آخرین اخبار:
کد خبر:۳۵۹۰۳۰
نمایندگان شرکت خدمات پرداخت در دفاع از کارمزد پایانه‌های فروشگاهی

کسی که از تلفن استفاده می‌کند می‌تواند بگوید هزینه آن را نمی‌دهم؟/ جمع‌آوری کارتخوان‌ها تهدیدی پوچ است

تعدادی از نمایندگان شرکت خدمات پرداخت به دفاع از سیاست جدید بانک مرکزی درباره دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها پرداختند و تأکید کردند به ازای دریافت این کارمزد خدمات بهتری را ارائه خواهند داد. 
به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، در راستای نزدیک شدن به اجرای سیاست جدید بانک مرکزی درباره دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها تعدادی از شرکت‌های خدمات پرداخت پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به دفاع از این سیاست پرداختند و تأکید کردند اگر کارمزد گرفته شود خدماتی که روی دستگاه‌های کارت خوان ارائه می‌شود نیز بهتر خواهد شد.
 
شاه گشتاسبی مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت در این نشست داستان کارمزدها را ادامه هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و گفت: سال 82-83 برای اولین بار سیاست دریافت کارمزد مطرح شد و برخی از بانک‌ها نیز این کارمزدها را دریافت کردند اما در ادامه و در راستای سیاست رقابتی بانک‌ها یک دفعه کارمزد کنار گذاشته شد.
 
وی با تأکید براینکه ادامه‌دار شدن عدم دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها به زیان تمام بخش‌ها است، تصریح کرد: با آمادن شاپرک و استقلال شرکت‌های پرداخت باید هزینه‌های این شرکت نیز تأمین شود البته الآن بانک مرکزی 100درصد این هزینه‌ها را در قالب یارانه پرداخت می‌کند ولی ادامه این روند مشکل ساز است.
 
این فعال شرکت پرداخت الکترونیک با بیان اینکه باید به سمتی برویم که به ازای پرداخت هزینه سرویس الکترونیکی به بهترین شکل به مردم ارائه شود، افزود: اگر پذیرنده هزینه‌ای را برای دستگاه های کارتخوان نپردازد به راحتی 5-6 دستگاه کارتخوان روی میز مغازه خود به صورت رایگان قرار می‌دهد و شاید از تمام آنها هم استفاده نکند درحالی که اگر هزینه‌ای پرداخت شود استفاده از این دستگاه‌ها نیز هدفمند خواهد شد.
 
* کسی از که تلفن استفاده میکند می تواند بگوید هزینه آن را نمیدهم؟
 
وی با طرح این پرسش که آیا کسانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند می‌توانند بگویند هزینه آن را نمی‌پردازیم، ادامه داد: باید هزینه‌های ریسک‌های دریافت و پرداخت وجوه توسط کارتخوان‌ها از سوی پذیرنده‌های این دستگاه‌ها پرداخت شود.
 
شاه گشتاسبی همچنین به زمان طولانی تصویه پول در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: الآن بعد از دو ساعت پول پذیرنده به طور کامل به حسابش برمی‌گردد بماند که بناست این روال به واریز و تسویه آنی تبدیل شود و در آن صورت پول حتی یک ساعت هم در حساب بانک باقی نخواهد ماند.
 
مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت با اشاره به اینکه بانک‌ها از محل سرشکن کردن پول در حساب‌های مشتریان به شرکت‌های پرداخت یارانه استفاده از این دستگاه‌ها پرداخت می‌کنند و همچنین سود سپرده گذاران را نیز از این محل پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: بناست 40-50 درصد کارمزد تراکنش‌ها از این به بعد توسط بانک‌ها پرداخت شود و مابقی را پذیرنده‌ها پرداخت کنند.
 
میردامادی مدیرعامل پرداخت نوین در این نشست با اشاره به اینکه پرداخت هزینه‌های شرکت های پی اس پی از سوی بانک مرکزی بسیار ناعادلانه است، گفت: باید این هزینه هزینه سرویس توسط کسی که از آن استفاده می‌کند پرداخت شود نه بانک مرکزی و بانک‌ها.
 
