به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محمد جواد ظریف با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص جمع بندی توافق نامه هسته ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در این مبارزه طولانی و نفس گیر اهداف کلیدی جمهوری اسلامی ایران که برای رسیدن به آن پافشاری کرده ایم به نتیجه رسده است. اکنون در برنامه جامع اقدام مشترک برجام ستانده های جمهوری اسلامی ایران عبارت بوده است از؛ حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تثبیت برنامه هسته ای، غنی سازی و راکتور آب سنگین اراک و فردو، رفع تحریم ها و پایان دادن به 6 قطع نامه تهدید آمیز که تحت فصل هفت منشور ملل متحد که نه تنها تحریم بر مردم ایران تحمیل می کردند بلکه برنامه هسته ای ایران را نیز ممنوع کرده و از تقویت توان دفاعی کشور جلوگیری می کرد.
وی در ادامه افزود: برای طرف مقابل هسته کلیدی در مذاکرات این بود که از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای و از محدودیت ها و نظارت ها اطمینان پیدا کنند اما آنچه که طرف مقابل به دست آورده علی رغم همه رجزخوانی ها در حقیقت تحصیل حاصل است. براساس آموختههای دینی و انسانی، فتوای مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هستهای نبوده و نیست. بنابراین ایجاد اطمینان از این امر بدیهی، امتیاز خاصی به شمار نمیرود ولو اینکه تحقق آن در برخی محدودیتها و نظارتها در قالب توافق بینالمللی پذیرفته شود. آن هم محدودیتهایی که تنها برای یک دوره زمانی مشخص بوده و تاریخ انقضای مشخصی دارد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از تاسیسات کشور به واسطه این محدودیت ها تعطیل نخواهد شد، افزود: اینها نظارتهایی است که پس از بررسیهای گسترده کارشناسی، امکان سوءاستفاده از آنها وجود ندارد و اطلاعات مخل امنیت کشور را در دسترس بیگانگان قرار نمیدهد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: حالا باید ببینیم علاوه بر تثبیت عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران ستانده عملی ما در عرصه مذاکرات چیست؟ بزرگترین دستاورد ما، مهر تأیید شورای امنیت بر غنیسازی در ایران است که اصولا چنین امری در تاریخ 70 ساله شورای امنیت بیسابقه است.
ظریف گفت: شورای امنیت 6 قطع نامه قبلی خود را که همگی تحت فصل 7 منشور بین الملل صادر شده است و برنامه غنی سازی ایران را در راستای صلح و امنیت بین المللی شناسایی و ممنوع کرده بود همان شورای امنیت با تصویب قطع نامه ای که در کلیت خود در فصل هفت بود برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی را به عنوان یک برنامه مشروع و قانونی پذیرفت و حتی همه کشورها را تشویق کرد که برای توسعه این موضوع با ایران همکاری کند. از آن مهمتر این که آینده تجاری صنعتی برنامه غنی سازی ایران را نیز به رسمیت شناخت.
وزیر امور خارجه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: دوستان عزیز فعالیت غنی سازی ایران بدون یک روز توقف ادامه خواهد یافت جمهوری اسلامی ایران براساس یک برنامه مدون و دقیق و علمی در هشت سال نخست برنامه اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیت ها نه تنها برنامه هسته ای خود را از دیدگاه بین المللی تثبیت می کند بلکه تمام پایه های علمی و کاربردی لازم را با یک برنامه تحقیق و توسعه پیشرفته برای حرکت به سمت غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره برداری از پیشرفته ترین تکنولوژی های خود و اقتصادی و با بالاترین بهره وری هموار خواهد ساخت و نه تنها توان دانشمندان غیور بهره خواهد گرفت بلکه از پیشرفته ترین دستاورد علمی جهان نیز استفاده خواهد کرد.
رئیس تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: در یک طراحی علمی و کارشناسی 15 ساله به ظرفیتی خواهد رسید که برای 5 نیروگاه هسته ای کفایت می کند این ها امتیازاتی است که برای بسیاری از کشورهای دنیا آرزویی دست نیافتنی است.
