گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»- ابراهیم آبتین - رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدت هاست که با نامگذاری برخی سالها با عناوینی نظیر سال صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و با طرح عناوین پرمعنایی نظیر اقتصاد مقاومتی سعی در سوق دادن کشور به سمت یک اقتصاد مقاوم، سالم، اسلامی و پویا دارند. از آن جایی که مقوله "مصرف" از موضوعات مهم و کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی است، در این نوشته نکات برجسته مربوط به این موضوع از بیانات ایشان از سال 1368 تا 1393 استخراج شده است.
شایان ذکر است موارد و عناوین تکراری حذف نشده است تا نشانگر میزان تأکید معظم له در هر مقوله باشد.امید است با به کار بستن این رهنمودها مردم و مسئولین در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند.
1- نقش زن به عنوان نقش محوری در موضوع مصرف در جامعه
2- تلاش رسانه های بیگانه در تبیین نقش مصرفی و تجملی برای زن
3- تشویق رسانه های بیگانه به مصرف گرایی و راحت طلبی
4- نقش مسئولین رده بالا در ترغیب مردم به پرهیز از مصرف گرایی با تأکید بر مقوله "ورع"
5- دقت در مصرف بیت المال در حوزه و دانشگاه
6- تبدیل زنان به وسیله مصرف و سوق به سمت تجمل گرایی و تشديد نوگرايي و مدگرايي در مصرف از دسایس سردمداران صهیونیستی
7- رواج مصرف به وسیله زن توسط سردمداران غربی
8- لزوم تدوین قاعده مصرف در داخل کشور
9- مصرف زیاد و تجملات موجب عزت نیست.
10- پرهیز از اسراف و مراسماتی که در آن اسراف می شود
11- اسراف در اقشار مرفه صورت می گیرد(یکی از ملاکهای تشخیص اقشار مرفه)
12- زیانهای اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و روانی اسراف در جامعه
13- حد مصرف تابع موقعیت زمانی است
14- حد و اندازه مصرف یعنی نزدیک شدن به اقشار دچار مشکل و زحمت( مستضعف)
15- لزوم رعایت حد مصرف برای مسؤولين كشور، اعم از دولتى و قضايى و سايرين
16- لزوم جلوگیری از خرج کردن بیت المال در غیر مصارف عمومی و مردمی و تقسیم عادلانه بیت المال
17- لزوم پرهیز از تجمل گرایی زنان و حقیر شدن در مقابل مصرف
18- پرهیز از مصرف گرایی توسط زنان و جلوگیری از اسراف و مصرف در حد لازم
19- الگو بودن زنان مسئولین در مقوله دوری از اسراف و مصرف
20- پرهیز از استفاده از پول و امکانات فقط برای مصارف شخصی
21- جلوگیری از سرمایه گذاری مضر و داشتن وجدان دینی و احساس مسئولیت
22- هوشیاری در مقابل تبلیغات مصرف گرایانه رسانه های جهانی
23- استخراج و مصرف ثروتهای طبیعی در راه خودش
24- تأکید بر تولید و فقط مصرف کننده نبودن
25- پرهيز از اسراف و زياده روى در استفاده از منابع ثروت
26- پرهیز از اسراف در منابع طبيعى و زياده روى در مصرف نان، آب، انرژى و نيروى انسانى
27- لزوم برنامه ریزی مسئولین برای جلوگیری از اسراف
28- لزوم شباهت زندگى، نوع غذا و مصرف خود و اعضاى خانواده مسئول به ضعفای مردم
29- هدف در صرفه جویی اسراف نکردن است
30- اسراف در يك جامعه نتيجه ی اشرافى گرى و تقسيم نابرابر ثروت است و موجب تضييع اموال عمومى و نعمت الهى مى شود
31- لزوم توجه به عدالت اجتماعی جهت غلبه بر اسراف
32- لزوم شناخت همراهان مردمی نظام و دولت در مقوله مصرف
33- مصرف گرایی از شاخصه های نظام شاهنشاهی
34- پرهیز از بیت المال و افزون طلبی در سیره امام (ره)
35- لزوم آینده نگری در مصرف و ذخیره منابع
36- روحيه مصرف گرايي عاملی برای جلوگیری از کمک به فقرا
37- نقش اسراف در ایجاد شکافهای طبقاتی
38- لزوم تعادل بین تولید و مصرف در جامعه
39- لزوم تشکیل اجتماعات خانوادگی برای کمک به فقرا و بستگان فقیر
40- لزوم حرکت به سمت مصرف تولیدات داخلی
41- لزوم بازنگری در مصرف آب به خصوص در کشاورزی
42- پرهیز از مصرف گرايىِ افراطى و گرايش به تفاخر در استفاده از مصنوعات خارجى در مقابل نمونه هاى داخلى آن
43- اثرات مصرف گرایی در بیکاری کارگران ایرانی
44- لزوم مقابله با فساد در دستگاههای اجرایی
45- نقش صداو سیما در پرهیز دادن مردم از مصرف زدگی در سریالها و فیلمها و رفع تناقض ظاهری این زندگی ها با وضعیت زندگی مردم
46- نقش نظارت در جلوگیری از مصرف بیهوده
47- لزوم روی آوری به انرژی هسته ای به جای نفت
48- لزوم حرکت به سوی استفاده غیر سوخت از نفت
50- ترویج مصرف گرایی در بین ملتها از سوی صهیونیزم
51- تسلیم سیاسی نتیجه مصرف گرایی
52- لزوم تبیین راهکارهای مبارزه با اسراف و مصرف گرایی در دانشگاهها
53- مشخص شدن چگونگی مصرف درآمدهای ناشی از واگذاری بنگاههای دولتی
54- جلوگیری از مصرف نامطلوب ثروت در جامعه
55- قارون نمونه ى كامل و يك ثروتمند نامطلوب از نظر اسلام و قرآن و شرع
56- لزوم خروج اقتصاد از نفت محوری
57- لزوم مدیریت مصرف سوخت در موفقیت هدفمندی یارانه ها
58- صرف اعتبارات پژوهشی دانشگاهها در جای خود
59- اسراف و مصرف گرایی یک عیب ملی
60- تبدیل میانه روی برگرفته از ماه رمضان به یک فرهنگ ملی
61- اثرات سوء زیاده روی در مصرف در فضای معنوی جامعه
62- مصرف صحيح و تقويت گرايش به كالاهاي ساخت داخلي اهداف مثبت فرهنگي
63- لزوم حرکت به سوی فناوری هسته ای به عنوان منبع غنی انرژی
64- راه مقابله با تبلیغات سوء اقتصادی دشمن انضباط مالى و صرفه جوئى و نگاه پرهيزگرانه ى به مصرف گرائى است
65- مصرف گرائى به صورت اسراف يكى از بيماريهاى خطرناك هر ملت
66- لزوم پرهیز در اسراف آب شرب و کشاورزی
67- لزوم پرهیز از مصرف گرایی و اسراف
68- مصرف گرائى و مسابقه ى تجمل پرستى و مسابقه ى پول درآوردن عامل ایجاد یک طبقه جدید در کشور
69- پرهیز از بی توجهی در هزينه كردن منابع مالى كشور
70- پرهیز از اسراف، ولخرجى و ولنگارى در مصرف
71- لزوم مدیریت مدبرانه و عاقلانه مصرف
72- لزوم مدیریت مصرف بر اساس عقل نه خواهش نفس
73- شكاف بين فقرا و اغنياء نتیجه مدیریت غیر عاقلانه مصرف
74- لزوم اصلاح الگوی مصرف و حرکت به سمت آن
75- لزوم توجه به اصلاح الگوی مصرف از سمت تمامی مسئولین قوا و مردم
76- لزوم مبارزه ى با اسراف، حركت در سمت اصلاح الگوى مصرف، جلوگيرى از ولخرجى ها و تضييع اموال جامعه
77- لزوم قرار دادن مسئله ى صرفه جوئى در خطوط اساسى برنامه ريزى ها در سطوح مختلف
