رضا مختاری در گفتگو با خبرنگار"خبرگزاری دانشجو" در مشهد، در خصوص مسابقات بینالمللی طراحی خوردوی فرمول دانشجویی روسیه گفت: این مسابقات دارای سطحی بالا و پیشینهای 30 ساله است که پیشینه آن به آمریکا برمیگردد.
وی با بیان اینکه انگلستان نخستین کشوری بود که به این مسابقات افزوده شد، افزود: از سال 1997 به بعد کشورهایی همچون ایتالیا، ژاپن، آلمان، اتریش و دیگر کشورها به این مسابقات اضافه شدند که همگی دارای صنعتی پیشرفته در زمینه خودروسازی هستند.
این دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این مسابقات استعدادیابی و یافتن افراد خلاق است، بیان داشت: این مسابقات دارای سطحی بسیار بالا است؛ زیرا صفر تا 100 طراحی خودرو فرمول را دانشجویان طراحی میکنند.
مختاری با بیان اینکه در این مسابقات 21 تیم از هشت کشور جهان شرکت کردند، گفت: روسیه، ایران، آلمان، ترکیه، مصر، مجارستان، انگلستان و ایرلند کشورهایی بودند که در این مسابقات حضور داشتند.
کسب مقام نایب قهرمانی ایران در این مسابقات
وی با بیان اینکه مسابقات طراحي و ساخت خودروي فرمول دانشجويي روسيه، در تاریخ 13 تا 16 شهریورماه سال جاری و در شهر مسكو روسیه برگزار شد، افزود: تيم طراحي و ساخت خودروي فرمول دانشجويي دانشگاه فردوسی مشهد با نام "كاسپين"، در نخسین حضور بينالمللي خود در كلاس سه اين مسابقات، با كسب ۲۸۲ امتياز پس از تيم دانشگاه گلاسكو، موفق به دریافت مقام دوم شد.
این دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به اینکه چنین مسابقاتی در ایران نیز برگزار میشود در خصوص تفاوت این مسابقات با مسابقات ایران خاطرنشان کرد: در ایران دانشجویان از 100 درصد تنها 40 تا 50 درصد خودرو را طراحی میکنند و مابقی مونتاژ است، این در حالی است که در مسابقات خوردو فرمول 100 درصد خودرو توسط دانشجو طراحی میشود به همین دلیل از سطحی به مراتب بالا برخوردار است.
تمام دانش مهندسی را دارا بودیم
مختاری با بیان اینکه خودرویی که توسط تیم دانشگاه فردوسی در این مسابقات شرکت کرد، تمام دانش مهندسی را دارا بود، تصریح کرد: تنها پوسته موتور و نیمی از دیفرانسیل را طراحی نکردیم؛ اما مابقی طراحی تیم بود.
وی ضمن یادآوری اینکه خودرویی که ساختیم سومین خوردو فرمول در ایران است، گفت: حدود یک سال و شش ماه و روزی شش تا هفت ساعت زمان و هزینهای بالغ بر 60 میلیون تومان صرف ساخت این خودرو شد که 25 میلیون تومان آن توسط دانشگاه و مابقی توسط اسپانسرهای خارجی پرداخت شد و در حال حاضر نیز حدود 20 درصد از ساخت خوردو مانده که نیازمند حامی هستیم.
سرپرست تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی، نبود دانش طراحی تعلیق خودرو در ایران را یکی از مشکلات پیشروی ساخت خودرو در کشور دانست و تصریح کرد: برای مرتفع شدن این مشکل اقدام به مطالعه مقالات خارجی کردیم؛ زیرا مقالهای به زبان فارسی در این خصوص نبود.
حضور در عرصههای بینالمللی نیازمند حمایت مسئولان است/ مسئولان ایرانی سرمایه گذاری بلند مدت ندارند
مختاری ضمن اشاره به این مطلب که دانشگاه فردوسی مشهد بعد دانشگاه صنعتی اراک و اصفهان سومین دانشگاهی است که وارد چنین مسابقاتی شده است، خاطرنشان کرد: حضور در چنین عرصههایی نیازمند حمایت مسئولان دانشگاهی و سایر مسئولان میباشد. متاسفانه مسئولان ایران سرمایه گذاری بلند مدت ندارند، به این معنا که چنانچه 60 میلیون هزینه کاری کنند چنانچه در همان مرحله نخست طرح موفق نشود بار دیگر سرمایهگذاری نخواهند کرد و همین عامل ضرباتی را به بحث علمی وارد میکند زیرا انجام کار علمی نیازمند صرف زمان است.
وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهایی که دارای صنعتی پیشرفته به ویژه در زمینه خودرو هستند زمان بسیاری را صرف کردند تا به اینجا رسیدند همچنین مسئولان نیز حمایتهای لازم را داشتهاند، به طور مثال خودوریی که تیم ایران طراحی کرد حدود 60 میلیون برآورد هزینه شد، در حالی که خودرویی که دیگر کشورها در این مسابقات ساختند حدود 500 میلیون هزینه شده بود.
سرپرست تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی با بیان این موضوع که تیم خودرو سازی ایران 9 نفر بودند، در حالی که تنها دو نفر به این مسابقات رفتیم تصریح کرد: همین مسئله باعث تعجب بسیاری از شرکت کنندگان شده بود؛ چرا که تنها دو نفر در این مسابقات تمامی اقدامات لازم را انجام میدانند، در حالی که باید تمام 9 نفر شرکت میکردیم.
تا زمانیکه خودور سازان احساس نیاز نکنند در صنعت خودرو تغییر نخواهیم کرد
مختاری در ادامه به ضعفهای صنعت خودرو سازی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه صنعت خودرو در ایران مونتاژی است و تا زمانی که همین رویه ادامه یابد و مردم اقدام به خرید خودرو کنند صنعتگران، مدیران و مسئولان در جهت افزایش کیفیت خودرو گامی برنخواهند داشت.
وی افزود: متاسفانه طی این چند ساله بسیار مشاهده شده که هیچگاه تغیرات اساسی در یک خودرو ایجاد نمیشود؛ به طور مثال خودرویی میسازند و تنها چراغهای آن را تغییر میدهند و آنگاه سه میلیون بر قیمت خودرو اضافه میکنند.
سرپرست تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی با تاکید بر اینکه کیفی و ایمن سازی خودرو در ایران مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: دانش ساخت خودرو در ایران وجود دارد حتی چنانچه این دانش نباشد چنانچه دانشجویان و مهندسان حمایت لازم را از جانب خودروسازان و مسئولان مشاهده کنند یقین بدانید اقدام به بومی سازی این دانش خواهند کرد.
مشکلات مالی از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه دانشجویان فعال
مختاری در پایان مشکلات مالی و حمایتی را از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه دانشجویان فعال در چنین عرصههایی برشمرد و تصریح کرد: با تمامی این مشکلات توانستیم در این مسابقات به مقام نایب قهرمانی نائل آییم و امید است، از این پس حمایتهای بیشتری را از جنب مسئولان شاهد باشیم.