وی ادامه داد: امتیازاتی که برای بسیاری از کشورهای دنیا تنها آرزوی دست نیافتنی بود امروز برای ایران ممکن شده، اجازه ندهید از کشورهای بسیار نزدیک آمریکا نام ببرم که تنها برای ساخته شدن یک نیروگاه از حق غنی سازی خود صرف نظر کردند و امروز با غبطه به نتیجه پایداری های مردم دلاور ایران اسلامی می نگرند و جالب این است که برای جمهوری اسلامی این همه ماجرا نبوده بلکه ستانده دیگر آن این است که همه تحریم های هسته ای شورای امنیت، آمریکا و اروپا به طور یکجا در روز اجرایی شدن توافق رفع و بقیه تحریم ها نیز در قالب محدودیت موقتی در فاصله چند ساله برداشته می شود یعنی ایران برای گرفتن امتیاز حتی امتیازات مضاعف نیز گرفته و آن رفع تحریم های ظالمانه است که البته از ابتدا غیر قانونی و غیر مشروع بود و نباید وضع می شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: هیچگاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برجام کاملا به نفع ایران است و باز هم تأکید می کنم که مذاکره بده و بستان است و تا زمانی که در دو طرف به میزان قابل توجه به خواسته های خود دست نیابند توافقی شکل نمی گیرد مسلما برای دستیابی به خواسته های خود انعطاف و نرمش هایی داشته ایم اما همه این انعطاف ها هدفمند و با محاسبه صورت گرفته مانند کشتی گیری که در مثال مقام معظم رهبری برای بردن مسابقه در زمان و مکان مناسب امتیازات کوچکی از دست می دهد اما همه می دانند نتیجه نهایی مهم است و همچنین دستی که به علامت پیروزی بالا می رود.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: یکی از خبرنگاران مشهور آمریکایی در مصاحبه اختصاصی از رئیس جمهور آمریکا میپرسد 6 قدرت جهان در یک طرف میز مذاکره بودند و ایران به تنهایی در طرف دیگر بود، پس چرا ما نتوانستیم از این اهرم طوری استفاده کنیم که توان ایران را برای تبدیل شدن به کشوری در آستانه قدرت اتمی در 10 سال آینده از بین ببریم؟ چرا نتوانستیم زیرساختهای غنی سازی ایران را به طور کامل از بین ببریم و این سوالی است که امروز در دنیا مطرح میشود.
ظریف ادامه داد: امروز در دنیا هیچ کس نمیگوید که جمهوری اسلامی ایران تسلیم شد اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر خواست این مردم بزرگ و دلاور است و برای نتانیاهو و تندروهای آمریکایی کابوس وحشتناکی است که نه تنها طرح اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسیشان به یکباره مفتضح گردیده است بلکه تمامی زیرساختهای برنامه هستهای ایران حفظ میشود و مسیر حرکت هستهای ایران با روندی معقول ادامه پیدا میکند و با توجه به ضرورتهای علمی و اقتصادی برنامه هستهای ما پیگیری شده و به یک کشور دارای فناوری هستهای تبدیل میشویم و جالب آنکه در همین مسیر از شورای امنیت خارج شده و تحریمهای ظالمانه را فرو میشکنیم.
تحریمها در ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف میشود
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برادر عزیز و بزرگوارم جناب آقای دکتر صالحی که بنده و تمام هیات مذاکره کننده مدیون تلاشها، تخصص و بزرگواری وی هستیم، توضیحات عالمانه در مورد بخش فنی در مورد مذاکرات را ارائه خواهد کرد و اجازه بدهید بنده به موضوع تحریمها و برخی نکات مبهم دیگر که در چند روز گذشته مطرح شده است اشاره کنم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریمهای اقتصادی و مالی در حوزههای بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، بیمه و حمل و نقل که به بهانه برنامه هستهای توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا بر علیه ایران بوده است در ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف میشود.
تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشتههای مرتبط با انرژی هستهای که به صورت غیر متمدنانه بر ضد مردم این مرز و بوم تحمیل شده بود به طور کامل لغو میشود و پس از سه دهه تحریم غیر عادلانه در ممنوعیت خرید هواپیماهای مسافربری مرتفع شده و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازهای جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: دهها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای ایران که در چند سال گذشته به دلیل تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا در خارج از کشور مسدود شده است، به خزانه این مرز و بوم باز خواهد گشت و محدودیت فروش نفت ایران منتفی میشود و بار دیگر صادرات فرش و خشکبار ایران در بازارهای جهانی پا خواهد گرفت و نقل و انتقالات و خدمات مالی و فعالیتهای بانکی و بیمه و خدمات فاینانس و خدمات مالی مربوط به تجارت با ایران و وامهای بلاعوض و فلزات گرانبها، الماس، اسکناس و صنایع کشتیرانی، صنعت حمل و نقل و دیگر صنایع کشور از زیر یوغ تحریمها خلاص میشوند و صادرات و واردات آزاد میگردد.
ظریف افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش و شرکتهای تابعه ایران ایر و سایر نهادها، بانک و موسسات کشورمان و در مجموع حدود 800 شخصیت حقیقی و حقوقی از شمول تحریمها خارج خواهند شد البته دسترسی بیشتر ایران به حوزههای تجاری، فناوری و مالی تسهیل خواهد شد و برای اولین بار آمریکا ممنوعیت شعبات خارجی شرکت های آمریکایی در ایران را لغو خواهد کرد و به علاوه آمریکا و اتحادیه اروپا متحد شدند از اعمال تحریمهای جدید مرتبط با موضوع هسته ای علیه ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریمهای گذشته تحت عناوین جدید نیز خودداری کنند حتی در حوزه همکاریهای بین المللی در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز این همکاریها را غیر قانونی میدانست امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق و ترغیب میکند و نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری مربوطه، تولید سوخت هستهای از جمله سوختهای جدید بلکه حوزههای همکاری با ایران اعلام شده است.
