به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، رجبی دوانی امروز در همایش «عزاداری در دنیای امروز چرا و چگونه» که در موسسه غیرانتفاعی الزهرای مشهد برگزار شد، گفت: عزاداری به معنای حزن و اندوه و نشان دادن عواطف درونی نسبت به یک حادثه مصیبت بار دارد.
وی ادامه داد: آداب عزاداری در میان امت های مختلف با توجه به فرهنگ آنها متفاوت است و در جامعه اسلامی که در ابتدا در میان اعراب شکل گرفت نحوه خاص خودش را داشته است.
این تحلیلگر دینی با اشاره به آئین مقدس در عزاداری در طول تاریخ پس از شهادت امام حسین(ع) گفت: گریه و زاری کردن، نوحه خوانی، گریبان چاک دادن، لطمه زدن به صورت خود، تعطیلی کسب و کار و سیاه پوشیدن از جمله آداب عزاداری است که در ابتدای سده اسلام و پس از شهادت امام حسین(ع) مرسوم بود.
رجبی دوانی با بیان اینکه برافراشتن پرچم سیاه در عزاداری ها بیشتر منسوب به شیعه می باشد، خاطرنشان کرد: برافراشتن پرچم سیاه نوعی حرکت حکومتی است که بیشتر در میان شیعه و در کشور ما رواج پیدا کرده است؛ اما دیگر مناسک عزاداری که عنوان شد از ابتدای تاریخ عزاداری مسلمانان به ویژه پس از شهادت امام حسین(ع) معمول بوده است.
وی در ادامه رنگ سیاه را رنگی بدون جلوه دانست و خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در جریان جنگ احد به زنانی که آمده بودند تا برای حضرت حمزه عزداری کنند فرمودند سیاه پوشیده و نوحه کنند که این اتفاق در جریان شهادت جعفربن ابی طالب برای بار دیگر رخ داد و آن هنگامی بود که پیامبر(ص) نتوانستند از ریختن اشک خود خودداری کرده و به اسماء همسر جعفر فرمودند سه روز سیاه بپوش و پس از آن هر چه خواستی بکن.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه ام سلمه نخستین کسی بود که پس از شهادت امام حسین(ع) از این مطلب باخبر شد، تصریح کرد: ام سلمه پس از فهمیدن خبر شهادت امام حسین(ع) لباس سیاه بر تن کرد و دلیل مطلع شدن ایشان خاک کربلای بود که پیامبر(ص) به وی داده بودند و فرمودند هنگامی که از این خاک که متعلق به سرزمین کربلا است، خونی جوشید بدان حسین(ع) در این سرزمین به شهادت رسیده است.
رجبی دوانی با بیان اینکه اطلاعات ما از نحوه عزاداری در طول تاریخ محدود است، خاطرنشان کرد: شرایط عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ بسیار سخت و دشوار بوده است به نحوی که ما در کتب های نقل شده داریم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در منازل خود مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار و ایام ابتدایی ماه محرم چهره این دو بزرگوار تغییر می کرد به نحوی که اوج حزن ایشان در روز دهم محرم و شهادت امام حسین(ع) بود.
خلفای بنی عباس از عزای امام حسین(ع) سوء استفاده می کردند
رجبی دوانی بنی عباس را نسبت به حقیقت اهل بیت(ع) افرادی بی توجه و طماع دانست و گفت: شعائر بنی عباس و لباس این قوم پرچم سیاه بود تا از این طریق بتوانند اعتماد مردم را به دست آورده و در حکومت بر مردم پیروز شوند.
وی ادامه داد: هنگامی که بنی عباس به خلافت رسیدند چنان به جان اهل بیت(ع) افتادند که نظیرش در زمان بنی امیه دیده نشده است؛ به نحوی که مأمون در نامه ای که هم در نسخه های اهل سنت و هم در آثار اهل شیعه وجود دارد، آورده است: ما با آل علی(ع) در آغاز یکی بودیم؛ اما هنگامی که تقدیر قدرت را به ما رساند ما همه آنها را کشتیم و در این رفتار روی بنی امیه را نیز سفید کردیم زیرا بنی امیه تنها بر کسانی شمشیر کشید که اهل آنان را کشته بودند؛ اما ما گروه گروه شیعیان را کشتیم و در این امر از بنی امیه پیشی گرفتیم.
