طب سنتی باید از بین رود در حالی که یک بار هم با موسسه جلسه نداشته است و از نزدیک فعالیت های موسسه را ندیده است؛ دیدگاه های منفی اجازه رشد و پیشرفت به طب سنتی نمی دهد.
خبرگزاری دانشجو: به آینده این طب به چه اندازه خوش بین هستید؟
حجت الاسلام شیرازیان: این مسئله به عملکرد ما باز می گردد؛ به هر اندازه عملکرد ما صادقانه تر باشد آینده این کار رشد و پیشرفت خواهد بود؛ وقتی صادقانه اعلام شود در فلان بیماری بهتر است به طب نوین مارجعه شود قطعا آینده خوبی در انتظار این طب خواهد بود.
خبرگزاری دانشجو: موسسه از سوی نهادهای دولتی حمایت شده است؟
حجت الاسلام شیرازیان: دیدگاه حاج آقا ال اسحاق از ابتدا این گونه بود که دست خود را به سوی کسی دراز نکنید؛ به یاد دارم در سال 75 یا 76 همراه حاج آقا آل اسحاق برای ویزیت آقای هاشمی رفسنجانی رفتیم؛ زمانی که برای ویزیت وی رفتیم صحبتی از موسسه برای درخواست کمک نشد.
حاج آقا معتقد بودند باید روی پای خود بایستیم و اتکای به دیگران اشتباه است چرا که روزی این اتکاها برداشته می شود و قطعازیمن خواهید خورد، در حالی که بسیاری از مسئولین حاج آقا را می شناختند؛ با وجود سختی های بسیاری که وجود داشت و آرمان هایی که مد نظر حاج آقا بود همانند نگرفتن ویزیت از بیماران در ابتدای مراجعه، کار تا کنون پیش رفته است.
خبرگزاری دانشجو: هزینه درمان چگونه بوده است؟
حجت الاسلام شیرازیان: حاج آقا معتقد بود طب اسلامی به معنای طب صلواتی است به همین علت در ابتدا از بیماران ویزیت دریافت نمی کرد؛ حاج آقا ال اسحاق عقیده داشت این امری واجب است و قابل معامله نیست؛ آیا به معلم قرآن، قاضی و... می توان پول داد؟ این امور واجب هستند و برای واجبات نمی توان پول پرداخت کرد.
بنابراین از فروش داروها درآمد کار کسب می شد؛ حاج آقا معتقد بود تا زمانی که برای داروها از مردم پول دریافت می کنید ادعای طب اسلامی نداشته باشید و بگوئید طب سنتی است چرا که طب اسلامی به معنای طب صلواتی است؛ برای پیاده سازی این نظر حاج آقا اگر پی به اوضاع مالی ضعیف بیماران و...ببریم پول دارو نیز دریافت نمی کنیم.
خبرگزاری دانشجو: به عبارت دیگر در این موسسه پول ویزیت دریافت نمی شود و هزینه داروها نیز برای افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند دریافت نمی شود؟
حجت الاسلام شیرازیان: درست است؛ داروها با بهترین کیفیت و با هزینه اندک ارائه می شود؛ ممکن است دارویی تنها در دو منطقه کشور ارائه شود لذا این چنین داروها تهیه می شود تا مردم در تهیه داروها دچار مشکل نباشند.
بخش تحقیقات و توسعه در موسسه وجود دارد که متشکل از دو پزشک داروساز، یک دکتر آمار پزشکی، یک دامپزشک، یک متخصص طب سنتی، 3 پزشک عمومی و... است؛ جلسات این بخش به طور منظم برگزار می شود؛ تلاش شده است با دانشگاه های کشور ارتباط برقرار شود؛ 10 تحقیق با دانشگاه های تهران، تبریز، ارومیه، قم، کاشان و... در حال انجام است؛ این طرح ها شامل فشار خون، قند خون، فیبروم، کاهش وزن، پماد ضد درد، کپسول سوء هاضمه برای اسید معده و...می شود.
در این تحقیقات اجازه داده شد طب سنتی وارد بخش بالینی شود؛ مقاومت در ابتدا زیاد بود و پاسخ مکاتبات ما داده نمی شد مخصوصا گلایه ما از دانشگاه علوم پزشکی قم بسیار زیاد است؛ دانشگاه تبریز، تهران و... بسیار بهتر از دانشگاه قم برخورد می کند؛ این مسائل به دیدگاه فرد مسئول باز می گردد.
خبرگزاری دانشجو: تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه ها انجام می شود در چه مرحله ای است؟
حجت الاسلام شیرازیان: این تحقیقات کار بالینی است؛ مسئله مورد نظر به صورت طرحی در دانشگاه مطرح می شود؛ متخصص آن حوزه مجری طرح می شود و بر روی بیماران کار بالینی صورت می گیرد و در نهایت بازخوردها جمع اوری می شود و به عنوان طرح علمی مطرح می شود؛ اکنون فضا بهتر شده است و اجازه همکاری طب سنتی و دانشگاه ها داده شده است.
اینجانب علی سلیمی متاهل دارای دو فرزند از آنجایی که همسرم دارای وسواس شدید مبباشد و از آنجایی که شنیده ام در مرکز شما از طریق طب سنتی و یا همان زالو درمانی این کار انجام میشود از آن مقام مسئول استدعا دارم که مشکل اینجانب را هموار سازید کمال تشکر را دارم در ضمن ناگفته نماند که این مشکل باعث اختلاف شدید بین من وهمسرم ایجاد شده و زندگی را برای فرزندانم در محیط خانواده تلخ و ناممکن کرده است
مادر من دچار چسبندگی رگ در دست وپاهای خود دارد و مدتیست رنج میبرد برای او درمانی دارید که تشریف بیاییم قم برای طبابت؟
میخواستم بدونم این مجتمع درمانی برای بیماری ام اس درمانی دارن ممنون میشم اگه بهم جواب بدین
با تشکر
ممنون
لطفا راهنمایی کنید
می خواستم بدونم آقای دکتر راه درمانی برای دیسک کمر دارند یانه
تقاضا دارم بفرمایید برای بیماری اندومتریوز درمان سنتی وجود داره یا نه.. خواهش می کنم جواب بدید خیلی ضروریه
بنده از تبریز مزاحم میشم بنده به لخته خونی درورید پورت کبد درگیر شدم امکان درمان هستش وقت ویزیت محبت کنید خدمت برسم
شماره تلفن موسسه را کسی دارد ؟