مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه در ۱۲ سال گذشته اتفاقی در توسعه صنعت خودرو نیفتاده گفت: تنها ۳۰درصد مشکلات صنعت خودرو از تحریم است. ما به هیچ وجه حاضر نیستیم با رویههای قبلی با شرکتهای خارجی مثل پژو، رنو و سوزوکی همکاری کنیم.
به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو صبح امروز در مراسم آغاز تولید پژو 206 تیپ دو با موتور موتور TU3 ساخت داخل با اشاره به اینکه در سالهای گذشته توجه صنعت خودروسازی کشور به میزان و یا تیراژ تولید بود و کمتر موضوع کیفیت و صادرات مورد توجه مدیران قرار میگرفت اظهار داشت: در سالهای گذشته ما مدیران را بر اساس تیراژ محصول ارزیابی میکردیم که این مسئله زمینه غفلت صنعت خودروسازی را از کیفیت و تنوع محصول فراهم آورد.
وی با بیان این که در 10 الی 12 سال گذشته در توسعه محصولات خودرو اتفاقی نیفتاده افزود: در سال 89 بر روی خودروهای تجاری و در سال 90 روی خودروی سواری تحریم اعمال شد که این مسئله به خاطر عدم پشتوانه قوی صنعت خودروسازی کشور مشکلات فراوانی را برای تولید خودروهای داخلی بوجود آورد.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو اضافه کرد: با بررسیهای انجام شده مشخص گردید تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودروسازی ایران به تحریم ها ارتباط دارد و مابقی مشکلات را باید در جاهای دیگر جستجو کرد.
وی افزود: در جلسات مربوط به رفع مشکلات صنعت خودروی کشور به این نتیجه رسیدیم که باید 1000 میلیارد تومان اعتبار به سایپا و هزار میلیارد تومان به اعتبار به ایران خودرو پرداخت شود تا این دو شرکت از وضعیتی که به آن دچار شده اند خارج شوند.
یکه زارع با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید افزود: با آغاز به کار دولت یازدهم امید خاصی در بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه صنعت خودروسازی ایجاد شد که زمینه را برای انجام برنامه ریزیهای دقیقتر و جامعتر بوجود آورد.
وی تصریح کرد: براساس تمهیدات انجام شده شاهد افزایش تولید در شش ماهه دوم سال گذشته بودهایم که آمارها حکایت از دو برابر شدن میزان تولیدنسبت به مدت مشابه در سال گذشته آن داشته اند.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با بیان اینکه از شروع سال جدید تولید ناخالص خودرو در این شرکت به هیچ وجه روی نداده است اظهار داشت: ما از ابتدای سال علاوه بر آنکه از برنامه تعیین شده جلو هستیم حتی یک دستگاه خودروی ناقص نیز تولید نکردهایم.
وی با بیان اینکه براساس برنامههای تعیین شده برای این واحد دو درصد از اهداف برنامه جلوتر هستیم، تصریح کرد: طبق برنامه میزان تولید سالیانه ایران خودرو 600 هزار دستگاه است که در حال حاضر این واحد روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودرو تولید میکند.
یکه زارع با اعلام این که در حال حاضر براساس سفارشات و میزان فروش خودرو تولید میکنیم، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری میزان جریمه تأخیر خودرو نسبت به مدت مشابه درسال گذشته یک پنجم کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه تاکنون حتی یک ریال از بانک برای توسعه تولید خود دریافت نکردهایم، گفت: ما در یک سال گذشته 500 الی 600 میلیارد تومان از بدهیهای خود را به بانک پرداخت کردهایم.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو افزود: امروز زمان آن فرا رسیده که از شرکتهای قطعه ساز تشکر کنم چرا که تمام بار تولید روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودروی تولیدی داخل برعهده این شرکتها میباشد.
وی تصریح کرد: این درحالی است که در گذشته از تولید روزانه 2 هزار و 700 دستگاه خودرو تولید 1800 دستگاه آن بر دوش شرکتهای قطعه ساز بوده است.
یکه زارع با تأکید براینکه امسال به کیفیت خدمات پس از فروش و صادرات خودرو توجه ویژه ای داریم تصریح کرد: براساس برنامه ریزیهای انجام شده بنا داریم هر شش ماه یک محصول جدید را به بازار معرفی کنیم و هر سه سال یک موتور خانواده جدید را رونمایی کنیم.
وی از تولید اولین پلت فورم با قوای محرکه در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی میکنیم تا دو سال اینده پلت فورم با قوای محرکه خود را داشته باشیم به نحوی که هیچ پلت فورم دیگری را در ایران به جز پلت فورم داخلی اجرا نخواهیم کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو همچنین به برگشت دوباره شرکتهای خارجی خودروساز نظیر پژو، سوزوکی، رنو اشاره کرد و گفت: ما به هیچ وجه حاضر نیستیم با رویههای قبلی با این شرکتها همکاری کنیم.
وی افزود: این شرکتها باید برای همکاری با ایران در صنعت خودروسازی کشور سرمایه گذاری کنند و با یک شرایط جدید اقدام به انعقاد قرارداد با شرکتهای خودروساز نمایند.
یکه زارع اضافه کرد: در نهایت ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات تأمین خواهیم نمود تا در آینده بدون هیچ مشکلی به تولید خود ادامه دهیم.