به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ بعد از زمزمه حضور برند های معروف خودرو های خارجی از یک طرف و عمیق تر شدن خواب زمستانی بازار خودرو از طرف دیگر، قیمت خودروهای چینی مونتاژ داخل در بازار سقوط آزاد داشت. میزان ریزش قیمت ها به قدری بوده که این خودروها بین 1 الی 17 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می رسد. سازندگان چینی با وجود افت قیمت محصولاتشان در بازار، حاضر به کاهش قیمت خودروهای خود نیستند.
در بازار خودروهای چینی داخل کشور، ام جی گراند در 79 میلیون تومان معامله می شود که 10 میلیون تومان از قیمت کارخانه ارزان تر می باشد. جیلی شاسی بلند نیز 102 میلیون تومان به فروش می رسد که 14 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه است.ام وی ام X 33 در بازار خودرو 61 میلیون تومان یعنی 3 میلیون تومان از قیمت کارخانه کمتر است.
به گفته کارشناسان، رسانه های زنجیره ای که در گل و بلبل کردن به توافق هسته ای کم نذاشتن، این انتظار را در بازار ایجاد کرده اند که مردم بنز 20 میلیون تومانی سوار شوند و این خود از اصلی ترین دلایل افت قیمت خودرو های چینی در بازار می باشد.
وضعیت بازار خودرو تحت تاثیر دوعامل روانی و کاهش تقاضا موثر راکد شده است و خریداران با تامل بیشتر به خرید در این زمینه می پردازند. سقوط قیمت خودرو چینی در بازار علاوه بر دلایل فوق، به علت تخصیص منابع ارزی به چینی ها در بازار تحریم در کشور بود. از بین رفتن مزیت شرایط حضور چینی ها در بازار پس از برداشته شدن تحریم و حضور برند های معروف خارجی در کشور از دلایل کاهش قیمت خودرو های چینی است.
چینی ها سال گذشته با تولید 24 میلیون خودرو به عنوان بزرگترین خودرو ساز جهان مطرح شدند. حال سوال این جاست که چرا غول خودروسازی جهان محصولات کم کیفیت خود که در چین هم طرفدار ندارد به ایران می فرستند؟
توان رقابتی چینی ها با سایر کشور ها، ادامه حضور آن ها را در ایران فراهم می سازد. گفته می شود این کاهش قیمت دامن خودرو سازان ایرانی هم گرفته است. برخی قیمت های محصولات سایپا و ایران خودرو نیز به زیر قیمت کارخانه رسیده است و عامل روانی حضور خودروسازان خارجی به چرخه سایپا و ایران خودرو ضربه زده است.
با وجود آنکه ال 90 اتوماتیک در بازار 6 میلیون کاهش قیمت را تجربه کرده است اما قیمت کارخانه این محصولات تغییری نکرده و همان قیمت قبلی را برای فروش دارند. حال خودرو سازان به طور محسوسی در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند ولی در بازار به طور غیر رسمی محصولات را کمتر از قیمت کارخانه می فروشند.
باید دید خودرو سازان داخلی تا چه زمانی به این مقاومت ادامه می دهند و به طور رسمی قیمت های شان را پائین نمی آورند. آیا باتوجه به انحصاری بودن بازار خودرو بازهم اهالی جاده مخصوص تدابیر مخصوصی جهت در دست داشتن قیمت اتخاذ می کنند، تا اینکه قیمت ها را افزایش بدهند یا اینکه زور بازار و مصرف کننده بر آن ها می چربد؟
منبع: تهران پرس