به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ عملیات اجرایی آزادراه آبیک - چرمشهر(آزادراه جنوبی تهران) به طول 158 کیلومتر صبح روز جاری(دوشنبه)با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
هزینه تمام شده ساخت این آزادراه که قرار است توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث شود 24 هزار میلیارد ریال برآورد و زمان بهره برداری آن سال 98 پیش بینی شده است.
این آزادراه دارای سه باند رفت و سه باند برگشت است که از آبیک آغاز شده و پس از گذر از چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی در محدوده مرکز آزادراه قم –گرمسار به آزادراه حرم تا حرم متصل می شود.
توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب و کریدور بین المللی آزادراهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه های غرب و جنوب شرق کلانشهر تهران و کاهش طول مسیر از جمله اهداف احداث این آزادراه در این منطقه است.
کاهش بار ترافیکی آزادراه های قزوین – کرج و کرج – تهران، کاهش زمان سفر و مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی و افزایش ایمنی سفر با کاهش سوانح رانندگی از دیگر اهداف احداث این آزادراه اعلام شده است.
این آزادراه از آبیک شروع می شود و پس از حدود 45 کیلومتر از مسیر اصلی اشتهارد – ماهدشت عبور کرده و با گذر از آزادراه تهران – ساوه و آزادراه تهران – قم در نهایت در 158 کیلومتری به آزادراه قم - چرمشهر - گرمسار متصل می شود.
آزادراه آبیک - چرمشهر تکمیل آزادراه شماره 2 است که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع شده و در مرز سرخس در شرق کشور به انتها می رسد و با بهره برداری از آن سالانه 700 میلیون لیتر در مصرف بنزین و یک میلیون و 600 هزار لیتر در مصرف گازوییل و در مجموع 23 هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.