وی افزود: براساس برجام، روز گذشته کلیه قطعنامههای شورای امنیت علیه برنامه هستهای ایران رفع شد و تنها برخی محدودیتها به جای ممنوعیتهای قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی 1+5 صادر شده است اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریمهای گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است، بلکه پس از ماهها مذاکره توانستیم این محدودیتها حتی جزئی از توافق ما با 1+5 به حساب نمیآید و لذا رعایت نشدن آنها به معنای نقض توافق نیست.
ظریف گفت: بندهای تند الزامآور قطعنامه 1929 مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از سازوکار عریض و طویل راستیآزمایی و پیگیری مندرج در این قطعنامه به یک درخواست غیرالزامآور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشکهای بالستیک که برای توانمندسازی حمل سلاحهای هستهای طراحی شده، تبدیل خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال سلاح هستهای نبوده و نیست و این روی برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت. همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی ممنوعیتها جایگزین خواهد شد. به نحوی که واردات و صادرات اقلام دفاعی به صورت مورد فراهم میشود و رعایت نشدن آن تاثیری در پایبندی بر برجام نخواهد داشت، این محدودیتها پس از 5 سال به طور کامل لغو میشود.
وی گفت: ممنوعیت خرید اقلام با کاربرد دومنظوره لغو و تامین نیازها از طریق کمیسیون مشترک که ایران نیز از اعضای آن محسوب میشود، تسهیل میشود. به دنبال مذاکرات نفسگیر تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل نیز مستثنی شده است.
ظریف با بیان اینکه برادران و خواهران گرامی زمانی به این تغییرات اساسی و ماهوی قطعنامههای ثابت پی خواهیم برد که تنها تا چند ماه قبل اکثریت 1+5 به دنبال حفظ تمامی تحریمهای 35 گانه اشاعهای و تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات خطرناک در 6 قطعنامه قبلی است ولی با مقاومت و منطق فرزندان انقلابی به این حد آن هم خارج از چارچوب توافق رضایت دادند.
شاخص توافق خوب رعایت خطوط قرمز و چارچوبهای ترسیم شده مقام معظم رهبری است
این عضو کابینه دهم تصریح کرد: ما مواضع خود را در موارد مذکور به صورت شفاف و صریح در بیانیه جمهوری اسلامی که روز گذشته پس از تصویب قطعنامه صادر و بهعنوان سند شورای امنیت ثبت گردید، اظهار داشتیم. شاخص یک توافق خوب از نظر همه ما رعایت خطوط قرمز و چارچوبهای ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری است. تیم مذاکرهکننده مفتخر است که در طول دو سال گذشته همواره خطوط قرمز را رعایت کرده است و پذیرش غنیسازی در ایران، حفظ آب سنگین اراک، عدم تعطیلی تاسیسات، عدم نظارت بر سیستمهای تسلیحاتی و موشکی ایران، عدم ورود به موضوعات غیرهستهای، لغو فوری تحریمهای اقتصادی و مالی، لغو قطعنامههای دیگر در دنیا پذیرفته شده است.
وی افزود: در طول چند ماه گذشته با نزدیک شدن به پایان مذاکرات که مباحث دقیقتر بررسی میشد، خطوط قرمز نظام نیز دقیقتر مشخص شدند و ما با جدیت پیگیری کردیم و بحمدالله امروز میتوانم خدمت شما گزارش دهم همانگونه که قبلا در محضر مبارک مقام معظم رهبری عرض کردم، در حد توان و اکثریت و یا تمامی خطوط قرمزها رعایت شده است.
ظریف با بیان اینکه تمام تحریمهای هستهای در روز توافق به طور کامل لغو و در روز اجرایی شدن، عملاً به صورت اتوماتیک برداشته خواهند شد، افزود: تحریم تسلیحاتی و موشکی از ابتدا به محدودیت تبدیل شده و بعد از مدت معینی برداشته خواهد شد و نقض این تحریمها نقض توافق نخواهد بود. تحریمهای اشاعهای مربوط به کالاهای دومنظوره لغو ولی در عمل از طریق یک کانال با عضویت ایران انجام خواهد شد.
وی گفت: در زمینه همزمانی لغو تحریمهای اقتصادی و مالی با امضای توافق و متناظر بودن اقدامات ایران و طرف مقابل که یکی دیگر از اقدامات برجسته و راهگشای مقام معظم رهبری بود، ابتدا شورای امنیت کلیه قطعنامههای خود را قبل از اینکه کوچکترین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شود،روز گذشته لغو کرد. این کار علیرغم کنگره آمریکا و تلاش آنها برای جلوگیری از آن و بنا بر اصرار جمهوری اسلامی و برخی اعضای 1+5 انجام شد تا هیچ اقدامی از سوی ما قبل از لغو تحریمها صورت نگیرد. این به معنی کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی برای طی مراحل قانونی تصویب نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: پیش از شروع هرگونه اقدامی قبل از اینکه یک پیچ و مهره باز شود، طرف آمریکایی تحریمهای خود را قانوناً و کتباً لغو یا متوقف خواهند کرد. اثربخشی این اقدامات همزمان با اثربخشی اقدامات ایران صورت خواهد گرفت. همزمان با اقدامات هستهای ایران طرف مقابل اقدامات قانونی، تدوین مقررات اجرایی، آمادهسازی، توجیه بنگاههای اقتصادی در همین زمان که ما اقدام میکنیم را انجام میدهند و براساس برجام تدوین مقررات رفع تحریمها با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد گرفت. همانگونه که آژانس یک رشته اقدامات مشخص را برای ایران تعیین میکند که با توجه به اینکه ناظر بر قضاوت محتوایی از سوی آژانس نیست، مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار ندارد، ایران نیز اقدام متناظر برای راستیآزمایی رفع تحریمهای طرف مقابل در روند مشورت با آنها انجام میدهد.
ظریف تصریح کرد: اصل تناظر حتی در زمانبندی لغو کامل و نهایی تحریمها توسط کنگره و ارائه پروتکل الحاقی به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب نیز رعایت شده است. در بحث راستیآزمایی اقدامات ایران قبل از برداشته شدن عملی تحریمها همانگونه که اشاره شد خطوط قرمز رعایت شده و نقش آژانس کمی است، همانگونه که دو سال گذشته در مورد توافق ژنو اجرا کرده است.
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: برای حصول اطمینان از صحت عملکرد آژانس در موضوع موارد اختلافی گذشته که به غلط به آن PMDمیگویند جدول زمانی اجرای توافق به گونهای طراحی شده است که قبل از کسب اطمینان لازم هیچ اقدامی در حوزه هستهای توسط ایران انجام نمیشود.
ظریف تصریح کرد: در مراحل بعدی نیز دورههای زمانی معین درنظر گرفته شده است و هیچ چیز منجمله پایان رسیدگی شورای امنیت، رفع محدودیتهای تسلیحاتی و یا رفع محدودیتهای موشکی موکول به گزارش محتوایی آژانس نخواهد شد. علیرغم تاکید دو طرف مذاکرهکننده است. البته توانستهایم این نکته را بگیریم که اگر آژانس زودتر توانست به نتیجهگیری در مورد عدم وجود فعالیتهای اعلام نشده در ایران برسد، محدودیتها زودتر برداشته شود، به نفع ما میتوانند اقدام کنند، به ضرر ما اجازه ندادهایم.
وی ادامه داد: در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن نظامی و دانشمندان در توافق امضاشده اخیر بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده که با نظارت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام شده است، به گونهای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت میشود.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در آینده نیز تمام نظارتها طبق روشهای معمول بینالمللی و در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و در برجام به صراحت ذکر شده که درخواستها با درنظر داشتن حقوق حاکمیتی ایران و در حداقل ضرورت خواهد بود و هدف دخالت در فعالیتهای نظامی و دیگر فعالیتهای مرتبط با امنیت ملی ایران را دنبال نمیکند.
وی تاکید کرد: در بحث دوران محدودیتها تاکید بر خط قرمز مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محدودیت غنیسازی و به ویژه تحقیق و توسعه باید زیر 10 سال باشد، اصلیترین محور مورد اختلاف و از دعواهای عمده در آخرین دورههای مذاکره بود که تا آخرین لحظات نیز ادامه داشت.
ظریف تصریح کرد: همانطور که در متن برجام ملاحظه میفرمایید دوره 8 ساله برای محدودیت غنیسازی صراحتاً ذکر شده است و پس از آن برنامه ایران سیر طبیعی خود را به سمت تجاری و صنعتی شدن با شیب معقول طی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برای رعایت نگرانیهای مقام معظم رهبری و مردم بزرگوار ایران در تمامی این دوره تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت، افزود: پیشرفتهترین سانتریفیوژهای ما مراحل منطقی تحقیق و توسعه خود را ادامه خواهند داد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: دو مورد که با سروصدای زیاد بهعنوان دورههای 20 و 25 ساله از سوی کاخ سفید مطرح میشوند، محدودیت نیستند که خلاف خطوط قرمز تعیین شده باشند، بلکه صرفاً اقدامات شفافیتساز مانند نظارت بر معادن است که پس از بررسی کارشناسانه نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمیکند، بلکه از بسیاری از اتهامات در آینده که میتواند به درخواستهای غیرمنطقی برای دسترسی منجر شود، جلوگیری کند.
ظریف در رابطه با خطوط قرمز مربوط به فردو افزود: 6 زنجیره سانتریفیوژ یعنی 1044 ماشین، کلیه زیرساختها در فردو باقی خواهند ماند که از این میان دو زنجیره به فعالیت بدون گاز ادامه خواهند داد و 4 زنجیره با تمام امکانات در جای خود باقی خواهند ماند و در این زمینه خط قرمزها تا حد ممکن رعایت شده و به مقام معظم رهبری نیز گزارش شده است.
ماهیت آب سنگین اراک در جریان مدرنسازی به طور کامل حفظ خواهد شد
وی ادامه داد: در مورد خط قرمزها در اراک میتوان گفت که تمامی خطوط قرمز به طور کامل رعایت شده است. نخست اینکه ماهیت آب سنگین اراک در جریان مدرنسازی به طور کامل حفظ خواهد شد و بدین منظور طراحی مفهومی رآکتور جدید توسط دانشمندان کشورمان صورت گرفته و عیناً ضمیمه توافق شده است. ثانیاً در ضمیمه 5 که مربوط به جدول زمانبندی است صریحاً قید شده که هر اقدامی در اراک برای خروج قلب رآکتور پس از انجام توافق بین ایران و چین و دیگر اعضای علاقهمند گروه 1+5 صورت میگیرد تا این نگرانی مقام معظم رهبری نیز مدنظر قرار گرفته باشد. مجوز این اقدام که قبل از این دارای محدودیت شدید در قطعنامههای قبلی شورای امنیت بود، براساس ماده 41 منشور ملل متحد در قطعنامهای که دیروز صادر شد، داده شده است.
وی گفت: نگرانی مقام معظم رهبری درباره تولید سوخت در داخل کشور در متن اصلی و ضمیمه شماره 1 توافق ذکر و تصویب شده که ایران بر اساس آن امکان تولید و ساخت در داخل خاک خود را خواهد داشت و باید کمیسیون مشترک در این زمینه به ایران کمک کند و در توافق آمده که سوخت رآکتور اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته شود و تاکید شده سوخت ساخته شده در ایران با کمک کشورهای بینالمللی دارای استاندارد لازم باشد و از محدودیت 300 کیلوگرمی خارج است.
ظریف افزود: ذخایر مواد غنیشده از بین نمیرود و در داخل کشور به اورانیوم تبدیل و یا در مقابل دریافت اورانیوم طبیعی فروخته میشود. به این ترتیب نه تنها ایران وارد بازار انحصاری فروش مواد غنی شده میشود، بلکه تحریمهای 35 ساله فروش مواد هستهای به ایران نیز با دستور شورای امنیت برداشته میشود. به همین دلیل در یک بند از قطعنامه مصوب ذیل ماده 41 این مجوز صادر شده است. اما برخی از تکرار ماده 41 ذکر شده ناراحت هستند. تمامی موارد ذکر شده برای رفع تحریمها از روز توافق هستهای یعنی از دیروز امکان خرید و فروش اورانیوم یا امکان بازسازی در اراک فراهم شد و دیگر منتظر روز اجرایی شدن توافق نیستیم. بنابراین این امتیازات را به ضرر خود ما تفسیر نکنید.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: برخلاف خواستههای طرف مقابل هیچیک از سانتریفیوژها از کشور خارج و یا منهدم نمیشود و قلب اراک پس از خروج در کشور نگهداری میشود و خط قرمز بعدی خودداری از پذیرش یا قبول ممنوعیت در حوزه دفاعی و موشکی بود که به صورت کامل در توافق حاصل شده و حتی قطعنامه شورای امنیت بسیار قابل قبول تامین شده که با مقاومت بسیار شدید تیم مذاکرهکننده طرف مقابل خواستههای اولیه خود را مبنی بر نظارت بر برنامه موشکی به طور کامل کنار گذاشت.
ظریف افزود: از قطعنامه 2231 ممنوعیت شدید هرگونه برنامه موشکی از یک اقدام اجباری قابل پیگیری و حتی قابل پیشگیری با اقدامات قهرآمیز ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل در قطعنامه 1929 خارج شده و به صورت محدودیت غیرالزامآور تبدیل شده و کلیه سازوکارهای نظارتی تا روز قبل از توافق برجام که بر حفظ آن اصرار داشتهاند، حذف شده است.
