به گزارش خبرنگار اجتماعی "خبرگزاری دانشجو"، چندی پیش بود که از زبان ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکتهای اجتماعی موضوعی مطرح شد که گویی به کام عدهای شیرین نیامد.
قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی در دهمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور از راه اندازی سامانه و مرکز رسیدگی به شکایات مردمی از حوزه پزشکی خبر داد و گفت: این سامانه با شماره تلفن 1690 با همکاری سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه سامانه 1690 در حال حاضر در تهران به صورت آزمايشي فعال است و از 15 آبان ماه در سراسر کشور رسما فعال خواهد شد اظهار داشت: با ثبت شکایات مردمی در سامانه 1690، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جریان تخلفات صورت گرفته پزشکان قرار می گیرند که البته ممکن است گزارش های اعلام شده کذب باشند و در همین راستا بعد از ثبت گزارش در سامانه، تخلفات آنها جهت بررسی در استان و دانشگاه مربوطه محول می شود که در صورت صحت تخلف، از طریق دادستان نظام پزشکی و یا از طریق تعزیزات به آن رسیدگی و در سامانه نیز تخلف پزشک مربوطه ثبت خواهد شد.
این سامانه طبق گزارش های میدانی خبرنگار ما با رضایتمندی گسترده مردم روبرو شده است به طوری که حتی افرادی که تاکنون جهت درمان به بیمارستان ها مراجعه نکرده اند نیز از این سامانه استقبال و این اقبال درست دولت را ارزشمند خواندند و گفتند؛ این سامانه باعث می شود تا از تخلفات پزشکی جلوگیری شده و مردم صدایشان را به گوش مسئولان ارشد برسانند.
از سویی دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از این طرح استقبال کرده و آن را برای ریشه کن کردن فساد جزئی دستگاه پزشکی کشور لازم دانسته و اجرای متداول و مستحکم آن را از جمله ضروریات این طرح برشمردند.
اما با تمام بحث ها و نقد و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان خبره مشارکت های مردمی و همچنین استقبال مسئولان و مردم از این طرح به طور ناباورانه ای عده ای قلیل از پزشکان با سامانه 1690 مخالفت کرده و در اعتراض آن را توهین به جامعه پزشکی تلقی کردند.
البته دیری از این اعتراض نگذشت که وزیر بهداشت و درمان همایش نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی سراسر کشورو در واکنش به اعتراض پزشکان ذکر شده گفت: بعضی از دوستان با وجود اینکه مورد مشورت قرار گرفتهاند با این حال زیر همه چیز زده و بعد هم بیانیه صادر کردهاند اما این افراد فکر میکنند همه جامعه پزشکی خودشان هستند و همه را هم در تهران میبینند.
وی افزود : میگویند شما با معرفی شماره تلفن به جامعه پزشکی توهین کردید اما آیا نباید حکومت درد مردم را بشنود، مگر شمارههای 110 یا 137 یا 122 یا 197 که ما پزشکان نیز برخی مواقع از آن استفاده میکنیم خوب نیست؟
اما برخی پزشکان شاید بر این باور باشند که شکایت از آنان توسط مردم به دور از حق و حقوق آنان است و این باعث لکه دار شدن اعتبار چند ساله پزشکی آنان می شود در حالی که به طور منطقی جواب این شایعات پزشکان در خصوص نحوه رسیدگی بر تخلفات پزشکی در همان صحبت های اولیه قائم مقام وزیر بهداشت نهفته بود که عده قلیل نخواستند آن را ببینند و این موضوع آن است که "ممکن است گزارش های اعلام شده کذب باشند و در همین راستا بعد از ثبت گزارش در سامانه، تخلفات آنها جهت بررسی در استان و دانشگاه مربوطه محول می شود که در صورت صحت تخلف، از طریق دادستان نظام پزشکی و یا از طریق تعزیزات به آن رسیدگی خواهد ".
آنچه در این میان مسلم است این است که به یقین پزشکان مورد اتهام زمانی مناسب برای دفاع از خود در برابر شکوایه مردم خواهند داشت.
همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" و در واکنش به "توهین" خواندن سامانه نظارتی جامعه پزشکی گفت: بهترین جملهای که می توان برای این موضوع گفت این است که " آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است".
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بدبینانهترین حالت باید گفت عدهای تمایل به نظارت ندارند و شاید در این میان عدهای نگران قضاوتهای یک طرفه باشند در حالی که قطعاً اگر از پزشکی اعلام شکایت میشود در خصوص اینکه آن پزشک نیز از خود دفاع کند شرایط فراهم خواهد بود.
وی افزود: همچنین در خوشبینانه ترین حالت نیز باید اعلام کنیم به هر حال در میان صنف پزشکان نیز همچون تمامی صنوف متخلف داریم و حق مردم ماست که جایی را داشته باشند که تخلفات خود را اعلام کنند اما آنچه واضح است این است که در همه شرایط صفر تا صد یک موضوع را بررسی کرده و سپس اظهارنظر کرد.
آریایی نژاد در ادامه اظهار داشت: به هر حال در هر صنفی قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود و باید هم از مصرف کننده و گیرنده خدمت و هم از تولید کننده و دهنده خدمت حمایت شود و آنچه مهم است این است که این تعادل بر هم نریزد و تلاش این باشد که عدالت برقرار باشد.
وی افزود: در همه اقشار و صنوف انسان هایی هستند که فراتر از وظایف خود فداکاری و خدمت به مردم می کنند و همچنین انسان های هستند که متاسفانه اخلاقیات را و حتی انسانیت را زیرپا می گذارند اما باید بدانیم همه این موارد یک ابزار است و مهم آن است که از این ابزار چگونه استفاده شود که در نتیجه آن حق و عدالت فنا نشود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: البته موضوعاتی که مطرح میشود باید باز و شفاف شود و تعاریف کامل مشخص شود شاید در این صورت اختلاف نظری وجود نداشته باشد و باید از زوایای مختلف به موضوع نگریست.
وی ادامه داد: در هر صنف یا موضوعی می توانیم از صفر تا صد تخلف داشته باشیم اما اگر سیستم نظارتی خوبی وجود داشته باشد سعی می شود درصدها در میانگین پایین باقی بمانند و در واقع یکی از دلایل افزایش تخلف قطعا نبود نظارت است.
آریایی نژاد در ادامه اظهار داشت: حتی در زمانی که تخلف کم است نیاز به نظارت بیشتر نیز احساس می شود چرا که در این صورت به راحتی می توان با همان میزان کمی برخورد کرد تا اینکه بگذاریم گسترش و نفوذ افزایش یابد و آن وقت جلوگیری و پیشگیری از آن سخت خواهد شد.
طبق گفته مسئولان می توان نتیجه گرفت این موضوع نه تنها توهین به جامعه پزشکی نیست بلکه فرصتی برای پزشکانی است که انسانیت و شرافت را سرلوحه راه خود قرار داده اند و آن گونه عمل می کنند که سزاوار یک پزشک است.
از طرفی همه مردم و مسئولان بر این باورند که جامعه پزشکی ما عاری از فساد و اختلاس های مالی بزرگ است اما هر انسانی جایزالخطاست و شاید پیش از گسترده شدن جرائم پزشکی باید آن را ریشه کن کرد تا اجازه وسعت گرفتنش را در دستگاه پزشکی ندهیم.