به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، «حجت الاسلام علیرضا پناهیان» در سلسله جلسات تاریخ تحلیلی اسلام که پنجشنبه شب؛ 16 بهمن در هیئت شهدای گمنام (حسینیه شهدای قهرود) برگزار شد، با اشاره به هجرت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آل وسلم و ماجرای «پیمان عقبه دوم» گفت: پس از اینکه 70 نفر از مردم مدینه به اسلام ایمان آوردند و از پیامبر(ص) خواستند تا برای زندگی به مدینه بیایند، حضرت 12 نفر را به عنوان افراد مورد اعتماد و نُقبای آن 70 نفر انتخاب کردند تا در امورات به ایشان کمک کنند. در واقع پیامبر با این اقدام، نسبت خود با مردم را یک نسبت سازمان یافته قرار دادند، این در حالی بود که هنوز هجرت صورت نگرفته بود و دعوت های مخفیانه در خانه عبدالمطلب و در مکانی بین منا و مکه انجام می شد.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه این 12 نفر از سوی حضرت جبرییل امین انتخاب و به پیامبر معرفی شدند گفت: چون ممکن بود در بین مردم احساس رقابت وجود داشته باشد و خللی در امورات ایجاد شود، پیامبر گرامی اسلام اعلام کرد که این 12 نفر را خود جبرییل امین معرفی کرده است. همین که اسم جبرییل را آوردند، گویا زمینه بهتری برای پذیرش این افراد ایجاد شد، معلوم می شود که همیشه سر انتخاب نخبگان و افرادی که قرار است کارها به دستشان انجام بشود، ممکن است انواع مشاجرات و نزاع های ذهنی و روحی رخ بدهد.
وی اضافه کرد: اینگونه نبود که این 12 نفر بهترین افراد مردم باشند و برای همیشه بهترین بمانند، بلکه بنابر مصالحی انتخاب شدند.
پناهیان تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب و شورای 12 نفره پیامبر(ص) را مورد مقایسه قرار داد و گفت: بین این دو شورا شباهت های جالبی وجود دارد، نه اینکه بخواهیم همه اتفاقات را جزء به جزء با هم تطبیق دهیم.
وی به بیان یکی از شباهت های مهمّ این دو شورا پرداخت و گفت: 6 نفر از شورایی که پیامبر تشکیل داد، در جنگ های مختلف شهید شدند، 5 نفر از آنها عاقبت به خیر نشدند و تنها یک نفر به نام «ابوالهیثم بن تَیِّهان» تا آخر پای امیرالمؤمنین علیه السلام ایستاد و در جنگ صفین شهید شد. شورایی هم که حضرت امام تشکیل داد، تعدادی از اعضای آن مثل شهید بهشتی و شهید مطهری به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر که عمداً اسمشان یادم رفته نمی دانم به چه سرنوشتی دچار شدند.
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، عدم عاقبت بخیری برخی اعضای شورای «منصوب پیامبر و جبرییل» را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از این افراد که «اُسَید بن حُضَیر» نام داشت، از کسانی بود که بعدها در ماجرای گرفتن بیعت از امام علی(ع) درب خانه امام را آتش زد. او اولین فرد از قبیله اوس بود که با خلیفه اوّل بیعت کرد و برای اینکه «سعدبن عباده» که رقیب ابوبکر بود رأی نیاورد، فوراً با ابوبکر بیعت کرد و اگر این کار را نمی کرد، کار برای امیرالمؤمنین آسان تر می شد و ثقیفه به موفقیت نمی رسید. سعدبن عباده نیز خود یکی دیگر از اعضای آن شورا بود و در ماجرای ثقیفه برای گرفتن ردای خلافت رقیب ابوبکر شد.
وی با بیان اینکه اینها همان منتخبان جبرییل امین بودند خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی و اجتماعی اقتضائات خاص خود را دارد و انسان عاقل نباید در اینگونه مسائل انتظار داشته باشد افراد معصوم باشند، بلکه بنابر مصلحت ها کسانی انتخاب می شوند که ممکن است بعدها خراب کنند، حتی اگر جبرییل امین انتخاب کرده باشد.