* نباید هزینه های تراکنش ها برای همیشه از جیب مردم پرداخت شود/ جمع آوری کارتخوانها تهدیدی پوچ است
 
وی با بیان اینکه باید ابزار مبادلات الکترونیک تسریع و تسهیل شود، تصریح کرد: اما این هدف تا زمانی که هزینه آن تأمین نشود غیرممکن است؛ اگر زمانی بخاطر فرهنگ سازی هزینه استفاده از خدمات الکترونیک از سرویس گیرندگان گرفته نشده به این معنا نیست که اجازه دهیم برای همیشه این هزینه‌ها به صورت یکسان از جیب مردم پرداخت شود.
 
میردامادی در واکنش به تهدید پذیرندگان مبنی بر جمع آوری دستگاه های کارتخوان با اجرای سیاست دریافت کارمزد، گفت: امکان جمع آوری دستگاه ها وجود ندارد و اینکه برخی فروشندگان می‌گویند کارتخوان‌ها را جمع می‌کنیم شاید برای یک ماه و آن هم در تعداد محدودی مشاهده شود چرا که حذف پایانه تهدیدی است که امکان پذیر نیست.
 
مدیرعامل پرداخت نوین با تأکید بر اینکه باید ابزاری قانونی و فرهنگی برای جلوگیری از دریافت کارمزد از مردم توسط پذیرنده ها طراحی شود، گفت: اینکه پذیرنده ها کارمزد را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مردم بگیرند امری محتمل است ولی باید ابزاری برای جلوگیری از این کار طراحی شود.
 
* ماجرای کارمزدهای بانکی از 200 تا 1500 تومان/ خدمات باید روزآمد شوند
 
 فتاحی مدیرعامل فناواکارت نیز در این نشست به توضیحاتی درباره ضرورت اجرای دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها پرداخت و تأکید کرد: کارمزد طرح جدیدی نیست چرا که هشت سال قبل بانک مرکزی بخشنامه آن را صادر و تأکید کرد نیم درصد تا سقف 1500 تومان کارمزد از پذیرنده‌ها دریافت شود و مجددا در سال 91 بخشنامه جدید صادر و تأکید کرد یک درصد تا سقف 200 تومان از پذیرنده‌ها دریافت شود.
 
وی با تأکید براینکه بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را انجام ندادند، گفت: زیرساخت خدمات الکترونیکی هزینه های خود را دارد که باید تأمین شود. همچنین این سرویس نهادینه شده ولی از این به بعد نیازمند ارتقا و پایداری است که این پایداری باید هزینه‌هایی را متحمل شود.
 
فتاحی با بیان اینکه روزآمد بودن برای شبکه پرداخت مهم است، تصریح کرد: این شبکه نیازمند شدید به سرمایه گذاری برای روزآمد شدن است تا راحتی و امنیت در شبکه پرداخت پایدار شود اما باید توجه داشت که این هزینه دیگر از محل بیت المال قابل تأمین نیست.
 
حسین نژاد مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان نیز با حضور در این نشست به جایگاه غیرسیاسی بانک مرکزی و شرکت شاپرک اشاره و تأکید کرد: تا امروز بانک‌ها حدود 400 تومان به ازای هر تراکنش پرداخت می‌کردند اما از این به بعد بخشی از این هزینه از سوی پذیرنده‌ها و بخشی از سوی بانک پرداخت خواهد شد.
 
* فروشگاه 5-6 کارتخوان روی میز دارند اما هیچ کدام سرویس خوب نمی دهند
 
وی ادامه داد: از آنجایی که این هزینه‌ها به صورت رانت پرداخت می‌شده تعدادی از فروشگاه‌ها دستگاه‌های متعدد کارتخوان را روی میزهای خود قرار داده‌اند که شاید هیچکدام از اینها سرویس خوبی به آنها ندهد اما اگر کارمزد برقرار شود بخشی از تراکنش‌های خرد حذف شده و به دنبال آن شرکت‌های پی اس پی نیز خدمات بهتری را به پذیرنده ها ارائه خواهند داد.
 
حسین نژاد همچنین گفت: رانت پرداخت شده بلایی را بر سر سیستم آورده که پی اس پی‌ها کمتر به سراغ خدمات جدید و پیشرفته بروند اما اگر کارمزد برقرار شود به طور قطع پذیرنده باید از این شرکت‌ها به ازای پولی که دریافت می‌کند انتظار سرویس بهتر داشته باشد.
 