78- صرفه جوئى به معناى درست مصرف كردن، بجا مصرف كردن، ضايع نكردن مال، مصرف را كارآمد و ثمربخش كردن است
79- اسراف در اموال و در اقتصاد اين است كه انسان مال را مصرف كند، بدون اينكه اين مصرف اثر و كارائى داشته باشد
80- عادات و سنتهای غلط علت زیاده روی در مصرف
81- لزوم افزایش تولید جامعه و بیشتر بودن آن از مصرف
82- اسراف لطمات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد
83- لزوم پرهیز جدی از اسراف در مصرف نان، آب و انرژی
84- لزوم پرهیز از تجمل گرائى ها، چشم و هم چشمى ها، هوسرانى افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده و چيزهاى غير لازم خريدن
85- لزوم دقت در جزئیات در مصارف خانگی و دوری از اسراف
86- پرهیز از انباشت سرمایه ها در امور بی مورد و زائد و وارد کردن آن در مسیر تولید
87- وجود اسراف هم در زمینه فردی و هم در زمینه ملی
88- لزوم بهبود زیرساختهای انتقال انرزی جهت جلوگیری از اسراف
89- لزوم داشتن نگاه عیب جویانه به اسراف
90- لزوم توسعه آموزش در امر مصرف منابع و انرژی ها
91- حمایت و تشویق مصرف کنندگان متعادل و لزوم دقت نظر در پرمصرف ها
92- لزوم دقت در مراحل تولید کالاها و دقت در بهبود کیفیت آنها
93- لزوم فرهنگ شدن مصرف تولیدات داخلی
94- لزوم تحمل در امر فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف
95- لزوم شروع مبارزه با اسراف از سطح خود مسئولین
96- ساده زیستی و احساس درد مردم از شاخصه های مسئولین در امر مبارزه با اسراف
97- اصلاح الگوی مصرف یک کار درازمدت و نیازمند عزم تمامی نهادها
98- لزوم تبیین دقیق مصرف در هر موضوع جهت نیل به اصلاح الگوی مصرف
99- لزوم حداکثر استفاده بهینه از منابع موجود با همت و کار مضاعف
100- لزوم دقت نظر در مسئله آب در بخش کشاورزی
101- همت مضاعف و كار بيشتر در كيفيت بخشيدن به توليدات داخلى
102- همت مضاعف و كار مضاعف در سرمايهگذارى و در كارآفرينى
103- سرمایه گذاری تولیدی پول به جای مصارف تجملاتی و بیهوده
104- افزایش تولید ملی و عادت به مصرف تولیدات داخلی
105- افزایش کیفیت تولیدات داخلی با دخالت دولت و مجلس
106- لزوم بازنگری در قوانین دست و پاگیر واردات کالا و کاهش و توقف واردات غیر ضروری
107- لزوم پرهیز از موازی کاری در مدیریتهای دولتی
108- لزوم افزایش کیفیت کالاهای داخلی توسط کارآفرینان
109- لزوم استمرار نوآوری و ابتکار در تولیدات داخلی
110- توجه به حس زیبایی طلبی مصرف کننده در تولیدات داخلی
111- لزوم توجه به رعایت عدالت بین کم مصرفها و پرمصرفها
112- توزیع عادلانه یارانه ها گامی در جهت عدالت اجتماعی
113- لزوم مديريت مصرف منابع عمومى كشور
114- در ادارهى اقتصاد يك ملت، مصرف يك ركن عمده است
115- عدم دلبستگی به تولیدات بیگانه
116- لزوم نظارت بر مصرف تسهیلات در بهسازی بخش صنعتی جهت نیل به تولید بهتر
117- لزوم توقف واردات کالاهای دارای مشابه داخلی
118- کاهش روحیه اسراف و مصرف زدگی در جامعه
119- حمایت از تولید داخل، تقویت چرخه تولید و مصرف تولید داخلی وظیفه دولت، سرمایه گذاران و مردم
