به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، عبدالحسن فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه هنر ضمن تبریک به کیانی، سرپرست جدید این دانشگاه و تشکر از زحمات مظفرف، رئیس سابق گفت: از تلاشهای فرهنگ مظفر در سالهای اخیر که زحمت اداره دانشگاه را بر دوش داشته اند تشکر و قدردانی می کنم و برای کیانی برای قبول مسئولیت در دانشگاه هنر آرزوی توفیق دارم.
وی افزود: ساختار دانشگاههای کشور ما باید متحول شود تا بتوانیم دانشجویانی را از خارج جذب کنیم، خوشبختانه بعضی از دانشگاهها در سالهای اخیر قدم های اساسی را در این زمینه برداشته اند؛ ولی هنوز رضایت بخش نیست و باید بیشتر تلاش شود؛ بنابراین دانشگاه هنر می تواند نقش مهمی را در جذب دانشجویان خارجی داشته باشد.
مشاور وزیر علوم بیان داشت: در بعد تحصیلات تکمیلی خوشبختانه در کشور قدمهای خیلی خوبی برداشته شده است، تعداد دانشجویان ما در تحصیلات تکمیلی به خصوص در ارشد و دکتری تعداد بسیار قابل توجهی است؛ باید به جای بُعد کمیت به بُعد کیفیت بپردازیم و به خصوص جهت پژوهش های ما طوری باشد که در نهایت بتوانیم چرخه تولید علم و تجارت را سریعتر کنیم که باز دانشگاههای هنر می توانند در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کنند.
فریدون خاطرنشان کرد: ما باید حلقه تبدیل علم به تولید و تجاری سازی خروجی علم و پژوهش را بتوانیم در محیطهای دانشگاههای هنر کشور فعال کنیم؛ دانشگاههای هنر باید برنامههایشان را به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری سوق دهند که در این میان دانشگاه هنر اصفهان می تواند در این زمینه مهمترین نقش را ایفا کند.
وی افزود: علم و فناوری و فعالیتهای مربوط به آن به ویژه در عصر حاضر بیش از هر فعالیت دیگری کثرتی جهانی و بین المللی پیدا کرده است؛ بنابراین ضرورت دارد تا برقراری ارتباطی فعال و پویا در همه عرصههای علمی با مجامع علمی و بین المللی بیش از پیش فعال شود و در این جهت قدم برداریم.
مشاور وزیر علوم تصریح کرد: اگر میخواهیم امروز حرفی برای گفتن داشته باشیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم، تجارب فعالیت های علمی نشان می دهد که هر نوع ایجاد تحولی در توسعه علمی اعم از آموزش، پژوهش، فناوری، ارتقای کمی و کیفی، همکاری متقابل با کشورهای صاحب فناوری بسته به توان دانشمندان و متخصصان ما دارد.
فریدون تأکید کرد: اگر بخواهیم توسعه علمی در کشور که دغدغه همه مسئولین میباشد را اجرا کنیم، باید با کشورهایی که با علم روز مرتبط هستند رابطه ایجاد کنیم تا شرایط علمی مطلوب به ویژه از نظر ارتباطات بین المللی و تسهیلات لازم را تهیه کنیم. ایجاد شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی از جذب و نگه داشت نخبگان و افراد مستعد میسر میباشد.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم در تمامی سطوح از تواناییهای نخبگان علمی استفاده کنیم و از فرار مغزها جلوگیری کنیم، باید ساختار آموزشی و پژوهشی خلاق، نوآور و خود اتکا ایجاد کنیم به نحوی که بتواند بر اساس نیازهای مبرم و اولویتهای داخلی و به شکل پویا و مستمر زمینه گسترش علم و دانش را در میان گروههای مختلف اجتماعی پدید آوریم.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم ادامه داد: پژوهشهای علمی باید بتوانند به مشکلات اقتصادی، مباحث منطقه ای کمک کنند تا در نتیجه باعث توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه شود که این مسئله هم باز نقش بی بدیلی است که باید توسط دانشگاهها انجام شود.
فریدون بیان داشت: دانشگاههای تخصصی ما نمیتوانند بدون توجه به مقوله فرهنگی، با توجه به فرهنگ غنی اسلامی که ما داریم و می توانیم در این جهت حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم، رشدی داشته باشند و در نهایت باید با این مقوله بتوانیم در جهان حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.
وی افزود: دانشگاهها به عنوان مراکزی که در بعد فرهنگی مسئولیت سنگینی برعهده دارند و ما نمی توانیم بدون داشتن فرهنگ اسلامی در آن پیشرفت داشته باشیم، باید بنابراین باید در این بُعد پیشگام باشند و نهایتاً دانشجویان و خانوادهها از دانشگاهها توقع دارند و این مهم بر عهده شما فرهیختگان می باشد.
مشاور وزیر علوم در ادامه گفت: دانشگاهها در امر توسعه کشور نقش اساسی دارند، اگر نتوانیم نقش واقعی خود در کشور را ایفا کنیم ضعف بزرگی در جامعه به وجود خواهد آمد که دیگر دانشگاه و دانشگاهیان آن قداست خود را نمی توانند در محیط های علمی جامعه داشته باشند؛ انتظار است در دانشگاه ها محیط آزادی ایجاد کنیم تا دانشجویان و اساتید بتوانند به راحتی مباحث توسعه علمی را دنبال کنند.
فریدون خاطرنشان کرد: نباید کاری کنیم که دانشجویان بعد از اخذ مدرک فکر کنند تازه اول بیکاریشان است. بلکه باید این احساس را در آنها به وجود آوریم که بعد از فارغ التحصیلی میتوانند یک کارآفرین باشند و این روحیه را باید در همه دانشگاهها به خصوص در دانشگاههای هنر ایجاد کنیم تا بتوانیم محیط با نشاطی داشته باشیم.