به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از همدان، عبدالله گنجی در نشست جریان شناسی در دوره خط امام (ره) بسیج دانشجویی که در سالن چمران دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه اندیشه پایه و مقدمه جریان شناسی است، گفت: چنانچه فقط جریان را بر اساس افراد و ساختار شبکه آن جریان بیان کنیم، تلقی ناقصی به وجود می آید و باید برای تحلیل و بیان جریان های مختلف به نظام فکری آن گروه ها بپردازیم.
وی با اشاره به تعریف جریان شناسی سیاسی افزود: جریان شناسی سیاسی یعنی یک جریان سیاسی دارای فکری متفاوت با سایر جریان هاست و افراد این جریان اعتقاد دارند که با این اندیشه خود می توانند جامعه را در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به خوبی اداره کنند.
مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه پنج جریان اصلی در کشور وجود دارد و در تراز ملی شناخته شده و دارای تریبون هستند، بیان داشت: در بین این پنج جریان، دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا معطوف به قدرت هستند و با هم برای تسلط بر قوه های مجریه و قضاییه رقابت می کنند.
گنجی ادامه داد: دو جریان دیگر، جریان دانشجویی و روشنفکران هستند که این دو به دنبال کسب قدرت نیستند و فقط نقد می کنند و به دنبال مطالبه گری هستند و بخصوص جریان دانشجویی با توجه به اینکه به قدرت وابسته نشده اند به راحتی در فضای کشور نقد می کنند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره جریان روشنفکران منشا اثر نیستند، افزود: اینها فقط انتقاد می کنند اگر به قدرت برسند بسیار خطرناک می شوند دلیل آن هم این است که لازمه بقای در قدرت و اداره جامعه محافظه کاری است و این ها اگر بخواهند به قدرت برسند باید محافظه کار شوند و این موضوع با منش آنها در تعارض است و می توان گفت روشنفکری با سیاست ورزی همخوانی ندارد.
گنجی جریان پنجم را ملی مذهبی ها و اپوزوسیون ها نامید و بیان داشت: ملی مذهبی ها در ابتدای انقلاب دولت تشکیل دادند و امروز هم جزو اپوزوسیون های نظام هستند و البته در سطح کشور دارای نشریات و رسانه هایی هستند و امروز بسیار تلاش می کنند که وارد دانشگاه ها شوند.
وی با اشاره به شکل گیری نهضت ملی ایران در سال 40 تصریح کرد: نهضت ملی در ابتدای شکل گیری به اسلام معتقد بودند ولی اعتقاد داشتند که راه رسیدن به توسعه که غرب پیش گرفته و انجام می دهد همان راه انبیای الهی است؛ اما شکل و ظاهر آن کمی متفاوت است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اشاره به شکل گیری سازمان مجاهدین خلق و فعالیت های آنان در آن دوران و بعد از انقلاب افزود: 14 آبان سال 58 اعضای دولت در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا دست به اعتراض زدند و استعفا خود را به امام دادند و امام نیز استعفا آنان را پذیرفت و بعدها با بررسی اسناد لانه جاسوسی مشخص شد عده ای از این افراد با آمریکا ارتباط داشتند.
وی همچنین ادامه داد: اولین برخورد امام در زمستان سال 66 با اینها بود که طی نامه ای رسمی به محتشمی وزیر کشور وقت اعلام کرد که این نهضت حق هیچگونه فعالیتی را ندارد که این امر موجب شد آنها دیگر امیدی به حمایت امام نداشته باشند و به سراغ آیتالله منتظری رفتند و درصدد نفوذ در بیت ایشان بودند و امام هم که متوجه این اقدام شده بود در چند نامه به آیت الله منتظری نسبت به لیبرال ها تذکر دادند.
مدیر مسئول روزنامه جوان یکی از خطرناک ترین کارهای این گروه را تاریخ نگاری برشمرد و تصریح کرد: امروز اینها دارند برای انقلاب تاریخ می نویسند و انقلاب را به شکلی که مد نظر خودشان هست بیان می کنند و ما باید مواظب این حرکت باشیم.
گنجی با اشاره به روند شکل گیری جریان اصلاحات گفت: در زمان آقای هاشمی عده ای جمع شدند و با بهره گیری از اصول پست مدرن علوم انسانی به نقد ولایت فقیه پرداختند و ماه نامه ای نیز به نام کیان منتشر می کردند و بعدها این گروه به حلقه کیان شهرت یافتند و آقای هاشمی که می دید این گروه برای کشور درحال ایجاد مشکل هستند با ایجاد یک مرکز در دولت به نام مرکز تحقیقات استراتژیک همگی آنها را به آنجا برد و در نهایت زیرساخت های شکل گیری دولت اصلاحات شکل گرفت.
وی با بیان اینکه بعد از رای 20 میلیونی خاتمی سه تعبیر متفاوت از این اتفاق بزرگ صورت گرفت، افزود: تعبیر اول این بود که این اتفاق یک خط بزرگ را از کشور و نظام دور کرده است و تعبیر دیگر این بود که این مشارکت مردمی و رای بالا به خاتمی به دلیل مشکلات اقتصادی و حاکمیتی دولت آقای هاشمی بود. اما تعبیر سومی که حلقه کیان مطرح کردند این بود که این رای یک نه به جمهوری اسلامی است و مخالفین نظام دارای رای 20 میلیونی در کشور و رهبری و حامیان ولایت دارای تنها 8 میلیون رای در کشور هستند.
مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه اصلاح طلبان را می توان در سه طیف تقسیم بندی کرد، بیان داشت: طیف اول مخالفین نظام جمهوری اسلامی هستند و این را علنی هم می گویند و طیف دوم مشروطه خواه هستند و با محوریت حجاریان بر این موضوع معتقد هستند که جایگاه ولایت فقیه یک جایگاه تشریفاتی باید باشد و رهبری در امور حکومتی نباید دخالتی داشته باشد و در نهایت طیف سوم کسانی هستند که جزو نیروهای فکری این جریان نبوده و با توجه به فعالیت هایی که در زمان اصلاحات انجام داده اند خود را جزو آنها دانسته و ما اینها را داخل نظام می دانیم و این افراد فقط اختلاف نظرها و نقد هایی به شورای نگهبان و فضای سیاسی کشور دارند.
گنجی با بیان اینکه روحانی در گذشته جزو اصلاح طلبان نبوده و پیشینه فکری و سیاسی وی نیز به جناح راست نزدیکتر است، گفت: اعتدال یک جریان نیست و بلکه یک روش است و دارای یک جریان فکری متفاوت از دو جناح نیست و به همین خاطر هم عده ای از اصولگرا ها معتقدند که اگر برای روحانی از بدنه اصولگرایی پایگاه اجتماعی درست کنیم او از اصلاح طلبان فاصله می گیرد.
در پایان برنامه نیز گنجی به تعدادی از سئوالات دانشجویان پاسخ داد.