داود کشاورزیان با حضور در برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر درباره افزایش قیمت گازوئیل از 250 تومان به 300 تومان و برای نیاز اضطراری از 500 به 600 تومان٬ گفت: بر اساس قانون دولت مجاز است قیمت حاملهای انرژی را تا پایان برنامه پنجم توسعه به 90 درصد نرخ فوب خلیج فارس برساند ولی برای گازوئیل با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت٬ نرخی حدود 1200 تا 1300 است.
وی با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم کاهش تورم بود بنابراین در ابتدای کار خود تصمیمی به افزایش قیمت حاملهای انرژی نداشت٬ افزود: معتقدم یکی از دلایلی که میزان بهرهوری در بخش حمل و نقل مناسب نیست٬ پایین بودن نرخ سوخت است.
رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای کشور ادامه داد: این میزان افزایش قیمت گازوئیل در بخشهای حمل و نقل کالا و مسافر تأثیر چندانی نخواهد داشت. البته تأثیر افزایش نرخ حاملهای انرژی دو نوع است یکی تأثیر مستقیم هزینه مصرف سوخت و دیگری اینکه بخشی از تورم موجود در اقتصاد کشور افزایش مییابد.
*تأثیر بیش از ۲ درصدی افزایش قیمت گازوئیل بر حمل و نقل کالا و مسافر
کشاورزیان با یادآوری اینکه طبق محاسباتی که همکاران ما انجام دادهاند افزایش قیمت گازوئیل تأثیر مستقیم 2 درصدی در حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت٬ ادامه داد: اگر تأثیر تورمی غیر مستقیم افزایش نرخ حاملهای انرژی را نیز در این بخش محاسبه کنیم این تأثیر کمتر از 3 درصد خواهد شد.
وی تأکید کرد: با توجه به شناختی که از انجمنهای صنفی حمل و نقل و کالا و مسافر دارم٬ بعید میدانم در این مقطع درخواستی برای افزایش قیمتها از سوی آنان شاهد باشیم.
کشاورزیان با یادآوری اینکه قیمت حمل کالا و مسافر تابع عرضه و تقاضا است و تابع قیمت تمام شده نیست٬ افزود: در حال حاضر کالاهایی وجود دارد که حمل آن سال گذشته قیمت بیشتری داشت و به دلایل متعددی نمیشود برای حمل کالا قیمت خاصی را تعیین کرد.
*سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا 6 درصد است
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برداشت من این است که در مقطع کنونی افزایش قیمتی نخواهیم داشت و حتی در برخی موارد ممکن است به دلایل ذکر شده شاهد کاهش قیمت حمل نیز باشیم٬ اظهار کرد: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا منهای کالاهای معدنی در کشور ما حدود 6 درصد است.
وی با اظهار تأسف از اینکه میزان بهرهوری حمل و نقل در کشور ما نسبت به سایر کشورها پایینتر است٬ گفت: در کشور ما برای راننده تفاوتی ندارد که بار برگشت داشته باشد یا خالی به سمت مقصد بازگردد در حالی که در کشورهای پیشرفته به دلیل بالا بودن نرخ سوخت٬ تا تکلیف بار برگشت راننده مشخص نشود وی تصمیم به بازگشت نمیگیرد.
رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه در بخش نوسازی ناوگان در حاضر برخی کامیونها با سن بیش از 50 سال باری بالغ بر 60 تن را حمل میکنند٬ افزود: وقتی راننده میتواند همان کار را با کامیون 50 میلیونی 50 ساله انجام دهد چرا باید برای خرید کامیون جدید 500 میلیون تومان هزینه کند و باز هم همان نرخ کرایه حمل را دریافت کند و این مسئله نیز موجب کاهش بهرهوری در بخش حمل و نقل است.
وی با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها برای خرید کامیون وام و برای واردات آن گمرک بسیار ناچیزی در نظر میگیرند٬ ادامه داد: ساختار حمل و نقل کشور ما به گونهای است که نمیتوان نام صنعت را بر حمل و کشور نهاد و با توجه به بیکاری و نظاممند نبودن وضعیت حمل و کشور بهرهوری در این خصوص بسیار افت میکند.
*در صورت افزایش نامعقول قیمت حمل مردم با 141 تماس بگیرند
کشاورزیان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از فعالان در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: خواهش من از انجمنهای صنفی این است که با توجه به سیاست دولت برای اجتناب از تورم هیجانی بی دلیل خویشتنداری کنند و افزایش قیمتی در این مقطع صورت نگیرد ولی به هر حال تلفن 141 در اختیار مردم قرار دارد که با مشاهده افزایش غیر معقول و غیر منطقی میتوانند با آن تماس گیرند و این مسائل از طریق مسئولان مربوط رسیدگی خواهد شد.