به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری اظهار داشت: در ۱۱ ماه سال ۹۳، ۱۷ میلیون مسافر داخلی و ۱۰ میلیون مسافر بین المللی توسط ناوگان هوایی کشور حمل و نقل شده است که به ترتیب با رشد ۷ و ۲۷ درصدی همراه بوده است.
وی افزود: همچنین در سال جاری راه اندازی پروازهای جدید خارجی را داشتیم که در این میان می توان به امضای موافقت نامه با کشور پرتغال اشاره کرد تا برای اولین بار پرواز مستقیم بین دو کشور پرتقال و ایران حاصل شود.
جهانگیری در ادامه به تشریح برنامه های نوروز سازمان هواپیمایی کشور پرداخت و گفت: این سازمان تنها مجوزهای هواپیمایی را صادر می کند و طبیعتاً آمار پروازها به دلایلی کمتر از مجوزهای صادرشده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی پروازهای برنامه ای داخلی با رشد ۴ درصدی و پروازهای برنامه ای بین المللی با رشد ۷ درصدی همراه خواهد بود.
وی تاکنون ۲۳۵۰ مجوز پرواز فوق العاده نوروزی برای شرکت های هواپیمایی داخلی صادر شده است که با رشد ۶۵ درصدی همراه می باشد.
جهانگیری در ادامه اضافه کرد: امسال ۱۹۰۰ مجوز پرواز بین المللی اعطاء شده است که رشدی ۲۵ درصدی داشته اما کاهش ۸ درصدی در اعطای مجوز به ایرلاین های خارجی داشتیم تا بیشتر از ایرلاین های داخلی استفاده کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: در مجموع ۶ تا ۷ درصد رشد در پروازهای نوروزی داریم که براین اساس انتظار می رود بیش از سه میلیون مسافر نوروزی از طریق ناوگان هوایی، حمل و نقل شود.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص ممنوعیت پروازهای چارتری اظهار داشت: طبیعتاً برای تورها برنامه ریزی به صورت چارتری انجام می شود که پیش از این ضوابط لازم را نداشت اما خوشبختانه در طول ماه های اخیر با تصویب آئین نامه جدید تأسیس شرکت های هواپیمایی قرار بر این است در صورتی که شرکتی ده تا ۱۵ درصد بلیط های خود را به صورت چارتری به فروش می رساند ایرلاین چارتری به شمار رفته و از این آئین نامه تبعیت کند.
وی همچنین در خصوص اظهارنظری در مورد بازگشت آنتونف به ناوگان هوایی گفت: آنتونف ۱۴۰ به دلیل حوادث مجوز پرواز ندارد اما باقی آنتونف ها در صورت کسب استاندارد مشکلی برای پرواز ندارند.
جهانگیریان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که چرا در خصوص تأخیر پروازها تدبیری اندیشیده نمی شود، خاطرنشان کرد: تأخیر پرواز در هیچ جای دنیا صفر نیست در ایران نیز به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصد پروازهای داخلی تأخیر دارند که در این میان ۶۰ درصد به دلیل مسائل فنی و انعکاسی، ۲۰ درصد مشکلات آب و هوایی و ۲۰ درصد عوامل دیگر است که شرکت هواپیمایی نمی تواند در خصوص مشکلات فنی به ایرلاین ها فشار بیاورد چرا که ایمنی پرواز به خطر خواهد افتاد.