به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، شرایط وزارت علوم در سال گذشته به گونهای بود که در تاریخ آموزش عالی ایران، وزارت علوم چنین وضعیت بی سر و سامانی را تجربه نکرده بود.
وزارت علوم در دولت یازدهم پس از گذشت ۵۳۱ روز به سر و سامان رسید به طوریکه پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم، مجلس شورای اسلامی روزهای پرکاری را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم داشت زیرا رئیس جمهور ۵ وزیر را به مجلس معرفی کرد تا نمایندگان مردم برای تصاحب کرسی آموزش عالی به فرهادی رای دادند.
البته در این میان فرجی دانا رای اعتماد مجلس را کسب کرد ولی پس از چند ماه تجربه وزارت، استیضاح شد و قبل و بعد از وی نیز توفیقی و نجفی هم به عنوان سرپرست در وزارتخانه فعالیت کردند.
آغاز مسیر پر پیچ و خم وزارت علوم با معرفی میلی منفرد به مجلس
داستان بی سرو سامانی وزارت علوم از همان ابتدای کار دولت یازدهم آغاز شد. همزمان با معرفی کابینه به مجلس از سوی رئیس جمهور، جعفر میلی منفرد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد.
میلی منفرد که سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در برههای عهده دار بود در ۱۳ مرداد ماه سال ۹۲ برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
وی در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس در روز ۲۴ مرداد ماه به دلایلی که مهمترین آن حضور در تجمعات غیر قانونی دانشگاه امیرکبیر در فتنه سال ۸۸ بود با ۱۶۲ رای مخالف، ۱۰۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس نشد و به همین دلیل روحانی مجبور شد یک سرپرست برای وزارت علوم تعیین کند.
دولت یازدهم اداره وزارت علوم را با سرپرست آغاز کرد
پس از عدم رای اعتماد مجلس به میلی منفرد، جعفر توفیقی که تصدیگری وزارت علوم دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود داشت به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.
توفیقی وزارت علوم را در روز ۲۷ مرداد ماه ۹۲ از کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم تحویل گرفت.
توفیقی سرپرست وزارت علوم شد و در حالیکه همه تصور میکردند وی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی میشود روحانی، رضا فرجی دانا را در روز ۲۹ مهرماه به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد.
البته بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که توفیقی به دلیل فعالیت در فتنه ۸۸ نمیتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و رئیس جمهور با علم به این موضوع وی را به مجلس معرفی نکرد.
رای اعتماد مجلس به فرجی دانا و پیشبینی روزهای خوشی که هرگز نیامد
فرجی دانا که از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد در جلسه رای اعتماد ششم آبانماه سال ۹۲ با ۷۰ رای مخالف، ۱۵۹ رای موافق و ۳۲ رأی ممتنع توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و بر کرسی عالی وزارت علوم بنشیند.
وی از همان روزهای آغاز کار شروع به تغییر روسای دانشگاهها کرد به طوریکه از همان روزهای ابتدایی انتقاداتی از سوی دانشگاهیان بر وی وارد شد.
مجلس چند بار به فرجی دانا تذکر و حتی کارت زرد داد ولی همچنان روشهای عجیب و جدید تعیین روسای دانشگاه از سوی وی ادامه یافت.
هنوز یک سال از حضور فرجی دانا در وزارت علوم نگذشته بود، انتقادات به اقدامات وزیر علوم دولت یازدهم در دانشگاهها از جمله انتخاب روسای دانشگاهها از طریق اعزام هیاتهای سه نفره تسویه حساب سیاسی، کند شدن سرعت رشد علمی و اقدامات حاشیه ساز دیگر نظیر انتصابات جنجال برانگیز بالا گرفت و استیضاح فرجی دانا اعلام وصول شد.
فرجی دانا در روز ۲۹ مردادماه سال ۹۳ و در روزی که روحانی هم در مجلس حضور نداشت در جلسه استیضاح موفق به جلب رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس نشد و با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۵ رأی ممتنع و ۱۱۰ رأی مخالف از وزارت علوم رفت.
حضور یک سرپرست دیگر در وزارت علوم
ساعتی از اعلام عدم رای اعتماد مجلس به وزیر نگذشته بود که رئیس جمهور، محمدعلی نجفی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم که موفق به اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس برای این پست نشده بود را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و رضا فرجی دانا مشاور علمی رئیس جمهور شد.
پس از سرپرستی نجفی، گمانهزنیها برای وزیر پیشنهادی هم آغاز شد.
برخی اسامی مانند علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردمسالاری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم، بطحایی رئیس سابق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شد.
معرفی نیلی احمدآبادی و آغاز رفت و آمدهای دولتیها به مجلس برای کسب رای اعتماد
رئیس جمهور در اقدامی که از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزش عالی تعجب برانگیز بود، در روز ۳۰ مهرماه محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران را به عنوان وزیر علوم پیشنهادی به رئیس مجلس معرفی کرد.
البته برخی از نمایندگان این اقدام رئیس جمهور را شوخی با نمایندگان دانستند و گفتند معرفی نیلی نوعی اقدام سیاسی است و رئیس جمهور میخواهد گزینه دیگری را که هنوز مشخص نیست به عنوان گزینه واقعی معرفی کند.
نیلی احمد آبادی قبل از آغاز به کار دولت یازدهم چندان برای عامه مردم و دانشجویان نام آشنا نبود، وی در زمان وزارت فرجی دانا به عنوان سرپرست دانشگاه تهران معرفی شد.
بررسی رأی اعتماد به محمود نیلیاحمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در روز هفتم آبان ۹۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیسجمهور برگزار شد.
نمایندگان مجلس با ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه، به نیلیاحمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.
دانش آشیانی دومین وزیر پیشنهادی مردود نمایندگان مردم
رئیس جمهور در روز ۱۹ آبان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرد.
در نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی معاون مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی شد.
جلسه علنی ۲۷ آبان ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با دستور کار رای اعتماد به فخرالدین احمدیدانشآشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نیز برگزار شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان رئیسجمهور، گزینه پیشنهادی وزارت و ناطقان موافق و مخالف، با ۱۷۱رأی مخالف، ۷۰ رأی موافق و ۱۶ رأی ممتنع به دانشآشتیانی برای تصدی وزارتخانه علوم اعتماد نکردند و در روز ۲۸ آبان رئیس جمهور، محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر را به مجلس معرفی کرد.
معرفی فرهادی به مجلس و امید برای سامان یافتن وزارت علوم
شاید در تاریخ مجالس اول تا نهم، این اتفاق کمتر افتاده باشد که در یک ماه ۳ بار جلسه رأی اعتماد برای وزیر یک وزارتخانه برگزار شده باشد ولی این اتفاق در دولت یازدهم رخ داد و از ۷ آبان تا ۵ آذر سه وزیر برای رای اعتماد به مجلس معرفی شدند که بالاخره فرهادی از مجلس رای اعتماد گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۵ آذر پس از بررسی برنامههای محمد فرهادی با ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ آرا مأخوذه به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.
فرهادی در ابتدای تحویل بالاترین کرسی آموزش عالی کشور کیفی سازی آموزش عالی در تمام بخشهای آموزشی، پژوهشی، تولید علم و شرکتهای دانشبنیان را اولویت کاری خود اعلام کرد و حالا جامعه دانشگاهی منتظر هستند تا سال ۹۴ شاهد ارتقای کیفی آموزش عالی باشند.