به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دومین روز اردوی آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر۱۳ روز گذشته (یکشنبه ۱۹ بهمن) در جمع اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در خصوص ادبیات دینی و انقلابی گفت: ما میتوانیم در ارتباط با افرادی که ادبیاتی مانند ما ندارد، از ادبیات دیگری استفاده کنیم. مثلا در مقابل فردی که میگوید باید فقط به دنبال دنیا باشیم، پاسخ بدهیم ما هم به فکر دنیای خود هستیم که چگونه دنیای خود را تامین کنیم.
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: کشور ما به عنوان یکی از مظلومترین کشورهای جهان ۳۰ سال است شاخصهایش رو به رشد است. همان شاخصهایی که آمریکا در آن سقوط نشان میدهد اما ما رو به صعود هستیم. نظام سرمایه داری غربی چون نتیجه نداده است و غلط میباشد. ما با علم تجربی به سمت آن نمیرویم.
پناهیان تفاوت ادبیات دینی و انقلابی با ادبیات علمی و تجربی را علت از دست دادن بسیاری از فرصتها و ایجاد سو تفاهمها و فریبکاریهای زیاد دانست و گفت: شهید مطهری در اوایل انقلاب در مقام جنگ بین علم و ایمان بود، تا جوانان بیایمان نشوند و کتاب مینوشت.
وی ادامه داد: ما هم نیاز به علم داریم و هم ایمان اما امروز جهان وضعش به جایی رسیده است که اگر کسی گفت ایمان نباشد و فقط علم باشد، با او هم میشود به توافق رسید، چون امروز علم به حقیقتی که ایمان ما را به آن دعوت میکند بسیار نزدیک شده است.
پناهیان در خصوص اینکه امروزه بسیاری از علوم تجربی ما را به همان چیزهایی که دین به ما گفته راهنمایی میکند بیان کرد: امروز روانشناسی میتواند به ما بگوید اگر ایمان هم ندارید دعا کردن چیز خوبی است، پرستش خدا برای آرامش روح مفید است. و این همان چیزی است که در آخر الزمان رشد میکند همان طور که امام صادق (ع) به شاگردان خود فرمودند چیزهایی که شما از من به صورت تعبدی قبول میکنید در آخرالزمان از من عقلانی قبول خواهند کرد.
وی در همین خصوص ادامه داد: شما امروزه از حجاب میتوانید بسیار عقلانی دفاع کنید، از تفکیک جنسیت از محیطهایی که لازم نیست اختلاط باشد میتوانید کاملا به روش تجربی برای تقویت غرائز جنسی و لذت بردن از زندگی دفاع کنید. اختلاط بیجا لذت بردن از زندگی را مخدوش میکند، این اختلاط لذت بردن من را افزایش نمیدهد که من بخواهم به خاطر دستور خدا از بعضی لذتها چشم پوشی کنم و منت سر خداوند بگذارم که به خاطر خدا از دنیا چشم پوشی کردم این غلط است و تو با این کار به نفع خود عمل کردهاید.
پناهیان با تاکید به این نکته که ما امروز یک جهان مخاطب در مقابل خود داریم از دانشجویان خواست تا به سرعت در اوقات فراغت خود زبان انگلیسی را یاد بگیرند و در مقام گفتوگو به گونهای باشند که با گویشهای عامیانه حتی جوانان کم سواد غربی را تحت تاثیر قرار دهند.
پناهیان از دانشجویان خواست که ۴ مطلب را به جوانان غرب یاد بدهد و بگوید شما هدفتان از زندگی چیست؟ هر هدفی که دارید، اسلام آن را تامین میکند و این ادبیات قرآنی ما است که هر کار خوبی که بکنید برای خود کردهاید و فایده آن به خودتان میرسد و با گناه به خودتان ضربه میزنید.
وی با تاکید بر اینکه آرمانهای ما واقعی هستند گفت: تاریخ انقلاب ما مشهور از ادبیات دینی، آرمانی و انقلابی است ما به آرمانهایمان عشق میورزیم ولی آرمانهای ما خیلی واقعی هستند، هرکسی که آرمان گرا است، واقع بینترین فرد میشود.
