به گزارش خبرنگار احزاب «خبرگزاری دانشجو»، پس از انکه بحث آلاینده بودن بنزین داخل از سوی برخی جریانات خاص از جمله خانم ابتکار و وزیر نفت دولت یازدهم مطرح شد، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ابتکار خواست تا هرچه سریعتر اسناد خود که نشاندهنده سرطانزا بودن بنزین تولید داخل است را به مجلس ارسال کند.
با کش و قوسهای فراوان در نهایت گزارشها به کمیسیون انرژی مجلس رسید و همزمان و حتی قبل از جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس، خانم ابتکار بهبود هوای تهران در فصل بهار امسال را ناشی از توقف تولید بنزین پتروشیمی و دلیل موجه آلاینده بودن این نوع بنزین معرفی میکرد!
اما بررسیهای دو کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس خلاف این مهم را اثبات کرد.
اواسط هفته گذشته گزارش کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی مشخص و اعلام شد: «کیفیت بنزینی که بعد از توقف دریافت ریفرمیت پتروشیمیها به کشور وارد شد در آزمایشگاههای مرجع خارجی - یک آزمایشگاه در آلمان – بررسی شد و نتایج آنالیز نشان داد که در سه ماه نخست سال ۹۳ بنزین وارداتی استانداردهای ۴۹۰۴ و یورو ۴ را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان،ام.ام. تی و مشتقات الکلی بوده است.»
در همین زمینه مهدی موسوینژاد از اعضای کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده که کمیسیون بهداشت به دلیل به اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.
وی با اشاره به اینکه این کمیسیون علاوه بر بررسی کیفیت بنزین پتروشیمی کیفیت بنزین وارداتی را هم در دستور کار خود قرار داد، گفت: بعد از دریافت مشخصات ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور و ریفرمیت تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و مقایسه آن دو با هم مشخص شد، کیفیت این دو محصول مشابه است؛ البته در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است که اختلافات ناچیزی به دلیل ترکیبات متفاوت آروماتیک و بنزن وجود دارد.
وی با اظهار اینکه طبق این گزارش حجم بنزن ریفرمیت واحد پتروشیمی مطابق با استاندارد یورو۲ و یورو۳ بود تأکید کرد: ریفرمیت تولید شده در پتروشیمیها به طور مجزا در جایگاههای عرضه بنزین توزیع نمیشد بلکه این فرآورده میانی در اختیار پالایشگاهها قرار میگرفت تا با سایر مؤلفههای بنزین ترکیب شود. همچنین پیش از عرضه این بنزین در جایگاهها، کیفیت آن قبل از عرضه توسط وزارت نفت بررسی میشد.
این مهم ما را بر آن داشت تا در نشست سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران که ۱۶ مهر ماه ۹۳ برگزار شد، تکلیف واردات بنزین بیکیفیت و توقف یا ادامه روند آن را جویا شویم.
نوبخت در هفته گذشته در پاسخ به سوال «خبرگزاری دانشجو» مبنی بر اینکه بر اساس گزارش نهایی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص بنزین پتروشیمیها مشخص شده است که بنزین پتروشیمیها آلودگی نداشته اما در عوض بنزین وارداتی یورو ۴ نه تنها کیفیت مطلوب را نداشته بلکه کیفیت برخی محمولهها پایینتر از یورو ۲ نیز بوده است لذا با توجه به این گزارش، در دولت چه تصمیی در مورد بنزین پتروشیمیها به عنوان یک «کالای استراتژیک» اتخاذ خواهد شد و آیا تولید بنزین پتروشیمیها از سر گرفته میشود؟ گفت: در ارتباط سرطانزا بودن بنزین که قطعا دولت آن را نفی میکند و اگر چنین بود دولت جلوی آن را میگرفت.
این در حالیست که ابتکار فردای همان روز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون بهداشت مجلس و آقای نوبخت از سوی دولت مطرح کردند که بنزین پتروشیمی و بنزین داخلی سرطانزا نیست آیا شما در این خصوص واکنشی دارید، گفت: تنها یک نفر از کمیسیون بهداشت در این خصوص صحبت کرده است که باید بگویم ما گزارش کامل را در زمینه بنزین پتروشیمی ارائه دادیم و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است و جای شک و شبههای نیست.