به زور تعصب می گویم آل بویه بر گردن شیعه حق دارد
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) با بیان اینکه ما باید تعصبات را کنار بگذاریم و واقعیات را ببنیم، گفت: دولت آل بویه با آنکه دولت جور است و حکومت یک حاکم معصوم را بر خود ندارد اما دوره روشن و شفافی را برای اسلام، شیعه و ایران ایجاد کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه تصویری که ما از دولت قاجار و شاه پهلوی داریم ما را به این گمان رسانده که تمام دولت های قبل از شاه و رژیم پهلوی دولت های غاصبی بوده اند، خاطرنشان کرد: دولت آل بویه و صفویه به استثنایی سلطنت شاه سلطان حسین از دوره های بسیار پررونق شیعه بوده است و ما به این دلیل دین آنها را بر خود احساس می کنیم.
رجبی دوانی با بیان اینکه علی، احمد و حسن سه برادر بودند که از گیلان قیام و دولت آل بویه را تشکیل دادند، تصریح کرد: به محض اینکه این سه برادر توانستند مرکز خلافت خود را در بغداد شکل دهند با عقل گرایی در مقابل آداب و رسوم اهل سنت رفتار کردند به نحوی که از دل این دولت شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی سر برآوردند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) بیان داشت: در سال 352 احمد معروف به معزالدوله برای اولین بار دستور داد در روز عاشورا بغداد تعطیل شود و کسب و کار انجام نگیرد و مردم تماماً به عزاداری امام حسین(ع) بپردازد، سینه زنی در ایران به یومین دولت آل بویه ایجاد شد.
وی با بیان اینکه مردم در آن زمان عادت داشتند تا در عزاداری با مشت بر سینه های خود بکوبند، گفت: اولین بار سینه زنی برای عزاداری امام حسین(ع) از دولت آل بویه و عزاداران شیعه و سنی امام حسین(ع) آغاز شد و باز هم برای اولین بار جشن عید سعیدغدیرخم در این دولت شکل گرفت.
رجبی دوانی با بیان اینکه جنایات امروز تکفیری ها و وهابیت برخواسته از جنایات آن روز دشمنان شیعه در برابر عزاداری آل بویه است، خاطرنشان کرد: در زمان حمله به سرزمین کَرخ که مخصوص شیعه نشینان بغداد در آل بویه بود ما به وضوح در نسخه های شیعه و سنی داریم که چندین بار این منطقه آتش زده شد و تلاش شد مقتل زبیر (قاتل مختار) در روز شهادت امام حسین(ع) در برابر عزای مقتل سیدالشهداء خوانده شود.
آل بویه توسط غزنوی ها و سلجوقی ها از بین رفت
این تحلیلگر دینی به تخریب گسترده مغول ها در برابر شیعیان اشاره کرد و افزود: متاسفانه پس از سرنگونی آل بویه مغول ها با خونخواهی و بی رحمی تمام موجب شدند تا شیعه نتواند سربلند کند و این وضع تا زمانی که علمای شیعه به دستگاه حکومت مغول راه پیدا کردند، ادامه داشت.
وی از شیعه شدن خلیفه مغول ها به دست علامه حلی اشاره کرد و افزود: حاکم مغول ها در یک عصبانیت نسبت به همسر خود وی را سه طلاقه کرد و پس از اینکه پشیمان شد از علمای اهل سنت خواست تا راه رجوع کردن به همسرش را به او بگویند، علمای سنی به وی گفتند برای اینکه بتوانی همسرت را برای بار دیگر از آن خود کنی در ابتدا باید او به ازدواج فرد دیگری در آمده و از وی طلاق بگیرد تا بتواند به تو محرم شود در این اثنا به حاکم مغول ها خبر رسید که مذهب دیگری وجود دارد که به شما اجازه می دهد بدون محرم کردن زنت به فرد دیگری او را دوباره صاحب شوی پس از این گفتگو بود که علامه حلی به دربار شاه دعوت شد و او پس از گفتگوی زیرکانه با عالمان سنی به شاه گفت: اصل این سه طلاقه کردن تو باطل است و معنا ندارد تو در مجلسی زن خود را به یک باره براثر عصبانیت سه طلاقه کنی تو از هم اکنون می توانی به زنت رجوع کرده و او را بپذیری و این چنین شد که حاکم مغول ها شیعه شد و تمام علمای سنی را از دربار خود بیرون کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه پس از روی کارآمدن دولت صفویه و حکومت بسیار با شکوه شاه اسماعیل و شاه طهماسب اسلام و شیعه بار دیگر جان گرفتند، خاطرنشان کرد: در دوره حکومت شاه طهماسب محوریت عزاداری واعظین بودند نه مداحان.