120- لزوم اصلاح ساختار توليد و اصلاح ساختار اقتصاد كشور
121- لزوم مديريت مصرف حاملهاى انرژى
122- صرفه جویی عامل جلوگیری از وابستگی و انفعال در مقابل بیگانگان
123- در زمينهى مصرف، عمدهى كار دست مردم است
124- تولید ملی یکی از اهداف مورد توجه
125- لزوم تفکر، مطالعه، نگاه عمیق، برنامه ریزی و در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی اجتماعی برای فرهنگ سازی مصرف تولید داخل
126- لزوم اهتمام صدا و سیما و دستگاههای تبلیغاتی بر توسعه فرهنگ مصرف تولیدات داخل
127- مصرف تولیدات داخلی مقابله با دشمن است
128- مديريت مصرف، يكى از اركان اقتصاد مقاومتى است
129- پرهيز از اسراف و ملاحظهى تعادل در مصرف، بلاشك در مقابل دشمن يك حركت جهادى است
130- تعادل در مصرف و مديريت مصرف منوط به استفاده از توليد داخلى
131- لزوم بستن راه مصرف كالاهاى خارجى توسط مردم
132- ترجیح مصرف کالای داخلی بر مصرف کالاهای خارجی و پرهیز از خودنمایی بوسیله خرید مارکهای خارجی
133- مدیریت مصرف مسأله مهم در اقتصاد مقاومتی
134- لزوم فرهنگ سازی برای جلوگیری از اسراف و زیاده روی
135- لزوم فرهنگ سازی برای جلوگیری از اسراف
136- نقش صداوسیما برای فرهنگ سازی پرهیز از اسراف
137- لزوم ممنوعیت مصرف اجناس خارجی در وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی
138- وابستگی تولید داخلی به مصرف داخلی
139- مصرف تولیدات خارجی ضربهزدن به كار عمومى و اصلى
140- مصرف داخلی کلید حل مشکل بیکاری
141- اثر مصرف کالای داخل بر رونق تولید و کاهش تورم وگرانی و افزایش اشتغال
142- یکی از نکات مهم در تمدن سازی الگوی مصرف است
143- مصرفگرائى يعنى اينكه ما هرچه گير مىآوريم، صرف امورى كنيم كه جزو ضروريات زندگى ما نيست.
144- تأکید، درخواست مکرر جهت مصرف تولید داخلی
145- نقش زبان در تبلیغات و مصرف کالا
146- لزوم پرهیز مسئولان از اسراف در حوزه مأموریت و در درجه دوم در زندگی شخصی
147- لزوم فرهنگ سازی مسئولین برای مردم بوسیله پرهیز از اسراف
148- لزوم فهم دقیق اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی
149- بهبود وضعیت معیشتی مردم به خصوص طبقات ضعیف با رقم خوردن اقتصاد مقاومتی
150- راحتی و آسایش و رفاه مردم در گرو تورم و اشتغال مطلوب
151- هدر رفت منابع زنده کشور به وسیله اسراف در آب، نان، مواد غذایی، دارو، وسایل زندگی، وسایل تجملی و آرایشی
152- مصرف تولید داخلی کمک به ابتکار کارگر ایرانی و اشتغال و افزایش ثروت ملی
153- خرید جنس داخلی یک ضرورت برای مقاومسازی اقتصاد
154- تحقق به معنی واقعی کلمه ی مصرف تولیدات داخلی، منوط به جاافتادن فرهنگ ]مصرف[ تولیدات داخلی
155- نقش مهم فرهنگ در جلوگیری از اسراف
156- تأکید مجدد بر مصرف محصولات داخلی و پرهیز از کالاهای خارجی با تکیه بر برند ها و نشانه ها
157- مصرف تولیدات خارجی کمک به افزایش سرمایه بنگاههای خارجی و شکست تولید داخل
158-گرایش به مصرف تولید داخلی وظیفه همگانی نه فقط متدینین
159- لزوم دقت دولت در گرایش به مصرف تولید داخلی
160- آثار زیانبار مصرف تولیدات خارجی و رها کردن تولید داخلی در نسل آینده