وی ادمه داد: وزارت نفت و وزارت بهداشت نظرش مانند ماست؛ سازمان محیط زیست به عنوان متولی گزارش و اطلاعات را به مجلس ارائه داده و به سوالات در مجلس شورای اسلامی پاسخ داده و در مجلس حضور یافته است و اگر باز هم نیاز باشد و بخواهند در مجلس حضور پیدا میکنیم و توضیحات را ارائه میدهیم.
ابتکار بیان کرد: بنزین پتروشیمی از رده خارج شده است که امروز کیفیت هوا بهتر شده است.
وی افزود: در ۵ شهر کشور بنزین یورو ۴ توزیع میشود که شامل تهران، تبریز، کرج، اراک و اصفهان است. در واقع اکنون در این ۵ شهر بنزین یورو۴ توزیع میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت هوا تغییر کرده ولی باز کار باید ادامه داشته باشد چرا که مشکل وضعیت هوا هنوز حل نشده است اظهار داشت: باید جلسات کاهش آلودگی هوا همچنان برگزار شده و در این زمینه برنامهها اجرا شود چرا که ما هنوز با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند و خیلی شهرها با معضل آلودگی هوا روبرو هستند.
روز ۵شنبه روزنامه کیهان در تیتر یک خود نوشت: «سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطانزا نیست»
پس از آن دفتر سخنگوی دولت با ارسال نامهای تیتر و خبر کیهان پنجشنبه ۹۳/۷/۱۷ را تکذیب کرد.
متن تکذیبیه سخنگوی دولت بدین شرح بود:
جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم
در تیتر یک صفحه اول روزنامه کیهان به شماره ۲۰۸۹۳ مورخ ۹۳/۷/۱۷ آمده است که:
«سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطانزا نیست» و در توضیح این خبر با استناد به اینکه دولت سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را نفی میکند نتیجهگیری میشود که این پاسخ «پرونده یک سال سیاهنمایی علیه تولید داخلی و تشویش اذهان عمومی را بست.»
ضمن تکذیب شدید این خبر، در جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم به توضیح است که در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ ۹۳/۷/۱۶ که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزینهای وارداتی «یورو۴» و حتی بیکیفیتتر بودن آن نسبت به بنزینهای وارداتی «یورو۲» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح مینماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» را نفی میکند و تاکید میکند که اگر این بنزین یورو ۴ وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمیکرد. بنابراین آنچه در سوال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد عدم آلودگی بنزینهای داخلی خبررسانی کند.
هر چند برخی رسانههای محترم به درستی این مطلب را انعکاس داده و مشخص کردهاند که سوال در مورد آلودگی بنزین یورو۴ بوده و پاسخ سخنگوی محترم نیز در مورد نفی آلودگی مربوط به بنزینهای وارداتی یورو ۴ بوده و نیز بعضی از رسانهها هم بدون درج سوال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو۴، صرفا به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کردهاند، بنابراین صرفنظر از اینکه چه کسانی و با چه انگیزههایی و در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده بنزینهای آلوده هستند، مقتضی است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در همان جایگاه و در اولین شماره روزنامه اقدام گردد.»
اما جالب اینکه در تکذیبیه دولت به سوال "خبرنگار محترم" استناد شده که باید گفت منظور از آن خبرنگار محترم، خبرنگار دولت خبرگزاری دانشجو بوده که متن سوال وی دقیقا بدین شرح است: "همان طور که مستحضر هستید، این هفته گزارش نهایی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مورد بنزین پتروشیمیها اعلام شد و بر اساس این گزارش بنزین پتروشیمیها آلودگی نداشته اما ظاهرا بنزین وارداتی یورو 4 کیفیت مطلوب را نداشته و حتی برخی محمولهها کیفیت پایین تر از یورو 2 داشته است، با توجه به ارائه گزارش اعلام شده تصمیم دولت دراینباره چیست؟ آیا در دولت تصمیم جدیدی در مورد بنزین پتروشیمیها به عنوان یک کالای استراتژیک اتخاذ خواهد شد؟ یا اینکه ادامه روند واردات متوفق میشود؟"
و پاسخ سخنگوی محترم دولت دقیقا اکتفا کردن به همین چند واژه بوده است: "در ارتباط سرطانزا بودن بنزین که قطعا دولت آن را نفی میکند و اگر چنین بود دولت جلوی آن را میگرفت."
صوت اظهارات نوبخت: