به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» مجتبی شریعتی می گوید نیمی از 140 دانشگاه دولتی شاخص های استاندارد ملی همچون فضای اموزشی، نسبت دانشجو به عضو هیات علمی و شکل هرم هیات علمی را ندارند.
وی بابیان اینکه طرح ساماندهی این دانشگاه ها در دستور کار وزارت علوم است، می افزاید: برای رفع این مسائل از مسئولان این دانشگاه ها نیز برای همفکری دعوت می شود تا از پتانسیل ها برای بهبود وضعیت موجود استفاده شود.
شریعتی می گوید: باید اذعان کرد که برخی از دانشگاه های اصلی کشور نیز برخی استانداردهای بین المللی را ندارد هرچند در برخی شاخص ها با دانشگاه های بین المللی رقابت دارند اما براساس شرایط موجود و استانداردهای ملی باید به تدریج و بدون ضرب الاجل تمام دانشگاه های دولتی به استانداردهای لازم دست یابند.
وی می افزاید: تعداد دانشجوی این دانشگاه ها زیاد نیست و از نظر حقوقی مدارک آنان با مدارک دانشجویان دانشگاه های اصلی تفاوتی ندارداما از نظر عرفی در تمام جهان مدرک دانشگاه های معتبر ارزش بیشتری دارند.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه بیشتر این دانشگاه های غیر استاندارد در 12 سال گذشته و بدون دقت کارشناسی مجوز گرفته اند، می گوید: این 70 دانشگاه در بخش دولتی است و شامل دانشگاه های غیردولتی از 2600 مرکز علمی کشور نمی شود.
وی می افزاید: 385 مرکز آموزش عالی غیر دولتی در کشور وجود دارد که در پنج سطح علمی به منظور رقابت تقسیم شده اند و 18 مرکز آموزش عالی غیر دولتی نیز مجوز پذیرش دانشجوی دکتری را دارد.
سیاست جدید پردیس ها به زودی اعلام خواهد شد
شریعی می گوید :58 پردیس در 47 دانشگاه کشور فعال است که از هدف اولیه و جذب دانشجو و استاد غیرایرانی منحرف شده و این موضوع در وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفته و سیاست جدید پردیس ها به زودی اعلام خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر علوم بابیان اینکه با وجود درخواست رسمی تاکنون زمانی برای ارائه گزارش جامع آموزش عالی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تعیین نشده است ، می افزاید: تمام دانشگاه های مناطق محروم نیز در این طرح ساماندهی مورد توجه قرار می گیرد.
قاسم جعفری ، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز میهمان دیگر برنامه پیک بامدادی امروز بود.
وی می گوید: این طرح ساماندهی قابل تقدیر است اما نگرانی از انتخاب دانشگاه های خارج از استاندارد با ملاک هایی غیر از شاخص های علمی است.
جعفری می افزاید: باید گزارش مراکز آموزش عالی کشور به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شود.
وی تفاوت کیفیت تحصیل دانشجویان مراکز غیر استاندارد با دانشگاه های اصلی کشور را خلاف عدالت آموزشی برمی شمارد و می افزاید: از ابتدا نباید به این مراکز مجوز پذیرش دانشجو داد اما از نظرقانونی تفاوتی بین مدارک فارغ التحصیلان این دانشگاه ها با دیگر مراکز آموزش عالی نباید وجود داشته باشد.
من هنوز جایی درست حسابی تصاویردانشگاه ها رو ندیدم :(