وی خاطر نشان کرد، امروز میتوانیم در مقابل استکبار بگویم نمیخواهیم از عزتمان دفاع بکنیم بلکه میخواهیم از منافعمان دفاع کنیم و ادامه داد دشمنان منافع ما را نابود خواهد کرد، آنها برای ما منافعی باقی نخواهند گذاشت چون عرصه رقابت است و امکان ندارد شما در مقابل قدرتها کوتاه بیاید و به منفعتی برسید، این یک تصور احمقانه است، نه تصور یک غیر انقلابی.
پناهیان ادامه داد: این احمقانه است که ما امروز خود را در مقابل آمریکا ضعیف ببینیم و این حرفها نیازی به دین و ایمان و انقلابیگری و حزب اللهی بودن ندارد. فرایند رشد ایران در همه شاخصها در این ۳۰ سال در مقابل فرایند سقوط آمریکا در همان ۳۰ سال و همان شاخصها نشان میدهد که ما قدرتمندتر هستیم.
وی با بیان اینکه قدرت مدیریت کلان در ایران قویتر است بیان کرد: ایران توانسته است از امکانات کمتر بهره وری بیشتری را نصیب خود کند اما مدیریت کلان در آمریکا ضعیفتر است که با امکانات بیشتر بهره وری کمتری را نصیب خودش کرده است. ما باید مردم آمریکا را روشن کنیم که دولت مردان شما مدیریت بلد نیستند، اگر بلد بودند این مشکلات را نداشتند حتی نیازی نیست آنها را به اسلام دعوت کنیم آنها را به عقلانیت دعوت کنید.
پناهیان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جوانان غرب گفت: ایشان در واقع مخاطبان را به عقلانیت دعوت کردند نه به اسلام چون فرموند عقلانی نیست شما از این و آن بشنوید اسلام چیست، شما خودتان باید مطالعه کنید، حتی نمیخواهم تفسیر من از اسلام را بپذیرید خودتان مطالعه کنید و این دعوت به عقلانیت است حتی دعوت به ایمان نیست، چه برسد دعوت به اسلام باشد.
پناهیان ادبیات را به مثابه اسلحه دانست و بیان کرد: ما باید ادبیات خود را تغییر بدهیم، هرکسی اگر هر حرف غلط و غیر عقلانی را با ادبیات عقلانی زد، عقل تجربی یا عقل عرفی با همان ادبیات به او جواب بدهید اما اگر حرف درستی بود ولی از این حرف درست اراده باطل کرده بود و مقصود غلطی داشت، این ادبیات را از دست او بگیرید، این ادبیات به مثابه یک اسلحه است، اسلحه دشمنتان را از او بگیرید.
این استاد حوزه و دانشگاه به دانشجویان پیشنهاد کرد که یک نمایشگاهی بزنند و سرفصلها و حرفهای ضد انقلابها را در آن نشان بدهند و بعد پاسخی درخور به آنها بدهند.
وی ادامه داد: این حرفها چند دسته بیشتر نیستند، دسته اول حرف به ظاهر درستی است که منظور و اراده دشمن از آن حرف غلط است، این اسلحه را از او بگیرید و بگوید من در این چند سال بهتر توانستم از تو این کار را انجام میدهیم. بعضی حرفها هم غلط است که باید با منطق خودش به او جواب بدهید.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور خود در جمع ضد انقلاب، سوال آنها مبنی بر حجاب اجباری این گونه پاسخ میدهد: ما حجاب را به خاطر ارزشهای خودمان نیست که اجباری کردیم. دین ما آن قدر که به نماز و ولایت اهمیت میدهد به حجاب اهمیت نمیدهد. مشکل حجاب به خاطر همین حرفهایی است که خود شما میزنید و سعی میکنید به همه عالم یاد بدهید. به خاطر آزادی است.
پناهیان آزادی را به نوع «عملی» و «روحی و فکری» تقسیم کرد و گفت: آزادی عملی به این معنا است که اجازه دهیم آدمی آنچه را فکر کرده و تشخیص داده، عمل کند. آزادی روحی یعنی اینکه اجازه بدهند انسان آزاد بیاندیشد. آزاد علاقهمند شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در غرب چیزی به نام آزادی روانی وجود ندارد افزود: همه علاقهها به انسانها تحمیل میشود. و اگر از حجاب هم گفته میشود برای این است که یک سلسله احساساتی را زنان به مردان تحمیل نکنند. اجازه انتخاب به آنها بدهند. محیطی که گرایشهای انسان را خارج از اختیار و اگاهی انسان تحت تاثیر قرار بدهد. یک طنزپرداز مشهوری بعد صحبت من تیکه انداخت که این آزادی روانی است یا آزادی روانی هاست. در ان جمع هیچ کس نخندید. چون همه به این فکر میکردند که ما واقعا در غرب آزادی روانی نداریم. فیلمها و تبلیغات رسانهها آزادی روانی را سلب میکنند. به ما میگویند که آزاد هستید که بر اساس علاقه خود رفتار کنید ولی این ازادی را نمیدهند که بر اساس علاقه عمل کنید. علاقهها را به انسان تحمیل میکنند. در جلسهای که اول جلسه فقط توهین بود و تا یک کلمه از مقدسات میگفتم بدترین اعتراض را میکردند. آخر جلسه گفتم روزی ما با ولایت به غرب آزادی خواهیم داد. و احدی از این حرف عکس العمل منفی نشان داد.
این استاد حوزه و دانشگاه از دانشجویان خواست که به بخشهای دیگر جهان اندیشه و تفکر هم بپردازند و با همه توان از دین دفاع کنند.
وی افزود: تنها یک جور نمیشود از دین دفاع کرد. موضع خود را در نبرد فرهنگی مدام تغییر بدهید. شما تمام سنگرها را میتوانید فتح کنید. شما همان قدرکه با منظق معنویت، ایمان و وحی میتوانید از حقیقت، و ولایت دفاع کنید، همان قدر میتوانید با عقلانیت حتی عقل تجربی از حقیقت و خدا و ولایت دفاع کنید. چندین سال قبل در لبنان کشیک مسیحی از سید حسن نصرالله پرسیده بود، این ولایت فقیه چیست که میگویید من به آن افتخار میکنم. ولایت فقیه یعنی اینکه افرادی قدرت پیدا کنند که مردم به علم و تقوای آنها اعتماد بیشتری دارند. آن کشیش بعدها گفته بود: «چه خوب است در کشور ما هم حکومت ولایت فقیه ایجاد شود همین سید حسن هم خوب است.» به هیچ وجه نهادهای قضاوت کننده نمیتواند بر نهادها نظارت کنند. یک نهاد الهی باید نظارت کند.
پناهیان به جایگاه معنویت در زندگی افراد اشاره کرد و با طرح این سوال که چرا باید معنوی باشیم؟ معنویت را کنترل کننده بدیها خواند و افزود: پیمان اجتماعی که بر یک معنویت و یک ارزش شکل میگیرد کنترل کننده بدیها در جامعه و کنترل کننده ظلم باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در مقام عقلانی بودن ولایت فقیه و شورای نبودنش مثالی را مطرح کرد که پیامبر اکرم (ص) جوانی را والی مکه قرارد دادند و بعد به مدینه رفتند. در حکم این جوان نوشتند او بدون رای و نظر من فرمان خواهد داد. هرچه اوگفت همان میشود. یعنی نباید از او بپرسید که آیا این نظر، نظر پیامبر است. اگر غیر این بود نمیتوانست جامعه را اداره کرد.
وی افزود: با عقلانیت میتوان راحت به ولایت مطلقه فقیه رسید. چرا فقیه باید یک نفر باشد؟ به این دلیل که کوچکترین اختلافاتی موجب شکافهای بزرگی در جامعه خواهد شد.
پناهیان به دیدگاه دکتر شریعتی در مورد دموکراسی اشاره کرد که میگفت: «من پیشنهادم برای جامعه بشری دموکراسی متعهد است. در دموکراسی متعهد مردم میتوانند کسی را انتخاب کنند ولی نمیتوان با رای خود کسی را عزل کنند.»
