به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که صبح امروز دوشنبه اول تیر ماه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک ــ چرمشهر بهطول 158 کیلومتر سخن میگفت، درباره اهمیت بیشتر این پروژه افزود: استان تهران در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای داشته است. در تهران بزرگ 12میلیون نفر زندگی میکنند و این رشد همچنان ادامه دارد. نکته مهم آن است که این رشد به منطقه تحمیل شده و با برنامه نبوده است.
وی با بیان اینکه روزانه 1.5میلیون نفر به استان تهران ورود و خروج دارند٬ ادامه داد: متأسفانه بخش عمده این جمعیت از طریق بزرگراهها و با وسایل نقلیه شخصی تردد میکنند که این جابهجاییها باید به شبکه ریلی منتقل شود بنابراین باید مفهوم قطار حومهای در استان تهران جا بیفتد و تأسیس قطار حومهای اجرایی شود.
آخوندی با اشاره به تولید 25 درصد تولید ناخالص داخلی و انتقال سالانه 35میلیون تن بار در تهران اظهار کرد: مجبوریم حمل و نقل کشور را توسعه دهیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری ویژگیهای آزادراه کنارگذر جنوبی تهران گفت: این محور در کریدور شرقی ــ غربی کشور قرار دارد و از آذربایجان آغاز شده و با عبور از استانهای قزوین و البرز به استانهای شرقی منتهی میشود.
آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر محصولات صنعتی کشور در استانهای واقع در محور شرقی ــ غربی ایران تولید میشوند، تکمیل این کریدور اقدام مهمی است. همچنین بخش دیگری از تولیدات صنعتی ایران در استانهای جنوبی و اصفهان تولید میشوند که در محور شمال ــ جنوب قرار دارند. بنابراین تولیدکنندگان میخواهند با عبور از پایتخت به استانهای شمالی و شرقی ــ غربی بروند. هجوم این حجم تردد بار و ترافیک به تهران گره ترافیکی و آلودگی زیستمحیطی ایجاد میکند که با تکمیل این بزرگراه، تهرانی که تنها 10 روز در سال هوای سالم دارد میتواند نفس بکشد.
وی با ابراز اینکه پروژه آبیک ــ چرمشهر از آبیک در استان قزوین به چرمشهر در شرق استان تهران منتقل میشود به یک محور مکمل هم نیاز دارد، ادامه داد: این محور مکمل اتصال چرمشهر به شریفآباد و سپس پردیس است که با ساخت آن رینگ (حلقه آزادراهی) جنوبی تهران تکمیل میشود و کسانی که میخواهند از جنوب تهران به شمال کشور از طریق جاده فیروزکوه حرکت کنند نیازی به تردد از داخل شهر تهران ندارند.
آخوندی با اشاره به تحمل بار 75 درصد ترافیک ایران روی شبکههای بزرگراهی٬ آزادراهی و اصلی گفت: این شبکه 50هزار کیلومتر است که 75 درصد ترافیک جادهای را تحمل میکند. ما میخواهیم این شبکه آزادراهی را به جادههای کشورهای همسایه وصل کنیم که در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و از شمال به آسیای میانه و از غرب به عراق وصل میشود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر 2300 کیلومتر آزادراه فعال داریم که باید به حدود 5000 کیلومتر افزایش یابد. البته در برنامههای بلندمدت و طرح جامع حملونقل این عدد باید به بیش از 10هزار کیلومتر برسد.
وی با یادآوری در دست احداث بودن آزادراههای تبریز ــ مرند، کنارگذر جنوبی تهران و مشهد ــ قوچان که سهم دولت در آنها 30 درصد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) 70 درصد است، افزود: در حال حاضر 15هزار کیلومتر بزرگراه در کشور زیر بار ترافیک رفته است و چهارهزار و 500 کیلومتر نیز در دست ساخت قرار دارد که امیدواریم با افتتاح این بزرگراهها شبکه بزرگراهی کشور را از شمال به جنوب و از شرق بهسمت غرب متصل کنیم.
بهگفته آخوندی این شبکه جادهای میتواند مفهوم ترانزیت و نقش اقتصادی ایران بهعنوان بازیگر اصلی منطقه را محقق سازد.
وی با توجه به تلاش دولت برای دستیابی به تفاهم با مجلس درخصوص استفاده از انواع روشهای تأمین مالی ساخت این پروژهها برای رهایی از تنگنای مالی خاطرنشان کرد: هیچ استانی وجود ندارد که پروژهای در آن غیرفعال باشد.
آخوندی با یادآوری بدهی پنجهزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران افزود: دوره همکاری تعریف شدهای را با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) آغاز کردهایم و امیدوارم در پرداخت بدهیها به این قرارگاه نیز به تفاهم برسیم.