به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ ابراهیم ایدنی گفت : کشتی نسل پنجمی اِوِر لژیون ( Ever Legion ) با ظرفیت ۸ هزار و ۵۰۰ TEU کانتینر طی هفته های گذشته از بندر شانگهای حرکت خود را آغاز کرده است و با گذر از بنادر هنگ کنگ، تایوان، مالزی، سریلانکا و جبل علی در بزرگترین بندر کانتینری ایران پهلو خواهد گرفت.
وی ادامه داد: این کشتی با ۳۳۵ متر طول و ۱۴.۵ متر آبخور، قرار است روز چهارشنبه، چهاردهم مرداد در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی تخلیه کند و بارگیری محموله های کانتینری را به انجام برساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به راه اندازی خط EVERGREEN از سال ۲۰۰۰ میلادی در بندر شهید رجایی گفت : قرار است ۷ فروند کشتی کانتینری این خط تایوانی در مسیر خاور دور به بندرعباس با تخلیه و بارگیری هفته ای پنج تا شش هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی فعالیت خود را از سر گیرد.
ایدنی با بیان اینکه ۸۵ درصد حمل و نقل کالاهای کشور از طریق بنادر صورت می گیرد، گفت: با از سرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان در بندر شهیدرجایی فاصله دستیابی به کالاها به میزان یک هفته کاهش می یابد و این امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه خواهد شد.
کاهش هزینه و زمان ورود کالا به کشور، ایمنی حمل و نقل در کنار ایجاد اشتغال بیشتر، از جمله مزایای تردد خطوط کشتیرانی لاینر به بندر شهید رجایی است.
رونق صادرات و واردات، افزایش میانگین عملیات بندر و تامین نیاز بنادر کوچکتر منطقه از جمله مزایایی است که موجب رونق این بندر می شود.
با رفع تحریم های بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر به صورت مستقیم وارد بزرگترین بندر تجاری ایران می شود، در حالی که پیش از این کالاها نخست به بنادر جنوبی منطقه خلیج فارس منتقل و از آنجا با کشتی های کوچک تر به ایران حمل می شد.
این تبادل مستقیم محموله ها بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن هزینه تمام شده کالا را کاهش می دهد.
خط EVERGREEN تایوان با برخورداری از بیش از ۲۰۰ کشتی با مجموع ظرفیت ۹۵۰ هزار TEUکانتینر، پنجمین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیاست که تا پیش از تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، به بندر شهید رجایی تردد داشته است.