پژوهشگر مسائل دینی، مطالعه تاریخ را موجب بالا رفتن ظرفیت انسان ها دانست و با تأکید بر ضرورت نگاه عمیق نسبت به مسائل، بیان کرد: فردی در یکی از مقاطع نسبت به یکی از افرادی که منصوب رهبر انقلاب بود انتقاد داشت، به او گفتم پیغمبر اسلام منصوبینی داشته که به مراتب از این مورد بدتر بوده اند. آن فرد با تجب پرسید رسول خدا؟ گفتم بله، و بعد ماجرای یکی از منصوبین پیامبر را برایش گفتم که تعدادی را بیگناه به قتل رساند.
پناهیان با بیان اینکه پیامبر اسلام بسیاری از ناحقّ ها را تحمل کردند و این تصور که ایشان هر چیزی را که حقّ بوده توانسته انجام بدهد، تصور غلطی است اظهار داشت: اینکه حضرت آقا در نامه به جوانان اروپا و امریکای شمالی فرمودند قرآن بخوانید و زندگی پیغمبر اسلام را مطالعه کنید، مسئله بسیار مهمّی است. ایشان به عنوان کسی که اهل مطالعه و دقّت در تاریخ اسلام است این را بیان فرمودند.
وی ادامه داد: بسیاری از شعارهای زیبای لیبرالی که در غرب سر داده می شود، در محضر نورانی پیامبر رنگ می بازد. پیامبر گرامی اسلام چقدر مردمی و با سعه صدر عمل می کردند و چقدر به مردم عزّت دادند و به تعبیری، آنها را در سرنوشت خودشان حاکم کردند. هرکس سماحت، سعه صدر و واقع بینی پیامبر در عرصه جامعه و نحوه تدبیر امور سیاسی توسط ایشان را مطالعه کند، هم بر غربت و مظلومیت ایشان صحه خواهد گذاشت هم بر بزرگواری ایشان. و جوانان غربی جز این چه می خواهند؟! شعارهای طرفداری از دموکراسی و حکومت دموکراتیک در محضر ایشان رنگ می بازند، کما اینکه در محضر امام خمینی(س) که شاگرد مکتب پیامبر است رنگ می بازند. امام چقدردقیق و دموکراتیک عمل کردند و الان مقام معظم رهبر ی چقدر دقیق عمل می کنند.
وی افزود: هوش از سر مردمان هوشمند اروپا و آمریکا خواهد پرید اگر قصه انتخابات اخیر ریاست جمهوری را برایشان تعریف کنید. اینکه شاگرد مکتب پیغمبر، سر سفره در خانه خودش کوچکترین گرایشی به هیچ کدام از کاندیداها اعلام نمی کند که مبادا احیانا دهان به دهان منتقل شود و تأثیری در انتخاب مردم بگذارد. این در حالی است که او می داند نفوذش در بین مردم بالاترین نفوذ است. کجای دنیا اینچنین برخورد می شود؟! افراد یک ذره دستشان به قدرت برسد، آن را رها نمی کنند. مگر کارتل ها و احزاب که به دنبال ولایت مطلقه احزاب هستند، به تعبیر حضرت آقا، اجازه نفس کشیدن به کسی می دهند. اینجا ما «ولایت مطلقه فقیه» را داریم که این همه با صعه صدر رفتار می کند، آنجا ولایت مطلقه احزاب را داریم. همه هم این را متوجه شده اند که دو حزبی که با هم اختلاف دارند، دو روی یک سکه هستند. در غرب، شورای نگهبان ها در احزاب تعبیه شده است.
پناهیان با بیان اینکه بخش های به ظاهر زیبا و به ظاهر صحیحی که در شعارهای لیبرال دموکراسی وجود دارد، اصلش را در تاریخ اسلام و انقلاب باید دید گفت: مردم غرب فهمیده اند که دموکراسی حقیقی در کشورهایشان پیاده نمی شود و شعارهای دموکراسی پوچ بوده و آزادی واقعی وجود ندارد. آنها این را فهمیده اند، فقط نظام جایگزین ندارند. شما کافی است ولایت فقیه را به آنان معرفی و داستان انقلاب را برایشان تعریف کنید.
وی با انتقاد از عدم ساخت فیلم برای معرفی حقایق انقلاب به مردم دنیا گفت: زیباترین و جذاب ترین بخش انقلاب و نظام ما کجاست؟ آیا ساختن پل و آسفالت خیابان های جنوب شهر، زیباترین و جذاب ترین بخش انقلاب است؟ و یا ایجاد توسعه درمناطق محروم؟ آیا رشد علمی ما، زیباترین قسمت نظام است؟
پناهیان «عملکرد ولایت فقیه» را زیباترین و جذاب ترین بخش انقلاب و نظام عنوان کرد و بیان داشت: عملکرد ولایت فقیه، سند مستند حقانیت ما و حرف تازه ای است که برای مردم جهان داریم.
وی ادامه داد: زیباترین بخش جنگ کجاست؟ آیا شهادت طلبی جوانان است؟ اگر این است، که مشابه آن را با تفاوت هایی در جنگ های ویئتنام و کوبا هم می شود دید، در حملات انتحاری خلبان های ژاپنی به کشتی های آمریکایی هم می شود دید، البته تأکید می شود با تفاوت هایی. در وصیت نامه شهدا به تعداد یادآوری از «امام حسین علیه السلام»، از ولایت فقیه یاد شده و به پیروی از آن توصیه شده است. آنوقت فیلم دفاع مقدس ساخته می شود، ولایت فقیه در آن دیده نمی شود. ما سانسورچی های بزرگی برای این انقلاب هستیم، به فرع مسائل انقلاب می پردازیم. سریال ساخته می شود و پیروزی انقلاب را خلاصه می کند در یک انتقام گیری شخصی، خب این که در همه کشورها ممکن است اتفاق بیفتد. آیا اینگونه می شود ماهیت انقلاب را نشان داد؟
این فعّال فرهنگی، ولایت فقیه را نعمتی بسیار بزرگ توصیف کرد و گفت: روزی را خواهید دید که همه ما متأسف خواهیم شد که اگر انقلابمان دیر جهانگیر شد، فقط به این دلیل بود که ما به خوبی ولایت فقیه و کارکرد آن را در طول این 35 سال برای مردم جهان تصویر نکردیم. ما آنقدر داریم از خودمان بی عرزگی نشان می دهیم که بعد از 35 سال آقا مجبورند به جوانان غرب بگویند بروید زندگی پیغمبر را مطالعه کنید. ما می توانستیم در طول این مدت، پیامبر را معرفی کنیم.
وی نگاه سطحی درخصوص «نقش ولایت فقیه در شکل گیری انقلاب» را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تحلیل های دقیقی که با آمار نیز قابل اثبات هستند در خصوص شدّت نقش ولایت فقیه در پیروزی انقلاب وجود دارد که حتّی در یک جمع خصوصی حزب اللهی مانند این جلسه، بنده جرأت بیان آن ها را ندارم، زیرا ممکن است تحمّلش وجود نداشته باشد. نباید به شکل معمولی گفت: البته نقش امام در شکل گیری انقلاب خیلی زیاد بوده. و یا اینکه خیلی هم لطف کنیم بگوییم نقش امام، کلیدی بوده است.
وی نقش ولایت فقیه در شکل گیری انقلاب را به نقش پیامبر(ص) در شکل گیری امّت اسلامی تشبیه کرد و گفت: اگر پرسیده شود که پیامبر چه نقشی در تشکیل جامعه نبوی داشت می گوییم اصلاً همه چیز برای ایشان و به خاطر ایشان صورت گرفت.
این مبلغ دینی ضرورت پرداختن به عوامل اصلی شکل گیری انقلاب را مورد تأکید قرار داد و گفت: همین الان در رسانه های ما از فساد دربار سخن گفته می شود، این درست است و فساد دربار، خیلی بیشتر از آن چیزی است که گفته می شود، امّا آیا فساد دربار، عامل شکل گیری انقلاب اسلامی است؟! همین الان در منطقه دربارهای فاسدتر وجود دارد، چرا در آن کشورها انقلاب نمی شود؟ باید قدری بیشتر در خصوص این مسائل فکر کنیم.
پناهیان نقش ولایت در آیه شریفه «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» را مورد اشاره قرار داد و گفت: نصرت های الهی چه موقع می رسد؟ ما بخواهیم خدا را یاری کنیم باید چکار کنیم؟ خداوند چه جامعه ای را مورد لطف خود قرار می دهد، جامعه ای که نماز می خوانند؟ کدام قسمت اسلام را من پیاده کنم و کجای اسلام را کمک کنم، نصرت الهی نازل می شود، آیا نمازجماعت این اثر را می گذارد؟ همین الان ببینید در نمازجماعت های مکه و مدینه چه خبر است. آیا همه قرآن را حفظ کنیم نصرت الهی می رسد؟ کدام قسمت اسلام «عروه الوثقی» دین و مصداق تمسک به حبل الله المتین است. متأسفانه ما بعضی مواقع مسلمان سکولار می شویم. وقتی حضرت امام(ره) می فرمایند به خاطر اسلام دارند با ما دشمنی می کنند و خودمان چیزی نیستیم، معنای این حرف چیست؟ آیا انتظار دارید امام از ولایت فقیه نام ببرند، شما چه می فهیمید از این سخن و چه برداشتی دارید؟ خواهش می کنم تحلیل عمیق داشته باشید. برخی از روایات نیز وجود دارد که بسیار کلیدی و مورد نیاز ما هستند و باید آنها را حفظ باشیم و اصلا شعار ما باشند، امّا ما آنها را حتّی نشنیده ایم و در کتب چاپ نشده است. بنده نمی خواهم به علمایی که در این 1400 سال برخی آیات روایات را در کتاب هایشان برجسته کردند بی احترامی کنم، بلکه زمانه عوض شده و نیازها متفاوت شده است، ما به بخش های جدیدتری از همین نهج البلاغه شریف و همین حکمت ها و روایات نیاز داریم.
وی اضافه کرد: وقتی برخی از این روایات را برای یک جوان و حتّی یک طلبه فاضل می خوانیم، می گویند کلّ نگاه ما به دین دگرگون شد.
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام نیز بخش ها و قطعات مهمّی وجود دارد که به شدّت مورد نیاز است، امّا به گوشمان نخورده و در کتاب های درسی آورده نشده، گفت: تفاوتی که میان فتنه های زمان ما با فتنه های صدر اسلام وجود دارد این است که فتنه های کنونی راحت تر حل می شوند.
وی ادامه داد: فتنه سال 88 شبیه به قیام خوارج در زمان امیرالمؤمنین(ع) بود، خوارج با شعار لاحکم اله لله، می گفتند ما حاکمیت نمی خواهیم، خوارج زمان ما نیز با زیر سؤال بردن انتخابات می خواستند مدیریت جامعه را مضمحلل کنند. یکی از تفاوت های برخورد با خوارج این زمان و خوارج زمان امام علی این بود که امام علی(ع) مجبور شد ابتدا به حساب خوارج رسیدگی کند و بعد به سمت معاویه حرکت کند، امّا مقام معظم رهبری بدون اینکه برای فتنه گران اهمیّت قائل شوند و بخواهند به حساب آنها رسیدگی شود، به سمت مسائل منطقه و حالا هم مسائل اروپا و غرب حرکت کنند.
وی در همین زمینه گفت: امام علی(ع) لشکر را جمع کرده بود برای حرکت به سوی معاویه امّا اشعث که از خواص بود، عده ای را تحریک کرد و امام را مجبور کردند که اوّل باید به حساب خوارج رسیدگی شود. ایشان نیز به ناچار پذیرفتند و 4هزار نفر از آنها را از دم تیغ گذراندند. این کار، هزینه ها را بالا برد و یکی از این هزینه ها، خراب شدن «ابن ملجم» بود و همین یک هزینه برای حضرت کافی بود. امروز نظام ما نسبت به خوارج بی اعتنا است و برایش مهم نیست که آنها نظام را قبول داشته باشند یا نه، امّا بعضی ها می خواهند اشعث وار می گویند تکلیف اینها را روشن کنید. اصلاً ما نمی خواهیم تکلیفشان را روشن کنیم.
پناهیان با یادآوری تحلیل حضرت امام(ره) از ارتباط انقلاب اسلامی و انقلاب پیامبر اسلام(ص) گفت: حضرت امام فرمودند: اینکه شب میلاد پیامبر 14 کنگره کاخ کسرا در این سرزمین فرو ریخت شاید دلیلی بر این باشد که ای پیامبر، دین تو پس از 14 قرن در این سرزمین حکمفرما خواهد شد. این جمله در صحیفه وجود. ما باید خوشحال باشیم که این امام را دیدیم.