قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال ۹۳ گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات را یکی از جایگاههای مهم مجلس بشمار میرود و از گذشته این کمیسیون جزء ژنرال مجلس نامیده میشد و از جایگاه خوبی برخوردار بوده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان این مطلب که در کمیسیون دو بخش نظارت و قانون گذاری وجود دارد، گفت: در بخش نظارت کمیسیون آموزش و تحقیقات اقدامات بسیار مناسبی را انجام داده است و اعضای کمیسیون حساسیت ویژهای را نسبت به وزارتخانههایی که به گونهای که با کمیسیون آموزش و تحقیقات مرتبط بود، دارند.
وی افزود: حساسیت اعضای کمیسیون نسبت به عملکرد وزارت خانههای مربوط به کمیسیون بقدری زیاد است که اگر بیان شود مشکل خاصی در خصوص آموزش و تربیت در یک مدرسهای در یک روستای محروم پیش آمده با حضور به آن روستا و با حساسیت موضوعات را پیگیری کردهایم.
نماینده مردم بجنورد در خانه ملت گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال گذشته در خصوص انتقال بیمه فرهنگیان از بیمه ایران به آتیه نیز ورود کرده و جریان را از نزدیک بررسی کرده است.
وی اجرایی شدن سند تحول آموزش پرورش را از دیگر برنامههای اعضای کمیسیون در سال ۹۳ برشمرد و گفت: در طرح استیضاح وزیر در آموزش عالی کمیسیون علی رغم میلمان که دوست نداشتیم استیضاح در مجلس مطرح شود، اما کار بجایی رسید که نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش در بحث استیضاح وزیر ایستادگی کرد و همچنین اعضا در خصوص افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی میشدند و احساس اعضا این بود که این افراد با مقیاسهای نظام و آنچه رهبری معظم رهبری مشخص کرده و با موازین قانون اساسی سازگار نیست مقابله کرد و نمایندگان مجلس نیز به نظر اعضای کمیسیون احترام گذاشتند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به پیگیریهای میدانی اعضای کمیسیون اشاره کرد و افزود: اعضای کمیسیون جهت بررسی و پیگیری موضوع چندین سفر میدانی به استانهای گلستان، کرمان، آذباریجان شرقی، گیلان و اصفهان انجام داده است و از نزدیک مسائل و مشکلات آموزشی این استانها را بررسی کرده است و با حضور در استانها با عالیترین مقام استان جهت حل مشکلات موجود جلسات متعددی برگزار کرده است.
جعفری در ادامه بیان داشت: کمیسیون در بحث نظارت تمام تلاش خود را انجام داده تا در این زمینه کم کاریهایی صورت نگیرد.
وی در ادامه به بخش قانون گذاری مجلس اشاره کرد و گفت: بررسی و تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو از جمله قوانین است که در کمیسیون به تصویب رسیده چرا که اعضا معتقد هستند که باید در امر کنکور به سمت و سویی حرکت کنیم تا کنکور از این حالتی که از آن ساخته و باعث شده تا استرسهایی به جامعه، خانواده و دانش آموزان وارد کند خارج شود و این حرکت حرکت مثبتی بوده که در کمیسیون صورت گرفته است.
جعفری به تصویب ارائه ۳۰ درصد سهیمه پذیرش دانشجوی به رشتههای پزشکی برای مناطق محروم اشاره کرد و اذعان داشت: افرادی که در رشتههای پزشکی درس میخوانند باید در مناطق محروم مطب دایر کرده و به غیر از مناطق محروم در هیچ کجای دیگه نمیتوانند مطب تأسیس کنند.
نماینده مردم بجنورد در خانه ملت به بورسیهها و اتفاقاتی که در این خصوص در سال ۹۳ در مجلس به وقوع پیوست اشاره کرد و اذعان داشت: بخشی از رسانهها و بخشی از متولیان امور در وزارت علوم در بحث بورسیهها در سال ۹۳ برخوردهای عمومی و پوپولیستی انجام دادند و با آبروی و حیثیت بسیاری از افرادی که بورسیه شده بودند بازی کردند.
وی در ادامه به کمیته بررسی وضعیت بورسیهها اشاره کرد و اذعان داشت: کمیتهای که در این زمینه تشکیل شده است در حال ساماندهی است و مجلس برای جلوگیری از تضیع حقوق احتمالی افراد پایمردی و ایستادگی کرد و همه باید این موضوع را بدانند که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هرگز راضی به انجام خلاف قانونی راضی نخواهند شد.
جعفری در ادامه به بررسی بودجه لایحه کل کشور اشاره کرد و بیان داشت: در موسم بودجه نیز اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاشهای خود را جهت افزیش بودجه آموزش و پرورش و علوم انجام داده است و این تلاشها در سالهای گذشته نیز وجود داشته است.
جعفری به تحقیق و تفحصهایی که در کمیسیون تصویب و بررسی شده است نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین تحقیق و تفحصهایی که در کمیسیون مورد بررسی و تصویب قرار گرفت بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی بود که در دروه هفتم نیز مطرح شده یود اما به سامان نرسیده بود.
وی افزود: اعضای کمیسیون بسیار ظریف و موشکافانه خاصی طرح تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد را بررسی و تصویب کردند و تخلفات دانشگاه آزاد را جهت بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع دادند.
جعفری بررسی نحوه جذب اعضای هیأت علمی از سال ۶۸ تاکنون که در کمیسیون تصویب شده را از دیگر مواردی برشمرد که در سال ۹۳ درکمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و گفت: این طرح از سوی برخی از نمایندگان در مجلس مطرح شد و هیأت رئیسه نیز این موضوع را به کمیسیون ارجاع داد و در کمیسیون بررسی و تصویب شد و در انتظار قرائت در صحن علنی قرار دارد.
وی افزود: این بررسیها برای این است که ابهاماتی که در این زمینه جذب اعضای هیأت علمی وجود دارد که باید این ابهامات از بین برود و معلوم بشود که آیا افرادی که جذب هیأت علمی شدهاند برابر قانون جذب شدهاند یا خیر؟
جعفری در ادامه به اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و بیان داشت: طبق آیین نامه ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس هرجایی که نمایندگان احساس کنند که وزیر یا مدیران اجرایی قانونی را اجرا نمیکنند یا ناقص اجرا میکنند تعدادی از نمایندهگان میتوانند به قوه قضاییه موضوعات خلاف را گزارش دهند و تا کنون چندین مورد در این خصوص را به دستگاه قضا ارجاع کردهایم.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاید دلیل اصلی که در کمیسیون آموزش وقت خود را بیشتر به نظارتها گذاشته این است که در بحث آموزش با خلاءهای قانونی کمتری مواجه هستیم فقط در نظارت و حسن اجرا باید توجه بیشتری کنیم.
وی در ادامه به اجرای خلاف قانون مسئولان آموزش و پرورش در بحث واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی به عنوان هیأت موسس اشاره کرد و بیان داشت: در این واگذاری به این مدارس دانش آموز نیز ارائه کردند و حتی برای آنها سرانه دولتی هم گرفتند که ما در این خصوص مشاهده کردیم خطر بزرگی آموزش کشور را تهدید میکند و سریعا در این خصوص ورود پیدا کردیم.
و در ادامه به بحث محیط فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص محیطهای فرهنگی دانشگاهها با معاون فرهنگی وزیر علوم بحثهای جدی را مطرح کردهاند زیرا معتقدند که کارهای فرهنگی دانشگاه در راستای منویات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران که فرمودهاند دانشگاه مبداء تحولات فرهنگی کشور است اجرایی نمیشود لذا از وزیر علوم در این خصوص سوالاتی داریم و بزودی از وزیر درخواست خواهیم کرد تا با حضور در صحن در این خصوص پاسخهایی را به نمایندگان ارائه کنند.
جعفری بیان کرد: قانون جامع آموزشهای فنی مهارتی حرفهای از دیگر برنامههایی است که کمیسیون بر روی این موضوع نیز ورود و پس از بررسی در کمیسیون این قانون را تصویب کرده است و اکنون در نوبت قرائت و بررسی در صحن است.
وی افزود: در بخش مهارتهای فنی نیاز به ساماندهی داریم چراکه تعدد مراجع و موازی کاریهایی در بخش آموزشهای مهارتی انجام میشود که اگر این قانون در کمیسیون در صحن مطرح نمیشد معلوم نبود در چند سال آینده چه بلایی بر سر آموزشهای فنی و حرفهای کشورمان میآمد و لازم میدانیم که آموزشهای فنی و مهارتی کشورمان باید از تئوری و نظری به سمت آموزشهای فنی سوق پیدا کند.
وی افزود: اگر صاحبان نظر خلاءهای قانونی دیگری را در خصوص آموزشی مشاهده میکنند درخواست داریم تا خلاءهای مجوز را به اعضای کمسیون ارائه دهند تا اعضا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این خلاءها را بررسی و در صورت نیاز قانون متناسب با آن خلاء را در کمیسیون و مجلس تصویب کنند.
جعفری بیان کرد: اساتید و نخبگان معمولا انتقادهایی در خصوص مسائل آموزشی سر کلاسها مطرح میکنند اما پیشنهادات خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع نمیدهند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه گفت: اساتید کشور ما باید به میدان بیایند و باید شهروند مسئولیت پذیر باشند و ما معتقد هستیم که بیشترین مسئولیت امروز متوجه عزیزان و دانشجویان است برای اینکه محیط کسب علم دانش با نشاطتر شود باید راهکار ارائه کنند.