مرجع دانستن ولایت فقیه در دولت صفویه شکل گرفت
رجبی دوانی با بیان اینکه حکومت دولت صفوی یکی از دوران باشکوه اسلام و شیعه است، متذکر شد: شاه طهماسب محقق کرکی را که یکی از عالمان آن زمان در لبنان بود به مرکز حکومت خود دعوت کرد و به وی گفت: از نظر من حکومت در غیبت امام زمان(عج) از آن فقهای اهل حق می باشد و براین اساس محقق کرکی بر من نیابت دارد و من به نیابت از وی حکومت می کنم و با این رفتار شیعه در دل مسلمانان به زیبایی نشست.
عزاداری با مرجعیت مداحان در کشور پیش می رود
این تحلیلگر دینی با انتقاد از مرجعیت مداحان در مجالس عزاداری اباعبدالله(ع)خاطرنشان کرد: متاسفانه مرجعیت عزاداری در کشور مداحان شده اند که این در ابتدای تاریخ عزاداری شیعه به این شکل نبوده و واعظین به عنوان مرجعیت عزاداری به شمار می رفتند.
وی ادامه داد: شیخ احمد کافی کسی بود که با تکیه بر عزاداری های بصیرانه امام حسین(ع) هزاران نفر از اراذل و اوباش را در تهران نجات داد و این در حالی است که امروز برخی از عزاداری امام حسین(ع) که راه نجات هر ملتی می باشد تصویر وحشیانه ای ارائه می دهند.
رجبی دوانی با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) مقابله با استکبار است، تصریح کرد: در راهپیمایی اربعین که هر ساله باشکوه تر می شود، قدرت نمایان شیعه در کشوری که در حال جنگ با فاسدان عربی و ظالمان غربی است دیده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با انتقاد از قمه زنی های وحشیانه از سوی برخی عزاداران امام حسین(ع) گفت: متاسفانه پخش تصاویر فرود آمدن یک چاقوی بزرگ به نام قمه بر پوسته سر یک کودک شش ماهه و یا سه ساله چه تصوری در ذهن غیرمسلمان ها در کشورهای اروپایی و غرب ایجاد می کند؟
وی با بیان اینکه چهره معصوم و مظلوم امام حسین(ع) و چهره پاک شیعه با این کار مخدوش می شود، خاطرنشان کرد: یک عده منحرف و شیعه انگلیسی به فرموده رهبر انقلاب در میان مردم و علمای شیعه وجود دارند که می خواهند از روی خون این قمه زنی ها اسلام را به جهان معرفی کنند.
رجبی دوانی با بیان اینکه متاسفانه مغازه هایی در کاشان وجود دارد که قلاده به عزاداران امام حسین(ع) می فروشند، بیان کرد: این جریان منحرف در اصفهان و مشهد در حال شکل گیری است و خواهش می کنم هر جا که چنین هیات نادرستی را مردم دیدند به آنها بگویند، هیچ کس در این کشور دغدغه اش برای ترویج شعائر دین بیش از مقام معظم رهبری و علماء و مراجع نیست پس هر زمان آنها به قمه زنی و این رفتار پرداختند شما نیز آن را تبلیغ کنید.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) در پایان با بیان اینکه متاسفانه امروز شیعیان انگلیسی در حمایت وهابیت، تکفیر و استکبار علناً به رهبر انقلاب توهین می کنند، متذکر شد: این را بدانید براساس روایات اسلامی یقیناً اینها در هنگام ظهور امام زمان(ع) در برابر ایشان نیز قیام می کنند.