وی افزود: چرا نمیتوانند عزل کنند؟ چون مردم در دموکراسی گول میخورند و قابلیت فریب دادن مردم زیاد است. اگر یک رهبر منتخب مردم سر کار باشد میتواند بیایند افکار مردم را منحرف کنند و او را عزل کنند. با منطق عقلانی خودش نوعی دموکراسی را توضیح میداد. این ربطی به ولایت فقیه و نظام مردم سالاری دینی ما ندارد.
پناهیان برای تببین دفاع عقلانی از اربعین امام حسین (ع) به یکی از صحبتهای امام (ره) اشاره کرد که امام (ره) سال ۱۳۵۸ میفرمودند: «اگر این روشن فکرهایی که با عزاداری مخالف هستند برکات سیاسی عزاداری را میفهمیدند خودشان جلسه روضه برگزار میکردند. هیچ قدرتی مثل امام حسین (ع) قدرت سامان دهی و ایجاد اتحاد و همدلی بین انسانها را ندارد.»
این استاد حوزه و دانشگاه در جواب این شبهه که بعضیها از حضور بیست میلونی تعبیر تظاهرات صلح داشتند، افزود: ابنها درست میگویند ما تا دور امام حسین (ع) نگردیم و تا انتقام خون امام حسین (ع) را نگیریم در عالم صلح برقرار نمیشود.
وی در ادامه تاکید کرد: حقانیت ایمان را در عمل ثابت کنیم و برای اثبات حقانیت به مباحث کلامی اصول اعتقادات نداریم و اگر حقانیت ایمان را در مقام عمل ثابت کنیم در مقام تجربی هم ثابت میشود. اینجاست که اگر کسی این حقانیت را نفهمید باید تعبیر «صم و بکم عمی» را بکار برد. یعنی این آدم چشم و گوش ندارد. این حقانیتها را باچشم و گوش هم میتوان فهمید.
پناهیان با اشاره به قدرت ایران در منظقه افزود: ما با این قدرت از آمریکای ضعیف تقاضای کمک کنیم؟ خیر، ماباید برای آنها شرط بگذاریم. ما میتوانیم ادعا کنیم. آنان باید مذاکره کنند و بخواهند که اسراییل را دیر نابود کنیم. دنیا برعکس شده است. فقط چون سیاسیون ما نمیخواهند به قدرت ما نگاه کنند. حزب الله مزارع شعبا اسراییل را زدند و اسراییل رسما اعلام کرد نمیخواهم انتقام بگیرم. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رخ داد. این نیاز به عقل ندارد، فقط گوش میخواهد.
وی افزود: نگذارید فضا را با کلمههای قلمبه و سلمبه از شما بگیرند. شما مدعی هستید برای دفاع در جهان از انسانها و بشریت. شما مدعی هستید و نه متهم. چرا ادبیات خود را تغییر نمیدهید. اگر ادبیات خود را تغییر دهیم و با چشم باز نگاه کنیم، ارتباط با خیلیها ساده خواهد شد.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه الان فرصت کار نکردن و بیکار نشستن نیست ادامه داد: حالا که فتح آسان شده است میخواهید آخرین مراحل فتح را انجام ندهید؟ الان میدان را به دشمن بدهید؟ الانی که جهان در اختیار شماست، الان که شما امکان این را دارید که تمام منطق را از دشمنان خود بگیرید و بگویید با همین ادبیات که با آنها حرف زدید حق این است و باطل آن است.
وی با تقدیر از فعالیتهای دانشجویان افزود: حتی اگر ایمانی در کار نباشد شما را وادار کرده است تا از حیطه خود دفاع کنید. ما از دختر و پسران کوبانی که کمتر نیستیم و انشاالله که جلوتر هم بودهایم. ما راه بلد هستیم و دفاع ادامه دارد.
