به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، دستور مهم و قابل تحسین دولت در اواخر شهریورماه مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی، باعث شد تا رقابت برخی اقشار ثروتمند جامعه برای واردات خودروهای لوکس و نمایش فخرآور آن در جامعه تا حد زیادی کاهش یابد.
این دستور مهم دولت آنچنان قاطعانه بود که در آن تاکید شده بود حتی خودروهایی که در گمرک هستند و ترخیص نشده اند نیز قابلیت ورود به کشور نداشته و باید مرجوع شوند و خودروهای مناطق آزاد نیز مجددا باید فقط در محدوده قانونی خود حرکت کنند.
صبحانه نوشت: اما علاوه بر مصوبه دولت مبنی بر مجوز ورود 36 خودروی مرسدس بنز برای وزارت خارجه، بخشنامه ای از سوی گمرک خطاب به گمرکات سراسر کشور ارسال شده است که مجوز ورود وانت تویوتا دو کابین را صادر کرده است. بر اساس پیوست این بخشنامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه گمرک که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران حجم موتور این خودروها را 2700 سی سی عنوان کرده است.
با توجه به اینکه مجوز گمرک در تاریخ 9 مهرماه صادر شده است باید دید علت عدم توجه به مصوبه مهم و قاطعانه دولت در خصوص این ممنوعیت، چگونه قابل توجیه و دلیل قانونی آن چه بوده است؟