به گزارش خبرنگار « برگزاری دانشجو» از ایلام، حجت الاسلام عباس جلال آبادی، مدرس هفتمین دوره طرح ولایت استان ایلام، ولایت را به معنای قرب، نزدیکی، دوستی و سرپرستی در لغت و امامت، سرپرستی و زعامت جامعه اسلامی در مباحث حکومت اسلامی تفسیر کرد و گفت: ولایت به دو بعد تکوینی و تشریعی ارزیابی می شود.
وی با بیان اینکه بعد تکوینی به معنای سرپرستی موجودات جهان و تصرف عینی در آن است، افزود: این هدایت مختص خداوند می باشد که آن را در اختیار پیامبران، ائمه و اولیا قرار داده است. حوزه تشریعی نیز خاص خداوند است اما امکان و اختیار آن از طرف خدا به پیامبران، ائمه و فقها تفویض شده است.
مدرس هفتمین دوره خط امام (ره) ایلام، ولایت فقیه را حق حکمرانی فقیه جامع الشرایط در امر تصدی حکومت در صورت عدم دسترسی به امام معصوم تعبیر و تصریح کرد: فقیه کسی است که با مراجعه به متون دینی، احکام و قوانین الهی را استنباط می کند، این تصدی شامل همه شئونات فردی اعم از اجرا، قانون گذاری و قضاوت هم می شود.
حجت الاسلام جلال آبادی با اشاره به شبهه ای مبنی بر اینکه برخی می گویند ولایت فقیه پیشینه ای ندارد؛ به نظریه امام خمینی برمی گردد و بدعتی در دین است، خاطرنشان کرد: در زمان ائمه معصومین، شاگردان ویژه ایشان محل مراجعه مردم برای رسیدگی به مسائل دینیشان بودند لذا از طرف آنان ولایت داشتند، علاوه بر آن از سال ۳۲۹ هجری قمری و شروع غیبت امام عصر ( اروحنا فداه) رجوع مردم به فقها آغاز شد و تا دو قرن اخیر این مسئله جاری بود اما به دلیل انزوا و تحت فشار بودن علمای شیعه با مرور زمان کمرنگ تر شد.
وی با ذکر نظراتی از فقهایی مانند شیخ مفید و ابن ادریس حلی درباره تعریف ولایت فقیه و حدود آن ادامه داد: دلایل عقلی ولایت فقیه نیز اصل نزول تدریجی، حکم عقلی انتخاب نزدیکترین مرتبه در صورت عدم امکان دسترسی به مطلوب ترین و انتخاب فردی که بیشترین تشابه را با ویژگی های معصوم داشته باشد، تبیین می شود.
استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیان داشت: وجود حکومت برای تامین نیازمندی های جامعه ضروری می باشد، از سوی دیگر حکومتی دینی و مشروع است که در راس در آن امام معصوم باشد، اما وقتی دسترسی به مطلوب ترین حالت ممکن نبود، نزدیکترین مرتبه به این وضعیت باید اجرا شود در این صورت فردی که بیشترین تشابه با ویژگی های معصومین دارد انتخاب می شود.
حجت الاسلام جلال آبادی گفت: فقیه نصب عام دارد، معصوم نیست؛ اما درجه بالایی از تقوا و عدالت دارد، علم را مستقیم از خدا نمی گیرد اما فقاهت بسیار بالایی دارد، صاحب تدبیر، کارآمدی و مدیریت است.