پناهیان در ادامه سخنان خود گفت: شما در برخی از محیطها درگیر دوقلوهای به هم چسبیده هستید. معمولا اگر آنها را از هم جدا کنید هم از دنیا خواهند رفت. دوقلوی هم سان داعش کیست؟ حضرت امام خمینی در طول عمر شریفشان ۱۱ مرتبه از واژه لیبرال استفاده کردند. ۱۰ مرتبه در چند ماه پایانی عمرشان بود. ۱ مرتبه قبل از انقلاب. تمام دفعاتی که استفاده کرد بعد از انقلاب و چند ماه پایانی و بعد از دفاع مقدس بود. در جلد ۲۱ صحیفه امام موجود است. هر ۱۰ مرتبه در کنار لیبرال از واژه منافقین استفاده کرده است. هیچگاه از واژه لیبرال به تنهایی استفاده نکرده است. منافقین در ادبیات امام این گونه تعریف شده است: لیبرالها و منافقین همانهایی هستند که سر سفره افطار سر پدر را در جلوی اعضای خانواده گوش تا گوش میبرند. یعنی تروریست خون آشام. لیبرال و منافقین را یکی میداند. لیبرال نابینا دم دست است اگر داعش دم دست نیست. باید اسلحه آنها را ازشان گرفت که دارند با آن خود فریبی میکنند. راستی شما چرا در دانشگاه دراین باره حرف نمیزنید؟ چرا توضیح نمیدهید؟ این نیاز به دوره آموزشی دارد؟ حامیان لیبرالیست در کشور ما چه میکنند؟ آیا تقدیر از داعش قابل تصور است؟ لیبرال چه تفاوتی با داعش دارد؟
پناهیان افزود: چند خبر از رسانه غیر ایرانی ببینید که مردم منطقه چقدر هوشیاراند. آنها با عقلانیت مقام معظم رهبری را فهمیدند و تبعیت میکنند. نخست وزیر در عراق، یک کلمه آقا گفت این طور بشود بهتر است، آن آقا فردا استعفا نوشت و کنار کشید. خجالت کشید از به میدان آمدن صریح امام. همان طور که امام در فتنه ۸۸ هم صریحا به میدان آمد و موضع را گفت. سید حسن نصر الله گفت که آقا غریب است. آنها از سر عقلانیت به اینجا رسیدند. کاری نکنیم که لیبرالها طمع کنند. آنها شعاری ندارند و با دست خالی دارند با شما میجنگند. اسلحهها دست شماست. من نمیگویم که این اسلحهها مدرن است. اسلحه معنویت و ادبیات انقلابی هنوز کارایی خود را برای بعضی از مخاطبان دارد. برای افراد ساده از ادبیات عقلانی استفاده کنید. پشتیبان داعش را خلع سلاح کنید. اگر شما هیچ فعالیتی انجام ندهید و بنده نیز هیچ کاری نکنم بلکه همه ما علیه اسلام و انقلاب کار کنیم باز آب از آب تکان نخواهد خورد. اما فقط حواسمان باشد که جا نمانیم. غربیها این را میدانند و امیدی برای پیروزی ندارند و فقط دارند ادامه میدهند. دلیل بر اینکه میگویم غربیها میدانند که دوران باطل به سر رسیده است کاری است که تکفیریها دارند انجام میدهند.
وی افزود: در گوشه و کنار سرباز آمریکایی بیرحمی میکرد که عکسش منتشر میشد. تروریست مورد حمایت رسمیشان، ترکیه هنوز دارد حمایت میکند. هنوز آن بودجهها را مصرف نکردهاند. چرا آنها آتش میزدند.
وی هم چنین با اشاره به اکران فیلم آتش زدن خلبان اردنی و آتش زدن سران موسل در وسط شهر گفت: چرا جلو چشم جهان؟ آنها میگویند به جهنم. همان ۴ نفر بترسند و از ما حمایت کنند کافی است. این نشانی بر نابودی است. آنها نابود شدند. مایی که با صفای دل دنبال مقاومت هستیم از آنها شکست میخوریم؟ بیایید کارها را تعطیل کنیم. مگر ما تا به حال کاری کردیم که حق انقدر پیشرفت کرده است؟ اینکه ارادت و تبعیت مردم جهان از ولایت بیش از ماست، لبنان و یمن از ما جلو زدهاند، چه کسی خرج کرده است؟ مگر ما کاری کردهایم؟ اقدامی کردهایم؟ مگر تشکیلات ما کاری کردند که با انتشار نامه رهبر انقلاب، فروش قرآن در فرانسه دو برابر شد؟ خودش درست میشود. ولی نه، مجازات کسی که در این ایام کار نکند میدانید چیست؟ در آن نبرد حق و باطل به نوعی و به صورت فریب به کار گرفته بشود و به دست حق باطل شود، نفله و نابود شود. میترسم از اینکه اگر کاری انجام ندهیم ناخواسته به عنوان سرباز باطل به کار گرفته شویم. خیلیها در فتنه به صورت ناخواسته نمیخواستند وارد جریان شوند و به آنها کمک کنند اما شد.
