به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، دكتر نعمتالله اكبري، معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان از برگزاري سومين نشست قطبهاي علمي كشور در دانشگاه اصفهان خبر داد و اظهار كرد: اين نشست ميتواند فرصتي براي ارزيابي عملكرد قطبهاي علمي و بهبود آنها فراهم آورد.
وي افزود: قطبها، مراكز علمي و تخصصي هستند و زماني كه يك دانشگاه شرايط لازم را براي ايجاد يك قطب علمي در كشور داشته باشد ميتواند اين مراكز را راهاندازي كند.
معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان با اشاره به وظايف قطبهاي علمي، ادامه داد: گسترش مرزهاي دانش، پاسخگويي به نيازهاي كشور، تسريع و تبيين راهكارهاي گوناگون از وظايف قطبهاي علمي است و در صورتي كه به وظايف خود عمل نكنند اعتبار خود را از دست ميدهند و حتي ممكن است مجوز آنها لغو شود.
اكبري اضافه كرد: بر اساس چشمانداز ۲۰ ساله بايد در سال ۱۴۰۴ جايگاه اول علمي بين ۲۳ كشور منطقه را كسب كنيم، اما فاصلهاي كه با دو كشور عربستان و تركيه داريم در ۱۰ سال گذشته اگر بيشتر نشده باشد كمتر هم نشده است.
وي تصريح كرد: براي اينكه در سالهاي آينده بتوانيم به جايگاه اول برسيم يكي از راهكارها استفاده از اقتصاد دانش بيان و ظرفيتهاي علمي دانشگاه است و در ميان آنها به قطبهاي علمي اميد داريم.
معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان با اشاره به ظرفيتهاي استان اصفهان گفت: بين ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار نفر دانشجو در سالهاي اخير در استان اصفهان تحصيل كردهاند بنابراين بايد به اين استان توجه ويژهاي داشت، به خصوص كه بر اساس چشمانداز ۲۰ ساله اصفهان بايد جايگاه اول را در بين استانها در حوزه علم و فناوري داشته باشد.
اكبري با انتقاد از اجرايي نشدن نقشه جامع علمي در سالهاي اخير، افزود: قرار بود كه يك و نيم درصد از سهم توليد ناخالص ملي به حوزه پژوهش تعلق بگيرد، اما محقق نشد و بخش خصوصي وضعيت مناسبي در اين سهم ندارد.
وي با تأكيد بر فنآوري و فن آفريني ادامه داد: در صورتي كه از علم و فناوري استفاده كنيم راه ميانبر را طي خواهيم كرد و از كشورهاي رقيب پيش خواهيم افتاد.
معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان با بيان اينكه در دانشگاه نسل اول ماندهايم، اضافه كرد: هنوز دولت پول ميدهد و در دانشگاه هزينه ميشود، در صورتي كه بايد بر اساس ارزيابي در مورد نيروي انساني، بازار شغلي و نيازهاي كشور به تربيت دانشجو و استاد پرداخت.
اكبري افزود: در اقتصاد دانشبنيان بايد فناوري را مورد نظر قرار دهيم. در سالهاي اخير در توليد علم خوب بودهايم اما علم را تبديل به فناوري نكردهايم.
وي با تأكيد بر ظرفيتهاي استان اصفهان در علم و صنعت، ادامه داد: قرار بود كه اصفهان به عنوان پايلوت كريدورهاي علم و فناوري انتخاب شود كه در سال ۱۳۸۴ به تصويب هيئت دولت وقت رسيد، اما اجرايي نشد. در سال ۱۳۸۸ نيز دوباره بررسي شد، اما اين بار با عنوان منطقه ويژه علم و فناوري تصويب شد كه آن هم به مرحله اجرا نرسيد.
معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان اضافه كرد: رويكرد وزارت علوم ارتقاي سطح كيفي مراكز آموزش عالي است و تأكيد بر قطبهاي علمي تأكيد بر كيفي سازي دانشگاههاست.
اكبري با اشاره به بودجه قطبهاي علمي، اظهار كرد: از ابتداي تأسيس قطبهاي علمي تاكنون ۶۰۰ ميليون تومان به قطبهاي علمي كشور بودجه اختصاص داده شده و دانشگاهها نيز به همين اندازه به قطبها كمك كردهاند.