آخرین اخبار:
کد خبر:۳۶۴۵۸۳
معاون شهردار خبر داد:

آغاز گسترده‌ترین مطالعات ترافیکی در پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز گسترده‌ترین مطالعات ترافیکی در شهر تهران خبر داد و گفت: این اقدام، گامی نو در جهت دست-یآبی به آماری کارآمد و قابل اعتماد در جهت انجام تحلیل‌های کار‌شناسی دقیق و به روز از وضعیت ترافیک پایتخت است که به برنامه‌ریزان و مدل‏سازان شهری در ترسیم مدل‌های واقعی شهر و برنامه‌ریزی درست در راستای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: مسأله ترافیک دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است که همچون کلافی در هم تنیده، پیچیدگی‌های بسیاری دارد و علاوه بر سطوح آشکار همچون ظرفیت معابر، قوانین و مقررات و محدودیت‌های ترافیکی که مد نظر مسئولان قرار می‌گیرد، دارای لایه‌های پنهانی همچون انگاره‌های اجتماعی و فرهنگی و پیش‌فرض‌های ذهنی و رفتاری است که عدم توجه به آن‌ها، بحران ترافیک را تشدید خواهد کرد.


وی با اعلام اینکه مدل‌سازی حمل و نقل شهری، مهم‌ترین قسمت فرآیند برنامه‏ریزی حمل و نقل در جهت تحلیل سیاست‌های مدیریتی است، تأکید کرد: به منظور پرهیز از سعی و خطا در اقدامات حمل و نقلی، دست‌یآبی به ابزاری کارآمد برای پیش‌بینی‌ تصمیمات بلند مدت، بررسی عوامل تأثیرگذار در فعالیت روزانه آن‌ها از طریق زنجیره سفرهای شهری و شبیه‌سازی جمعیت و فرآیند حمل و نقل با استفاده از اطلاعات پرسشگری از شهروندان، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.


آماربرداری ترافیکی از ۱۹ دروازه‌ ورودی پایتخت


معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه سفرهای شهری عموماً دارای دو هدف عمده کاری و آموزشی می‌‏باشند، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که برای تصمیم‌سازان حوزه حمل و نقل و ترافیک دارای اهمیت است، دست‌یآبی به آمار و اطلاعات به روز از وضعیت آمد و شدهای شهری است که منشأء آن، ریشه در تقاضای سفر خانوارهای شهری دارد.


مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این طرح، آماربرداری گسترده‌ای در تهران آغاز شده که ظرف یک ماه آینده ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مرحله اول این آماربرداری شامل آمارگیری از دروازه‌های ورودی شهر، پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل بار و کالاست.


وی با تأکید بر اینکه بخش اول این آمارگیری شامل آماربرداری از ۱۹ دروازه ورودی شهر با همکاری ۴۰۰ آماربردار و مشارکت پلیس راهور و پلیس راه انجام خواهد شد، اضافه کرد: در این طرح، مسافرانی که به طور روزانه وارد تهران می‌شوند، شناسایی شده و در خصوص مقاصد، ساعات و اهداف سفرشان مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.

 

آمارگیری سفر از ۲۰۰ هزار خانوار تهرانی


معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش دوم این آمارگیری با همکاری ۲۵۰ آماربردار، در مبادی پایانه‌های پایتخت و شهر‌ها و شهرک‌های اقماری آن صورت خواهد پذیرفت، اظهار کرد: در این طرح، علاوه بر مسافران پایانه‏های چهارگانه تهران، مسافران فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه‌آهن و آن بخش از ایستگاه‌های مترو که نقش پایانه‌ای دارند نیز مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.


مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه بخش سوم این آمارگیری شامل آماربرداری از بار و کالایی است که به تهران وارد و در سطح شهر توزیع می‌شود، تصریح کرد: بزرگراه‌های آزادگان، بسیج، شهید یاسینی و قسمتی از بزرگراه شهید بابایی به لحاظ حمل و نقل بار و کالا با کمک ۱۵۰ آماربردار مورد آمارگیری قرار خواهند گرفت.


وی گام چهارم این طرح را آمارگیری از خانوارهای تهرانی اعلام و اضافه کرد: این عملیات گسترده با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و به کمک ۱۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی صورت خواهد پذیرفت که به موجب آن، اطلاعات ۷۰۰ هزار نفر در قالب ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار خواهد گرفت تا مدل‌سازی جهت برنامه‌ریزی‌های آتی، دقیق‌تر صورت گیرد.


شهروندان با آماربرداران همکاری کنند


معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مرحله پنجم این طرح شامل برداشت اطلاعات زنجیره‌های سفرهای شهری با کمک ۳ هزار معلم شهر است که اطلاعات ۶ هزار خانوار را تکمیل خواهند نمود، اظهار کرد: گام ششم این طرح، آمارگیری حجم سرنشین در خطوط برش چهارگانه شهر است و بزرگراه‌های شهری از جمله مقاصد این آماربرداری است که نسبت به برداشت آمار حجم سرنشین‌ها و خودرو‌ها از سوی ۱۳۰۰ آمارگیر در آن‌ها اقدام خواهد شد.


مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه آخرین مرحله عملیاتی این طرح، آماربرداری از ۱۰۰ معبر شهری از سوی ۳۰۰ آماربردار است، تصریح کرد: در این مرحله، اطلاعات تردد شهروندان در معابر شهری برداشت خواهد شد و مجموع نتایج حاصل از این آمارگیری گسترده به منظور برنامه‌ریزی صحیح در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌گیرد.


وی در پایان با تأکید بر اینکه آمار فوق تنها به منظور برنامه‌ریزی-های حمل و نقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج حاصل از این آمارگیری مبنای برنامه‌ریزی‌های کلان ترافیکی در آینده تهران خواهد بود، خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات دقیق از سوی شهروندان، مسئولان شهر را در مدل‌سازی مطلوب‌تر ترافیکی و برنامه‌ریزی‌ مناسب‌تر حمل و نقلی شهر کمک می‌-کند و از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم تا با ارائه آمار و اطلاعات دقیق در جهت ترسیم آینده‌ای ایمن و پاک با مدیریت شهری همکاری کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار