به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ آزادراه آبیک - چرمشهر با کاهش 700 میلیون لیتر در مصرف بنزین و یک هزار 600 میلیون لیتر در مصرف گازوییل موجب صرفهجویی بیش از 23هزار میلیارد ریال در مصرف بنزین و گازوئیل در طول دوره بهرهبرداری خواهد شد.
بعد از آزادراههای تبریز - مرند - بازرگان، مراغه - هشترود و سبزوار - نیشابور - مشهد، که ساخت آنها در سال جاری آغاز شد، آزادراه آبیک - چرمشهر چهارمین آزادراه کشور است که عملیات اجرایی آن در سال 94 با همکاری بخش خصوصی آغاز میشود.
این آزادراه به طول 158 کیلومتر در نقطهای از آزادراه کرج - قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران - ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی (ره) میگذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم - گرمسار پایان مییابد.
ساخت آزادراه جنوبی تهران به منظور حل مشکل ترافیک استان تهران و تکمیل کریدورهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است و احداث آن موجب کاهش چشمگیر ترافیک آزادراه قزوین - کرج و کرج - تهران خواهد شد.
کاهش گازهای گلخانهای از دیگر مزایای اجرای این پروژه محسوب میشود؛ با کاهش گازهای گلخانهای مانند Co2 میزان 4.5 میلیون تن، معادل 4 هزار و 600 میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی میشود.
این آزادراه در 3 باند رفت و 3 باند برگشت احداث خواهد شد؛ این مسیر دارای 8 دستگاه تبادل، 10 دستگاه تقاطع غیرهمسطح با راههای فرعی و راهآهن است که ساخت 2 دستگاه پل رودخانهای بر روی رودخانه شور نیز از دیگر اقدامات ویژه در این مسیر است.
سرعت طراحی شده این آزادراه 130 کیلومتر بر ساعت است؛ پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این آزادراه در سال 1398 بیش از 2 هزار تردد، در سال 1408 بیش از 4 هزار و در سال 1418 نیز رقمی بیش از 7 هزار تردد روزانه از طریق این مسیر صورت گیرد که همین امر اهمیت این مسیر را در شبکه حمل و نقل کشور و لزوم احداث این آزادراه را توجیه میکند.