در ادامه حجت الاسلام علیرضا پناهیان به پاسخ پرسشهای دانشجویان پرداخت و در رابطه با فساد اقتصادی بیان کرد: فساد اقتصادی خوب نیست و باید ریشه کن شود اما اینکه گفتید فساد اقتصادی عامل بیانگیزگی میشود را من نمیتوانم بفهمم، اگر زمان دفاع مقدس بودید، پس چه میکردید؟ وقتی در زمان دفاع مقدس میدیدید برخی دولت مردان صریحا خلاف دفاع مقدس عمل میکنند و همینطور میدیدید که بچهها در محاصره افتادهاند و به خاطر عدم حمایت دارد یک اتفاقهای میافتد اما داشتند خون و جان خود را در راه خدا میدادند.
وی ادامه داد: مشکلات سیاسی کشور ما به فساد دامن میزند، فساد نه یک روزه تولید میشود و نه یک روزه از بین میرود فساد در ساختارهای غربی که در کشور ما نفوذ کرده ریشه دارد و شما باید جلوی آن ساختارها را بگیرید. اقتصاد در نظام اقتصادی ما در قوانین و آیین نامههای معیشتی ریشه دارد و این دولت مردان، سیاسیون و نمایندگان مجلس هستند که باید ساختارها را به گونهای تغییر دهند که اسلامی شود تا ریشه فساد بسوزد.
حجت الاسلام پناهیان در مورد فرمانی که مقام معظم رهبری چندی پیش برای خصوصی سازی بخشهای زیادی از اقتصاد داده بودند بیان کرد، این فرمان میتواند جلوی رانتها را بگیرد.
وی ادامه داد: شما باید در این زمینهها اقدام و فعالیت کنید و علیه سیستم اقتصادی فاسد حرف بزنید. اصلا شما تشکلهای دانشجویی باید نسبت به بودجه و نحوه بودجه ریزی دولت حساسیت داشته باشید، این نحوه بودجه ریزی و حرکات اقتصادی زمینه ساز برای فساد میشود. در کنار همه این مقاوتها، مبارزات و روشنگریها در عرصه اقتصاد آنها را به انگیزههای خودتان برای ادامه راهتان ربط ندهید. بالاخره این راهی است که باید رفت و علامتهای فتح و نصرت این قدر زیاد است که در مقابل این دلایل مایوس کننده و ناامید کننده خیلی این علامتهای فتح باید در ما عمل کند.
وی در پایان این بحث بیان کرد، راه حل بخشی از این فسادها حاکم کردن منطق مقاومت در کشور است، منطق سازشکاری زمینه ساز فساد است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در پاسخ به پرسشی پیرامون مخاطبان نامه اخیر مقام معظم رهبری گفت: دولتهای استکباری و دولتهایی که با ایران اسلامی و خط مقاومت علنا مبارزه میکنند در غرب هستند.
وی ادامه داد: درگیری و مواجهه ما هم اکنون با غربی هاست، الان مذاکرات ما با ۱+۵ است که اکثرا غربی هستند، کسانی که حامیان تروریستها هستند غربیها هستند کسانی که این فتنهها را برقرار میکنند غربیها هستند پس طبیعی است اگر جوانان و مردمان آنها هوشیار شوند شاید توانستند جلوی دولتهای استبدادی را بگیرند، دولتهایی که به ظاهر دموکراسی هستند و در حقیقت استبدادی هستند، طبیعی هست که مخاطب نامه جوانان غربی باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: ما میتوانیم خیلی از حقایق را به دنبال این خبر شنیدنی و مهم به جوانان غربی منتقل کنیم. شما مفهوم ولایت را اگر به جوانان غربی که تشنه جنبش ۹۹ درصد علیه ۱ درصد هستند توضیح دهید آنها متوجه میشوند غیر از دموکراسی و دیکتاتوری راه حل دیگری هم برای اداره کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: من از جوانان و انقلابیون غربی پرسیدم که چرا جنبش ۹۹ درصد علیه ۱ درصد را ادامه ندادند غربیها گفتند چون به آنها همه هجمه میآورند که جایگزین چه چیزی میتواند باشد؟ جایگزین چیست؟ شما میتوانید این پیام را منتقل کنید و مصادیق این پیام را شرح دهید از داستانهای کوتاه زندگی پیامبر تا آیات کوتاه قرآن کریم که اگر تصمیم بگیرید میتوانید در جهان با زبان خودشان پخش کنید.
پناهیان گفت: در جمعی از عناصر فرهنگی پرسیدم اگر بخواهید یک آیه قرآن را پخش کنید کدام آیه را انتخاب میکنید؟ آیه پیشنهادی من که آن آیه در بین ضد انقلابها و غیر مسلمانان در دانشگاههای سه نقطه عالم، آفریقا جنوبی، اوکراین و کاندا جواب مثبت و روشنی داشته است. آیات سوره مائده است.
وی خطاب به دانشجویان بیان کرد: جاذبه و دافعه باید در کنار هم باشد تا فرد قدرت انتخاب داشته باشد به جوان غربی بگو چرا خداوند پیامبر ما را محدود کرده است که زیاد معجره و آیههای سحرکننده نیاورد چون آدم ارزش خود را در انتخاب نشان بدهد تو حق نداری برای هدایت مردم ارزش انتخاب را از بین ببری. زیباتر از این میشود آن آزاد منشی که در ذات دین است به جوانان غربی نشان داد؟
وی همچنین خطاب به دانشجویان بیان کرد: شما باید این کار مقام معظم رهبری را ادامه بدهید، و بگویید از قرآن کدام آیه را بخوانند بهتر است؟ و همچنین قسمتهایی از زندگی پیامبر اکرم را که از قدرت سیاسی خود سو استفاده نکردند را بیان کنید. این فرهنگ در اسلام استمرار دارد و مقام معظم رهبری، در انتخابات به بچههای خود جوری صحبت نمیکند که بفهمند گرایش ایشان به چه کسی است تا این به جامعه سرایت کند در صورتی که نفوذ سیاسی و محبوبیت مقام معظم رهبری بالاست و اگر گرایش خود را اعلام کنند همه مردم به آن سمت میروند. کدام قدرت سیاسی را در عالم سراغ دارید که از نفوذ خود استفاده نکند، هرکس بشنود به اعجاب میرود که چه دینی این گونه تربیت کرده است؟ اینها رعایت آزادی حقوق بشر است.
پناهیان به دانشجویان گفت: شما باید هم نامه مقام معظم رهبری و هم مصادیق و نمونههای آن زمانی و نمونههای این زمانی را برسانید و منتقل کنید. همچنین شما باید این مفاهیم زیبا که در دین ما جاری بوده به دیگران منتقل کنید.
حجت الاسلام پناهیان در پایان نظر خود را در مورد شعار این اردو این گونه بیان کرد: باید کمی از ایران اسلامی جلوتر برویم و ما به آزاد کردن منطقه و جهان میاندیشیم. ایران اسلامی درست که باید پیشرفت کند و الگو شود ولی از فرایند رشد انقلاب و جریان مقاومت در منطقه نباید جا بمانیم و در اندیشه نیاز جهانی باشید. سوالات شما محدود شده است به ایران اسلامی، شما پرورش نیروهای متخصص و متعهد برای نجات جهان را کجا نوشتید؟ این مسئولیت شماست و آمریکا نباید خود را مسئول آزاد کردن مردم جهان بداند، شما باید خود را مسئول هدایت مردم جهان بدانید. شما مسئول آزاد سازی جوانان مغرب زمین و مشرق زمین از قید استکبار هستید. ان شاالله در این رسالت جهانی موفق شوید و بعد در مطالبات داخلی خود هم موفقتر میشوید.