رضا باباپور مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت و با تأکید براینکه هنوز در دنیا هیچ مکانیزمی بهتر از قیمت نمی‌تواند عرضه و تقاضا را تنظیم کند، اظهار داشت: در هیچ کشوری دستگاه کارتخوان به صورت رایگان در اختیار مغازه دار قرار نمی‌گیرد بلکه در دنیا دستگاه‌های کارت خوان از شرکت‌های پرداخت خریداری شده و بعد نماینده شرکت نرم افزار را روی این دستگاه نصب می‌کند اما از آن به بعد سایر سرویس‌ها با پرداخت هزینه به پذیرنده ها ارائه خواهد شد.
 
* در هیچ کشوری سرویس رایگان نمی‌دهند/ 210 میلیون دارنده کارت هزینه یک میلیون پذیرنده را میدهند
 
وی با تأکید براینکه در هیچ جای دنیا سرویس رایگان به پذیرنده ها داده نمی‌شود، گفت: باید به ازای دریافت کارمزد سرویس خوب به پذیرنده‌ها پرداخت شود البته باید توجه داشت که در طرح جدید بانک مرکزی کماکان بانک‌ها نیمی از هزینه را در قالب یارانه پرداخت خواهند کرد و پذیرندگان 50 درصد قیمت تمام شده تراکنش‌ها را متحمل خواهند شد.
 
باباپور با اشاره به وجود سه میلیون و 200 هزار دستگاه کارتخوان در کشور، گفت: اگر قیمت متوسط این کارتخوان‌ها را 600 هزار تومان درنظر بگیریم باید بگوییم که 1800 میلیارد تومان هزینه خرید این کارتخوان‌ها بوده که البته این تعداد خریداری شده در اختیار یک میلیون پذیرنده قرار دارد یعنی یک میلیون فروشگاه این کارتخوان‌ها را دپو کرده‌اند ولی در عمل 210 میلیون دارنده کارت هزینه تراکنش یک میلیون پذیرنده را پرداخت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها جمع آوری کارت خوان‌های بلااستفاده در فروشگاه‌ها و توزیع آن در مراکزی است که کارتخوان ندارند، گفت: صد درصد کارمزد پذیرنده‌ها به پی اس پی ها پرداخت خواهد شد وبنا نیز چیزی به حساب بانک‌ها برود.
 
مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در واکنش به انتظار اصناف مبنی براینکه باید بانک مرکزی در تعیین نرخ کارمزد از اصناف مشورت می‌گرفت، تصریح کرد: سرویس گیرنده نمی‌تواند رقم کارمزد را تعیین کند، بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مستقل و براساس قیمت تمام شده و درنظرگرفتن هزینه بازسازی شبکه کارمزد را تعیین خواهد کرد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
معلومه که تلفن هزینه داره ! اما ایا استفاده از کارتخان ها و رفتن پول به حساب برای بانک سود نداره؟؟؟
واقعا شرم اوره که هیچ توجهی به خواسه مردم ندارین و فقط و فقط دنبال به کار بستن انواع راهکارها برای چاپیدن مردم هستین ...
5
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
مشکل اینه که شما هم از ان یک میلیون پذیرنده کارمزد دریافت خواهید کرد هم از ان 210 میلیون نفر..!!!
اگر همین جوری نشد هر چه میخواهی بگو!!!
4
0
کاسب
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کسی از که تلفن استفاده میکند می تواند بگوید هزینه آن را نمیدهم؟
مگر آن پول های میلیاردی که در هر ساعت به حساب بانک ها واریز میشود کم سود دارد که دنبال کارمزد هم هستید؟؟؟؟؟؟
سیستم بانکداری قدیم مواجهه فرد با خود بانک بود که هزینه بالایی برای باجه ها بدنبال داشت این سیاست برای کم شدن مشکلات و هزینه های بانک ها پیاده شد و حالا می خواهید از فرصت استفاده کنید و از مردم پول های میلیاردی بگیرید؟؟؟؟؟؟
اگر این سیاست پیاده شود دستگاه ها را جمع خواهیم کرد و به همه خواهیم گفت بروند بانک و پول بیاورند
ببینیم چه کسی ضرر خواهد کرد؟؟؟؟؟؟
4
0
توشه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۴
"پذیرندگان 50 درصد قیمت تمام شده تراکنش‌ها را متحمل خواهند شد" مطمئنید پذیرندگان متحمل میشن؟؟!!
خیلی شیک کاسب میپرسه کارت میکشی یا دستی میدی اگه گفتیم کارت، 50 درصدو میکشه رو قیمت و بازم دود این طرح تو چشم ما مردم بیچاره میره......
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار