به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ نشست خبری مدیرعامل ایرانخودرو دیروز در حالی برگزار شد که وی علاوهبر خط و نشان کشیدن برای پژو و تهدید این خودروساز فرانسوی به حذف از گزینههای همکاری مشترک، تلویحا شراکت با فولکس واگن آلمان را نیز تایید کرد.
هاشم یکهزارع در این نشست که با محوریت «شرکای آینده ایرانخودرو» برگزار شد، با تاختن به پژو، به مسوولان این شرکت فرانسوی اعلام کرد که باید تاوان رفتار گذشته خود مبنیبر قطع ارتباط یک طرفه با ایرانخودرو را پس بدهند.
وی به پژوییها هشدار داد که اگر رفتار خود را با ایرانخودرو تغییر ندهند، احتمال حذف شان از گزینههای همکاری با ایرانخودرو، وجود دارد؛ زیرا بزرگان خودروسازی دنیا برای حضور در «جاده مخصوص» اعلام آمادگی کردهاند.اظهارات وی در شرایطی است که ایرانخودرو و پژو طی یک سال و نیم گذشته مذاکرات فشرده ای را با هم انجام دادند و هماکنون نیز در آستانه عقد قرارداد با یکدیگر هستند. اتفاقا ایرانخودروییها با توجه به رفتار و کردار گذشته پژو در ایران، این بار سعی کردند قراردادی محکم و به اصطلاح برد-برد با پژوییها ببندند، به نحوی که شروطی مانند «سرمایهگذاری مستقیم»، «داخلیسازی حداقل 40 درصدی»، «صادرات 30 درصدی» و «تاسیس شرکت مشترک» را پیش پای این خودروساز فرانسوی گذاشتند.
از آن سو اما پژوییها نیز که خروج از بازار ایران بهنوعی به ضررشان تمام شد، ظاهرا شروط ایرانخودرو را پذیرفته و قصد دارند زندگی جدیدی را در «جاده مخصوص» تجربه کنند. حالا این وسط با توجه به حصول «توافق هستهای» و ابراز تمایل خودروسازان بزرگ دنیا برای حضور در ایران، ظاهرا آبیهای جاده مخصوص میخواهند امتیازات بیشتری را از پژو بگیرند تا خودروساز فرانسوی به اصطلاح حساب کار دستش آمده و رفتارهای گذشتهاش را تکرار نکند.
البته آن طور که از اظهارات مدیرعامل ایرانخودرو طی یک سال و نیم گذشته برمیآید، این شرکت (ایرانخودرو) مذاکراتی کلی را با فولکس واگن آلمان انجام داده و بهعبارت بهتر، شریک جدید و اصلی آبیهای جاده مخصوص، آبیهای آلمان خواهند بود.
با این شرایط، ایرانخودرو بهنوعی برای پژو، هوو آورده است، هوویی قدرتمند که به شدت استعداد حذف یا به حاشیه راندن رقیب فرانسویاش (پژو) را دارد.
پژو باید خسارت بدهد
اما شراکت آتی ایرانخودرو و فولکس واگن در شرایطی شکل خواهد گرفت که پژوییها برای حضور دوباره در ایران دست به کار و حتی گفته میشود کارشناسان این شرکت در بخشهای مختلف ایرانخودرو مستقر شدهاند. البته مدیرعامل ایرانخودرو این موضوع را طبیعی دانست و در پاسخ به پرسشی مبنیبر چرایی استقرار پژوییها در بخشهای مختلف این شرکت (ایرانخودرو)، گفت: کارشناسان پژو طی پنج ماه گذشته رفت و آمد به ایران را از سر گرفته و هماکنون در ساپکو حضور دارند و کارشان نیز رایزنی برای تولید قطعات در ایران است.
در واقع یکهزارع مستقر شدن کارشناسان پژو در ایرانخودرو را رد کرد و حضور آنها در جاده مخصوص را بهنوعی رفت و آمد طبیعی و مختص مذاکره با قطعهسازان کشور دانست.
مدیرعامل ایرانخودرو که بهنوعی با تردید در مورد حضور دوباره پژو در ایران صحبت میکرد، با تهدید این شرکت به حذف از گزینههای همکاری گفت: 22 درصد از سهم بازار پژو در ایران بود، اما این شرکت با رفتن ناگهانی اش، هم به خود ضربه زد و موجب اخراج هشت هزار نفر از کارگرانش شد و هم ما را به زحمت انداخت.
وی رفتار پژو را مبنیبر ترک ایران، ناجوانمردانه و غیر عاقلانه دانست و اگرچه از یک سال و نیم مذاکره خوب با این خودروساز فرانسوی صحبت به میان آورد، اما تاکید کرد ایرانخودرو برای این شرکت و هیچ خودروساز خارجی دیگری، فرش قرمز پهن نمیکند. یکهزارع با تاکید بر اینکه پژو نباید از امضای قرارداد با ایرانخودرو مطمئن باشد، گفت: حتی در صورت عقد قرارداد نیز پژو نباید از این مساله که شریک اصلی ایرانخودرو خواهد بود، مطمئن باشد؛ زیرا ما شرکتی را بهعنوان شریک اصلی انتخاب میکنیم که مقتدر و بزرگ بوده و متعهدانه نیز رفتار کند.هر چند مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه تاکید کرد که کار با پژو تمام شده و تأسیس یک شرکت تولیدی با سرمایهگذاری 50 درصدی پژو و همچنین صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی مشترک، مدنظر قرار گرفته است، ولی بلافاصله گفت این خودروساز فرانسوی باید پاسخگوی رفتار گذشته خود باشد؛ زیرا ایرانخودرو از آن عبور نخواهد کرد.به گفته یکهزارع، برای جبران خسارت واردشده از محل خروج پژو از ایران، با این شرکت صحبت خواهد شد، چه آنکه خودروساز فرانسوی یا باید خسارت وارد شده را بهصورت مادی بپردازد و یا این مساله را بهنوعی در همکاری آینده خود با ایرانخودرو، جبران کند.
مدیرعامل ایرانخودرو در نهایت با اشاره به سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، عنوان کرد که نمایندگان پژو و رنو در این سفر وی را همراهی نخواهند کرد.
فولکس، هووی پژو
مدیرعامل ایرانخودرو اما بار دیگر با تاکید بر اینکه این شرکت چهار شریک برای خود در نظر گرفته، به مذاکرات با فولکس واگن آلمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با شرکتهای پژو، رنو و سوزوکی همکاری داریم و همانطور که بارها تاکید کردهام، بهدنبال یک شریک اروپایی غیرفرانسوی نیز هستیم و فولکس واگن هم یکی از گزینهها به حساب میآید. وی با اشاره به اینکه فولکس قصد دارد در پنج سال آینده به بزرگترین خودروساز دنیا تبدیل شود، تاکید کرد: فولکس میتواند همکار خوبی بهعنوان «شریک اصلی» برای ایرانخودرو باشد، اما اجازه بدهید این موضوع را خود مسوولان فولکس اعلام کنند.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است فولکس واگن جایگزین پژو شود، گفت: ممکن است این اتفاق بیفتد.
قطع ارتباط ایرانخودرو با رنو؟
اما در حالی که دیدار چند وقت پیش مقامات ارشد رنو با مسوولان سایپا، شائبههایی مبنیبر جدایی این خودروساز فرانسوی از ایرانخودرو را به وجود آورده، مدیرعامل این شرکت (ایرانخودرو) این موضوع را تکذیب و از ادامه همکاری با رنوییها خبر داد.
همین چند وقت پیش بود که مقامات رنو در دیدار با سایپاییها ابراز امیدواری کردند تا پارسخودرو (زیرمجموعه سایپا) به شریک اختصاصی این شرکت تبدیل شود و با توجه به انتقادات پیشین مدیرعامل ایرانخودرو از عملکرد رنو در ایران، خیلیها گمان کردند این خودروساز فرانسوی قصد پایان دادن به همکاری خود با ایرانخودروییها را دارد. با این حال، یکهزارع تاکید کرد که شراکت ایرانخودرو و رنو پابرجاست و این دو شرکت از هم جدا نخواهند شد.
وی گفت:شرکت رنو یکی از شرکای اصلی ایرانخودرو در همکاریهای بینالمللی به شمار میآید و هم با ما کار خواهد کرد و هم با پارسخودرو.
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به اینکه براساس توافقات قبلی باید سرمایهگذاریهای مشترکی توسط شرکت رنو در ایران انجام میشد، تاکید کرد: به اعتقاد من صرف گرفتن یک دفتر در ایران و اجاره دادن قالبهای تولید به ایرانخودرو و پارسخودرو، سرمایهگذاری نیست؛ بلکه رنو باید بهصورت مستقیم در کشور سرمایهگذاری کند.
یکهزارع ادامه داد: در شرایط فعلی همکاری خود را با شرکت رنو در قالب رنو پارس قطع کردهایم و بهصورت مستقیم با این شرکت در حال مذاکرهایم؛ بهعبارت بهتر، در قراردادهای جدید خود با رنو، چارچوبهای جدیدی را در نظر گرفتهایم و برای توسعه همکاریها، دو محصول کبچر و کلیو4 را عرضه کرده و خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با رنو برای تولید خودروهای ارزان قیمت در ایران انجام دادهایم، افزود: بهعنوان مثال در آینده قرار است 150 هزار دستگاه خودروی an3 (کوید یا KWID) در ایران با همکاری رنو تولید شود. به گفته یکهزارع، کوید جایگزین تندر-90 نخواهد شد.آخرین جمله مدیرعامل ایرانخودرو در مورد رنو اما هشداری بود برای پژو، چه آنکه یکهزارع تاکید کرد شاید رنو، هموطنش پژو را در بازار ایران حذف کند.اظهارات یکهزارع در حالی است که ایرانخودروییها چندان دل خوشی از رنو نداشته و معتقدند این شرکت برای ادامه همکاری با آبیهای جاده مخصوص، باید روش کار خود را تغییر دهد. در این مورد، مدیرعامل ایرانخودرو همواره تاکید کرده که این شرکت یکسری اصول خاص را برای شراکت با خارجیها در نظر گرفته و رنو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
خودرو نه ارزان که گران میشود
بخش دیگری از نشست خبری دیروز مدیرعامل ایرانخودرو اما به قیمت خودرو در دوران پس از تحریم اختصاص یافت و این در حالی بود که یکهزارع کاهش قیمت را منتفی دانست.
وی در واکنش به اینکه بسیاری از مشتریان انتظار کاهش قیمت خودرو را در دوران پس از تحریم دارند، گفت: دولت به سمتی حرکت میکند که روی قیمت ارز ثبات ایجاد شود و با توجه به این موضوع و در کنار مسایل دیگر، تولید واحدهای صنعتی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد میشود و در نتیجه توان خرید مردم افزایش خواهد یافت.
وی در عین حال تاکید کرد که نه تنها کاهش قیمت خودرو اتفاق نخواهد افتاد بلکه حتی افزایش قیمتی جزئی نیز خواهیم داشت.
یکهزارع با بیان اینکه در ایرانخودرو علم اقتصاد حاکم نبوده، گفت: اگر حاکم بود الان این وضع را نداشتیم و وضعیت اینطور نبود.
بنز برگشت
مدیرعامل ایرانخودرو اما در بخش دیگری از اظهارات خود، از بازگشت بنز آلمان خبر داد و تاکید کرد این شرکت طی دو سه ماه آینده دفتر خود را در ایران باز خواهد کرد.
یکهزارع با بیان اینکه همکاری ایرانخودرو با شرکتهای خودروسازی خارجی 2 نوع تولید شامل تولید با تیراژ پایین درحد 5 تا 10 هزار دستگاه و تولید با تیراژ بالا شامل تولید 50 تا 100 هزار دستگاه است، گفت: شرکت بنز، بازار ایران را ترک کرد، ولی طی مذاکراتی که اخیرا با آنها داشتیم مشخص شد که بهطور تمامقد تصمیم دارند در ایران حضور داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه ایرانخودرو بهزودی در مورد تولید خودروهای تجاری یک قرارداد 10 ساله را با بنز امضا خواهد کرد، افزود:این قرارداد شامل تولید کامیون، اتوبوس و ون میشود.به گفته یکهزارع، بنز اعلام آمادگی کرده تا 30 درصد از سهام ایدم تبریز (شرکتی که تولید موتورهای بنز را انجام میداد) خریداری و در آنجا موتورهای روز را تولید کند؛ بنز همچنین قصد دارد فعالیت خود را در شرکت محورخودرو (تولیدکننده اکسل) نیز توسعه دهد.یکهزارع این را هم گفت که یک قرارداد 5 ساله دیگر نیز برای تولید خودروهای سواری بنز بهزودی امضا خواهد شد و طبق آن، شرکتهای ستاره ایران و تاپخودرو بهزودی کار عرضه و تولید خودروهای بنز در ایران را از سر خواهند گرفت. به گفته وی شرکت بنز آمادگی خود را برای خرید 50 درصد از سهام شرکت ستاره ایران اعلام کرده است.
سهم ایرانخودرو از چینیها
اما مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه نشست خبری دیروز خود از برنامهریزی برای تولید محصولات جدید سوزوکی در ایران خبر داد و گفت: سوئیفت، سیاز و فلریو از محصولات سوزوکی، در ایران به تولید خواهند رسید.یکهزارع همچنین با هشدار به خودروسازان چینی، بقای آنها در بازار ایران را مشروط دانست و گفت: خودروهای چینی از نظر کیفیت در جایگاهی نیستند که با محصولات اروپایی رقابت کنند و با ورود خودروسازان بزرگ به ایران، شرایط برای چینیها سختتر خواهد شد.
وی افزود:البته من چینیها را کاملا نفی نمیکنم، اما نباید بر آنها تکیه کرد و از همین رو ایرانخودرو تنها پنج درصد از سهم بازار خود را به خودروهای چینی اختصاص خواهد داد.
منبع: دنیای اقتصاد