وی بیان کرد: من از دوستان و کارشناسان دعوت میکنم برای یکبار بند 9 اجرایی و بند ماقبل آخر مقدماتی قطعنامه 1929 را با دقت مطالعه نمایند و آن را با بند 3 ضمیمه 2 قطعنامه 2231 مقایسه کنند. آن زمان متوجه میشوند چه تحول مهمی در این زمینه حاصل شده است. همچنین به نحوه اشاعه موشکهای بالستیک به صورت محتوایی اشاره شده و به جای اشاره به موشکهای بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هستهای که در همه قطعنامههای قبلی مثل قطعنامه 1540 و 1887 ذکر شده است با تلاش خدمتگزاران شما به عبارت موشکهای بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح هستهای طراحی شدهاند، تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همانطور که در بیانیه آمده توانمندی نظامی ایران از جمله موشک بالستیک منحصراً برای دفاع مشروع است، این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح هستهای طراحی نشدهاند، بنابراین خارج از حیطه قطعنامه شورای امنیت و پیوستهای آن میباشد و به علاوه موضوع خرید و فروش سلاح صراحتاً خارج از توافق و تنها جزئی از قطعنامه است که عدم اجرای آن تخلف محسوب میشود.
ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندیهای دفاعی خود به منظور حراست از استقلال و مقابله با هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریست در منطقه را ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: دیروز قطعنامه جدید شورای امنیت ملل متحد در رابطه با موضوع هسته ای ایران صادر شد؛ قطعنامه ای که حاصل بده بستان زیاد است ولی برجام را مورد تأیید قرار داده و بدین وسیله برنامه غنی سازی ایران را مورد شناسایی قرار می دهد لذا این یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به شمار می رود که دارای ویِژگی های ذیل است.
وی در ادامه با بیان اینکه این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و بدون اجرای الزامات 6 قطعنامه فصل هفتم منشور از زیر بار تحریم ها و نهایتا از زیر بار نظارت شورای امنیت آزاد می شود، عنوان کرد: بر خلاف 6 قطعنامه قبلی، این قطعنامه تحت ماده 25 منشور و نه تحت ماده 41 از فصل 7 صادر شده است البته به دلیل اعمال تحریم ها در قطعنامه قبلی، قطعنامه های قبلی ذیل ماده 41، لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها نیز لاجرم می بایست در قالب ماده 41 در متن قطعنامه شکل بگیرد اما این بدان معنا نیست که برنامه هسته ای ایران ذیل فصل 7 و ماده 41 به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی شمار رود؛ همانطور که در بند 7 مقدمه قطعنامه آمده است این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.
ظریف همچنین با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشور هدف در تدوین قطعنامه مورد مشورت و مذاکره قرار گرفته است که چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد، اظهار کرد: با ضمیمه شدن برجام و قطعنامه شورای امنیت، این شورا رسما برنامه هسته ای ایران و غنی سازی کشورمان را علیرغم همه قطعنامه های گذشته خود می پذیرد و آن را تأیید می کند و دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه و حتی در ضمیمه آن وجود ندارد.
وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: آن دسته از تحریم های غیر اقتصادی و مالی هم که قرار بود در فاصله معقولی لغو شود، تنها به برخی محدودیت های موقت تبدیل شده اند که تاریخ انقضا دارند و هیچ سازوکاری برای ضمانت اجرای آن همچون کمیته تحریم و پانل کارشناسی که در قطعنامه های گذشته ایجاد شده بودند دیگر وجود نخواهد داشت؛ فی الواقع قطعنامه جدید، رژیم تحریمی شورای امنیت را به کل بر میچیند.
برجام بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک قائل شده و برجام جزئی از قطعنامه نیست
وی افزود: نکته مهم دیگر که در روزهای اخیر به صورت ناقص و مخاطره آمیز مطرح شده و باید اصلاح شود و من اینجا مجددا تکرار می کنم این است که به صراحت برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک قائل شده و قطعنامه را جزئی از برجام نمی داند و لذا نقض احتمالی قطعنامه را، نقض برجام محسوب نمی کند.
ظریف همچنین ادامه داد: این بدان معناست که همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند تمام قابلیت های دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران نیز دستخوش تغییر نخواهد شد و ما به سیاست حمایت از متحدین خود در منطقه برای مقابله با افراط و تروریسم ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این مطلب که نهایتا قطعنامه 2231 دارای یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتهاست و همه گام ها تا زمان حتی لغو خود و خاتمه بررسی در شورای امنیت را پیش بینی کرده است، یادآور شد: به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در خصوص موضوع هسته ای ایران خواهد بود و به همین دلیل است که برخی مفاد آن پیچیده و یا حتی برای برخی از دوستان نگرانی ایجاد کرده است لذا من از دوستان خواهش می کنم که به تلاش ها و دست و پا زدن های برخی کشورها برای جلوه دادن شکل دیگری از این وضعیت توجه نکنید چرا که قطعنامه صریح بوده و نامه ها بی ارزش است.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که یکی از این نکات بحث برگشت پذیری تحریم ها و به عبارت دیگر بازگشت قطعنامه های قبلی است، اذعان کرد: اولا لازم است توجه شود که بازگشت پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه آخر آن آمده و یک وضعیت دو طرفه است که جمهوری اسلامی به همان میزان از آن می تواند بهره مند شود و از نگرانی های جمهوری اسلامی بکاهد البته چون قطعنامه با تحریم ها سر و کار دارد که از قبل علیه ما وضع شده بودند و این قطعنامه آنها را رفع می کند به ناچار بحث بازگشت پذیری در قطعنامه با تحریم ها سر و کار دارد اما این بدان معنا نیست که بازگشت پذیری منحصر به تحریم ها باشد.
در صورت بازگشت تحریم ها ایران تعهدات داوطلبانه خود در برجام را رعایت نخواهد کرد
ظریف اضافه کرد: در روند و مکانیزم و سازوکار بازگشت پذیری روند جدی و قابل توجه و نسبتا زمان بری تعیین شده که این اقدام را از امکان بهانه گیری توسط اعضا مصون می دارد؛ نهایتا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در قطعنامه هم به آن اشاره شده در صورتی که به هر دلیلی تحریم های شورای امنیت به شکل کامل یا ناقص برگردد جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به اجرای تعهدات داوطلبانه خود در برجام نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در متن بیانیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده ایم که در این صورت جمهوری اسلامی ایران نسبت به همکاری خود با آژانس بین المللی اتمی تجدید نظر خواهد کرد این در حالی است که یک نشریه آمریکایی روز گذشته مدعی شد که این اقدام هزینه بازگرداندن تحریم ها را بسیار بالا برده و قدرت بازدارندگی بالایی در برابر بازگشت پذیری در مقابل تخلفات ساده ایجاد کرده و آن را محدود به موارد نقض گسترده برجام کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه این روند به خصوص برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت روند آسانی نیست و برای کشوری که قصد داشته باشد بدون نقض فاحش توافق از سوی ایران، تحریم ها را بهانه گیری برگرداند هزینه سیاسی سنگینی به دنبال خواهد داشت، تأکید کرد: نتیجه آن بی توجهی جامعه بین المللی، بی اعتبار شدن قطعنامه و عدم اجرای آن توسط کشورها خواهد بود.
ظریف در ادامه با بیان اینکه سیل ورود بنگاه های اقتصادی به ایران برای سرمایه گذاری بزرگ ترین مانع برای چنین اقدامی خواهد بود که دولتمردان آمریکایی به شدت از آن نگران بوده و هستند، عنوان کرد: البته آن چه که مانع واقعی این بهانه جویی هاست قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است، مهم این است که ظرفیت بازگشت پذیری در برنامه هسته ای ایران بسیار بالاست و حتی برخلاف تصور عمومی منتقدین آمریکایی توافق ادعا می کنند که سرعت بازگشت ایران به برنامه قبلی خود به مراتب بالاتر از سرعت توان آمریکا برای بازسازی ساختمان در هم ریخته تحریم هاست که 12 سال است برای ساختن آن تلاش کرده اند و روزی که این ساختمان در هم بپاشد دیگر بنای آن ممکن نخواهد بود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: البته باید تأکید کنم که این موضوع حتما خواسته ایران نبوده است طرف مقابل لغو یک جای قطعنامه های شورای امنیت مخالف می کرد و تنها حاضر به تعلیق کوتاه مدت قطعنامه ها بود نهایتا در یک مذاکره طولانی و نفس گیر در برابر تصمیم غرب در مقابل خواست راهبردی ما برای لغو یکباره همه قطعنامه های شورای امنیت این روش آن هم به صورت متقابل و دو طرفه با تعمیم بسیاری از نیازها و ضرورت های ما مورد قبول قرار خواهد گرفت از طرفی هر مذاکره ای بده بستان است و باید ببینیم چه می گیریم و چه می دهیم.
برجام قدرت ایران را در منطقه تثبیت کرده است
وی در ادامه با بیان اینکه برجام به اعتراف جامع تحلیلگران منطقه ای و جهانی جایگاه ایران را به عنوان بزرگ ترین قدرت منطقه تثبیت تحکیم کرده است، مطرح کرد: قدرتی که در عین پیگیری سیاست های اصولی خود در مقابله با نظام سلطه می تواند یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین بحران های بین المللی را به شیوه مذاکره و از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کند و در عین حال همه ظرفیت ها و توانایی های برنامه هسته ای خود را حفظ کرده و با برخورداری از همکاری های بین المللی به مسیر منطقی برای رسیدن به یک ظرفیت تجاری و صنعتی با آخرین استانداردهای بین المللی با نشاط و آرامش ادامه دهد.
ظریف ادامه داد: ما از این پس و در صورت طی مراحل قانونی تصویب به دقت رفتار طرف مقابل را هم رصد خواهیم کرد و در برابر هرگونه تخلف و زیاده طلبی همانگونه که در طول 36 سال و 22 ماه گذشته ایستادگی کرده ایم، ایستادگی خواهیم کرد؛ مردم بزرگوار ایران، آنچه به دست آمده حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست بلکه این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است.
وزیر امور خارجه کشورمان به تعبیر مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر اشاره و بیان کرد: حدود 12 سال است، 6 کشور بزرگ جهان تلاش می کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته ای کشورش باز دارند و همانگونه که برخی ها گفته اند پیچ و مهره های هسته ای کشور را باز کنند امروز به گفته رهبری مجبور شده اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را پذیرفته و تحمل کنند و این معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد.
وی در حال حاضر مهم ترین وظیفه را حفظ وحدت و انسجام ملی دانست که خمیرمایه اقتدار و صلابت کشور است و گفت: آنچه ما را در این مسیر دشوار 12 ساله پیش برده و برای ما اقتدار آفریده است، مقاومت و صبوری مردم قهرمان و دلاور ایران در برابر تمامی فشارها، تهدیدها و تحریم ها و تکیه به ظرفیت ها و استعدادهای ملی و تقویت خودباوری عمومی در کنار هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و فضل و کرم الهی عنایت ویژه معصومین(ع) و بقیه الله الاعظم(عج)است.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در آینده ما را با صلابت خواهد کرد حفظ همین مولفه هاست و رهبری در دیدار مسئولان نظام در عید فطر چه حکیمانه فرمودند که ملت ایران باید متحد باشد و قضایای هسته ای نباید زمینه ساز دودستگی در کشور شود. بیاییم در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر فرزانه ما را پیروز بزرگ این نبرد تاریخی می داند و دوستان ما مقاومت اسلامی در منطقه همگی شاد و مشعوف از این اقتدار و قدرت اند و بدخواهان این ملت عذاب و ماتم گرفته اند ما نیز یک دل و یک زبان، گفتمان غلبه اراده مردم بر فشار و تحمیل را تقویت کنیم و بیاییم فارغ از همه دسته بندی های سیاسی با تمام توان عزت و خودباوری این مردم بزرگ و دلاور را پاسداری کنیم.
بعد از اینهمه سال زحمت و با اینهمه تلاش ما حتی نتوانسته ایم یک سوم مصرف سالانه یک نیروگاه بوشهر را تولید کنیم. حالا با تعطیلی تولید سانتریفیوژ های پیشرفته و محدودیت کار نسل اول فعلی به فقط 5 هزار عدد، کی قرار است سوخت فقط یک سال آنهم فقط برای یک بوشهر تولید شود؟ وقت گل نی؟
اگر اين طور كه مسئولين محترم ميفرمايند باشد ما هم حمايت ميكنيم
و تا زماني كه رهبر عزيز حمايت ميكنند ما كاسه داغ تر از آش نميشويم.
در مقابل هم انتظار مردم از مسئولين، همان انتظار رهبر عزيزمان، يعني استفاده از هر فرصتي در جهت توسعه توليدات داخلي است كه همواره مورد تأكيد است.
ثانياً: در همون سخراني آقا فرمودند جزئيات توافق توسط مسئولين مرتبط در حال پيگيري است و مردم مثل هميشه صبر و حوصله كنند...
...
17.
Iran intends to ship out all spent fuel for all future and present nuclear power and
research reactors, for further treatment or disposition as provided for in relevant
contracts to be concluded consistent with national laws with the recip
ient party.
...
چرا برای نسل های آنیده هم تعهد می دهید. اگر مسلمان نیستید، حداقل به ایران و ایرانی هایی که بعدا در این مملکت زندگی می کنند رحم کنید.
ذیل بند 41 منشور ملل متحد، تصمیم میگیرد که اگر شورای امنیت یک قطعنامه ذیل پاراگراف 11 برای ادامه اجرای لغو مصرح در پاراگراف 7 (a) تصویب نکرد، آنگاه در نیمه شب به وقت گرینویچ سیامین روز پس از دریافت تذکر اشاره شده در پاراگراف 11 به شورای امنیت، تمام قوانین قطعنامههای 1696 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008) و 1929 (2010) که بر اساس پاراگراف 7 (a) لغو شده بود، بایستی به همان نحوی که پیش از تصویب این قطعنامه اعمال میشد، اعمال شود.
ذیل بند 41 منشور ملل متحد، تصمیم میگیرد که توصیههای کمیسیون مشترک مربوط به پیشنهادات کشورها برای مشارکت در یا اجازه فعالیتهای مرتبط با هستهای بیان شده در پاراگراف 2 ضمیمه B بررسی کند و چنین توصیههایی بایستی تصویبشده در نظر گرفته شوند، مگر اینکه شورای امنیت قطعنامهای در رد یک توصیه کمیسیون مشترک ظرف 5 روز کاری از زمان دریافت آن، صادر کند