به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، رجبی دوانی در نشست «بررسی و تحلیل نرمش قهرمانانه در صدر اسلام» در دانشگاه پیام نور مشهد در خصوص نرمش قهرمانانه گفت: نرمش قهرمانانه یعنی حرکتی که انسان یا نظام در برابر حریف خود نشان میدهد با توجه به موقعیت طرف مقابل که بتواند از شدت دشمنی او بکاهد، ضمن دادن امتیازاتی؛ اما در نهایت فرآیند پیروزی با خودش باشد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام نمونه اعلای نرمش قهرمانانه را در زمان پیامبر(ص) صلح حدیبیه دانست و بیان داشت: برخی این پیمان را به ضرر مسلمانان میدانستند؛ اما این پیمان در نهایت به نفع مسلمانان تمام شد و منجر به آزادی مکه و نابودی قریش شد.
وی در خصوص قابل قیاس بودن مذاکرات هستهای با صلح حدیبیه گفت: اگر مذاکرات از ادعای توهین آمیز آمریکایی تهی باشد، یک مقدار قابل قیاس با صلح حدیبیه است.
رجبی دوانی با اشاره به این مذاکره قریش با پیامبر(ص) و بستن پیمان صلح نشانه آن بود که کفار حقیقت اسلام را به رسمیت شناختند؛ افزود: تا قبل از این پیمان آنان برای نابودی مسلمانان هر کاری انجام میدادند؛ اما در پیمان حدیبیه حقیقت اسلام را به رسمیت شناختند.
وی ادامه داد: آمریکا به فرموده مقام معظم رهبری هر کاری توانسته علیه ما انجام داده، اگر امروز کاری نمیکنند به این دلیل نیست که نمیخواهند، بلکه نمیتوانند؛ اگر برایشان مقدور بود تا به حال ما را بمباران هستهای هم میکردند.
این تاریخ شناس بیان داشت: الگوی بارز دخالت آمریکا در فتنه 88 بود که قصد داشت نظام را به دست افراد خودی از بین ببرد.
این پژوهشگر تاریخ اضافه کرد: امروز آمریکا به صورت برابر برای مذاکره در زیر پرچم اسلام مینشیند و این بدان معناست که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته و این جمهوری قابل نابود شدن نیست.
رجبی دوانی به یکی از مفاد صلح حدیبیه اشاره کرد که اگر کسی از کفار قریش مسلمان شد و به مدینه گریخت، پیامبر(ص) باید آن فرد را به قریش تحویل دهد؛ اما اگر از مسلمانان کسی کافر شد و به مکه گریخت قریش میتواند آن شخص را نزد پیامبر(ص) بازنگرداند؛ گفت: بسیاری از مسلمانان مخالف این مفاد بودند؛ اما در حقیقت آنان بصیرت نداشتند و عمق تدبیر پیامبر(ص) را نفهمیدند.
وی افزود: خداوند به پیامبر(ص) وعده داده بود که آن مسلمانانی که به کفار بازگردانده میشوند نجات یابند و مسلمانانی که از اسلام بازگشته و نزد کفار رفتهاند در حقیقت خود را بدبخت کردهاند.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه در دوره اصلاحات خیلیها حرفهای توهین آمیزی به مقدسات میزدند، بیان داشت: هدف این بود که نظام با این افراد برخورد کند و باعث مشهور شدن و ایجاد سرو صدا شود؛ اما نظام متوجه شد و به این افراد بهایی نداد و در نتیجه که تاریخ مصرف آنان تمام و غرب هم به آنان توجه ای نکرد.
وی با بیان اینکه نرمش قهرمانه در یک حد و حالت نیست، گفت: اگر در موقعیتی برتر از دشمن قرار گرفتید و دشمن به جنگ شما آمد آن را نابود کنید؛ اگر با دشمن در یک سطح هستید حالت بازدارندگی انجام دهید؛ اگر از سطح پایین از دشمن بودید از نرمش قهرمانانه استفاده کنید.
این استاد دانشگاه گفت: زمانی که نخبگان و خواص با نظام الهی همراهی نمیکنند و در دفاع از حاکمیت بر نمیخیزند رهبری آن جامعه چارهای ندارد جز اینکه امتیاز بدهد و حتی نسبت به موقعیت، حاکمیت را واگذار کند مانند امام حسن(ع).
رجبی دوانی با اشاره به اینکه نرمش قهرمانانه حضرت علی(ع) در جنگ صفین بود، گفت: در جنگ صفین خیانت عده ای از خواص امام را مجبور به پذیرش نرمشقهرمانانه کرد، حضرت علی (ع) برای جلوگیری از نابودی ولایت، این کار را انجام دادند.
وی به نمونه آخر نرمش قهرمانانه در زمان امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسن به خواسته مردم رهبری را به دست داشت. زمانی که پای عمل پیش آمد، آنان امام را رها کردند و معاویه با به کار بردن هر گونه سیاست حکومت ایشان را تضعیف و چهره ایشان را مخدوش کرده بود تا جایی که مردم کوفه ایشان را اطاعت نمیکردند و ایشان نتوانستند قوایی تشکیل دهند تا به سوی معاویه لشگر بکشند و به سختی گروهی به وجود آوردند.
رجبی دوانی ادامه داد: زمانی که معاویه به امام پیشنهاد صلح داد، گمان نمیکرد که امام این را بپذیرد. او در واقع میخواست با از بین بردن امام حسین(ع) و امام حسن(ع) اسلام را محو کند که با پذیرش صلح، معاویه ناکام ماند و عدهای از شیعیان امام را به خاطر پذیرش این صلح سرزنش میکردند.
وی در خصوص اینکه برخی صلح امام حسن(ع) را شبیه وضع موجود امروز میدانند، گفت: ما در موقعیت امام حسن(ع) نیستیم . به غلط برخی از خود باختگان میگویند دوره ما شبیه زمان امام حسن(ع) است.
این تاریخ شناس در مورد نرمش قهرمانانه مورد نظر رهبری گفت: رهبرانقلاب در دو مقطع زمانی واژه نرمش قهرمانانه را به کار بردند، در دولت سازندگی و اعتدال، به این دلیل که آنان از نظر فکری یکسان هستند و دست اندرکارانشان بر این عقیده میباشند که باید امتیاز داد.
وی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه این است که همانگونه که امتیاز میدهیم، باید امتیاز هم بگیریم و نباید یکجانبه باشد که این ذلیلانه است، گفت: ما باید در برابر دشمنان مقاوم بر آرمانهابایستیم واگر آنان بخواهند جنگی بر ما تحمیل کنند بدانید که بازنده خودشان هستند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با یادآوری این مطلب که در دوره سازندگی متاسفانه امتیازات یک جانبه به غرب بدون دریافت کاهش داده شد، بیان داشت: در آن روزگار تعدادی از افزاد غربی به دست شیعیان لبنان گروگان شدند، غرب برای پس گرفتن آنان عاجز شده بود. اینان دولت سازندگی را فریب دادند و از او خواستند که به دلیل نفوذ ایران بر شیعیان، گروگانها را آزاد کنند با وعده کم کردن فشار تحریمها بر ایران؛ دولت بدون دریافت دستاوردی این کار را آنجام داد و و غرب وعده خود را عملی نکرد.
رجبی دوانی ادامه داد: مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را به کُشتی تشبیه میکند که یک برنده و بازنده دارد،حریف برای بردن روی تشک میرود.
این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: اگر آنطور که مسئولان میگویند و آنان تکذیب میکنند و به شرط لغو تمام قطعنامههای شورای امنیت، باز ما پیروز هستیم و میتوانیم از این فرصت استفاد کنیم و خود را از نظر اقتصادی قوی کنیم.
وی افزود: آمریکا بدنبال براندازی نظام بود، آما اکنون میگویند ما دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم و با ایران مذاکره میکنند؛ یعنی اینکه آنان حقیت ایران را به رسمیت شناختهاند که از این جهت با صلح حدیبیه شباهت دارد.
این تاریخ شناس ادامه داد: اگر در مذاکرات هر چیز بازی را امضاء کردیم و اجازه دادیم که از مراکز نظامی و هر کجا که بخواهند بازدید کنند، این خود ذلت میباشد.
وی با انتقاد از دولت گفت: دولت پنج کشور دیگر را رها کرد و فقط سراغ آمریکا رفته است؛ ظاهرا به این نتیجه رسیده که همه چیز دست آنان است، در صورتی که میتوانستیم از فرصتهای دیگر استفاده کنیم.
رجبی دوانی افزود: زمانی که روسیه اعلام کرد که به اروپا گاز صادر نمیکند، وزیر نفت کشور میگویند ما مشکل گاز اروپا را حل میکنیم؛ این صحبت باعث میشود که هم روسیه از ما بدش بیاید و هم مشکل دشمن را حل کردهایم.
این تاریخ شناس ادامه داد: کشور میتوانست از موضع اقتدار این سخن را بیان کند، شرط بگذارد که در صورت برداشتن تحریمها گاز به اروپا بدهیم.
رجبی دوانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با تدبیر در فتنه 88 توانست برخی از خواص منحرف را بازگردانند، گفت: مردم تابع ولایت هستند و رهبری هوشمندانه عمل میکنند؛ اگر کاری به ضرر اسلام باشد مردم متوجه میشوند و رهبر جلوی آنان را میگیرد.
اورد