به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ سوم شهریور ماه سال گذشته عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان طی مصوبه ای خودسرانه تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند را در سراسر استان خوزستان آزاد اعلام کرد ، خودروهایی که با پلاک منطقه آزاد اروند وارد میشوند هیچگونه عوارض گمرکی به آنها تعلق نمیگیرد ، به طور مثال در حال حاضر یک خودروی سانتافه با پلاک منطقه آزاد اروند بین 80 تا 90 میلیون تومان قیمت گذاری میشود در حالی که قیمت همین خودرو در تهران 180 میلیون تومان است . به همین تناسب مابقی خودروهای لوکس نیز در خوزستان خیلی ارزانتر از مابقی استانها هستند .
استاندار خوزستان سال گذشته هنگام ابلاغ مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند میگوید : دولت قصد داشت در این هفته یک هدیه ارزشمند به کل مردم استان خوزستان اهدا کند که در این راستا از امروز تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای استان خوزستان آزاد اعلام شد.
مخالفان آزاد شدن تردد خودروهای اروند
اعلام آزاد شدن تردد این خودروها اعتراض سازمان بازرسی کل کشور ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، مناطق آزاد و گمرک را در پی داشت . این اعتراضها تا به آنجا پیش رفت که نعمت زاده در این ارتباط گفت : مصوبه سال گذشته دولت این بود که خودروها در خوزستان میتوانند تا مرکز استان تردد کنند. استاندار خودش فکر کرده چون تا مرکز استان این قدر کیلومتر است به بقیه شهرها هم میتوانند بروند. این خودش نوعی تخلف است حالا هر کسی که میخواهد باشد. این نوع برداشتهای شخصی کلاً غیر قانونی است.
سراج رئیس سازمان بازرسی نیز در این ارتباط گفت: متأسفانه شاهدیم در برخي مناطق آزاد ماشينهاي لوكس و گرانقيمت وارد كشور ميشد و در شهرها تا شعاع 120 كيلومتر و فراتر از آن در مناطق ديگر تردد ميكردند و اين در حالي بود كه عوارض مربوطه را پرداخت نميكردند و دولت متضرر ميشد. در اين زمينه گزارش جامعي از سوي سازمان بازرسي خدمت رئيسجمهور ارسال شد كه اين گزارش به آقاي جهانگيري ارجاع و هفته گذشته در دولت مطرح و مصوب شد هيچكس تحت هيچ شرايطي حق ندارد از مناطق آزاد به مناطق ديگر كه داراي گمرك هستند ماشين وارد كند و همچنين تردد این ماشینها به کل ممنوع شد.
در این زمینه مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک نیز درباره محدوده تردد خودروهای منطقه آزاد اروند گفت: محدوده تردد خودروهای وارداتی این منطقه بر اساس مصوبه هیئت دولت است و بیش از آن اجازه تردد را ندارند.
بچه ژیگول ها در شهر مانور می دهند
ترکان درباره این موضوع می گوید: "تردد خودرویی که در مناطق آزاد شماره میشود در این مناطق آزاد است ولی واردات را برای این آزاد نگذاشتیم که بچه پولدارها خودروی گران وارد کرده و در شهر مانور دهند؛ منظور ما این بوده که اگر سرمایهگذاری به مناطق آزاد میرود بتواند بدون پرداخت گمرک ماشین خوب وارد کرده و از آن استفاده کند؛ این موضوع با این که بچه ژیگولها پشت ماشین 600 میلیونی بنشینند متفاوت است، البته ما مخالف ژیگولها نیستیم ولی میگوییم باید پول آن را پرداخت کنند."
مقتدایی با وجود این مخالفتهای شدید بر مصوبه خودسرانه خود اصرار دارد ، وی عنوان میکند که اجازه تردد این خودروها را بر اساس جایگاه حکومتی خود ابلاغ کرده و دولتمردان حق اظهار نظر در این باره را ندارند . قائل شدن اختیارات فرا قانونی متأسفانه معضلی است که این روزها بعضی دولتمردان را دچار شده است . استاندار خوزستان محرومیت و جنگ و گرمای هوا را دلیل اعلام آزاد شدن تردد این خودروها دانسته است این در حالی است که استانهایی نظیر سیستان و بلوچستان و ایلام بسیار از خوزستان محرومترند .
تبعات مصوبه غیر قانونی
تردد این خودروها هم به جامعه خوزستان و هم برای خریداران این خودروهای ضرر های زیادی زده است . پیش بینی ترکان درست از آب درآمده است و ثمره این مصوبه فقط " ارز بری زیاد " و " سوار شدن بچه ژیگولها با کمترین قیمت بر بهترین ماشینهای آمریکایی و اروپایی و جولان دادن در شهرها " شده است .
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب جولان دادن برخی جوانهای سرمستِ غرورِ و ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: «نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.» حضرت آیت الله خامنه ای لازمه ایجاد امنیت در جامعه را، عمل مقتدرانه پلیس دانستند و گفتند: نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.
اما در این مورد نه تنها نیروی انتظامی برخلاف مصوبه دولت و قانون این خودروها را شماره گذاری میکند بلکه خود این روزها نظاره گر حرکات نمایشی جوانانی است که سوار بر خودروهای لوکس میشوند و به دلیل ارزان بودن این خودروها در صورت تصادف نیز خودروی دیگری را جایگزین میکنند .
نکته قابل تأمل اثرات منفی این خودروها بر مردم و اجتماع میباشد. در جامعه ای که بعضی خانوادهها برای سیر کردن شکم بچهایشان با یک غذای ساده دچار مشکل هستند وجود این خودروهای میلیاردی و جولان انها در شهر میتواند روح و روان این افراد را دچار آسیب کند.
دو –دیگر اثر منفی این مصوبه تبعیض است ، در حال حاضر 7 منطقه آزاد در کشور وجود دارد این مناطق آزاد در استانهایی وجود دارند که به مراتب از استان خوزستان محرومتر هستند ولی خودروهای این مناطق آزاد فقط در محدوده قانونی تردد میکنند پس اگر بناست که تردد خودروهای با منطقه آزاد اروند در کل خوزستان آزاد باشد پس حق 6 استان دیگر نیز است که از خودروهای مناطق آزاد استفاده کنند .
سه – بر اساس قانون به خودروهایی اجازه واردات داده میشود که نمایندگی انها در کشور وجود دارد ، اما این روزها خریداران خودروهای پلاک اروند نیز به دلیل نبود قطعات این خودروها ، نامعلوم بودن تکلیف تردد آنها ، نامشخص بودن میزان عوارض آنها ، عدم اعطای مرخصی به این خودروها ، صاحبان آنها را در بلاتکلیفی گذاشته است .
در حالی که بحث و جدل همچنان در بین مسئولان استان خوزستان و اعضای دولت درباره این موضوع وجود دارد، آنچه که از قانون به ذهن میرسد این است که مصوبه دولت همچنان تردد این خودروها در شعاع 120 کیلومتری را مورد تایید قرار میدهد و در عین حال مسئولان استانی قصد تعمیم این قضیه به کل استان خوزستان را دارند که نیازمند مصوبه قانونی جدید است. طبیعی است که در این حالت دولت باید به موضوع ورود کرده و تکلیف تردد خودروهای مناطق آزاد را روشن کند، زیرا به طور حتم سایر استانهای دارای مناطق آزاد نیز خواهان منع تردد خودروهای وارداتی در کل استان خود هستند.
ما مردم عادی یک مداد یا خودکار هم برداریم همه میبینند ولی مسئولین چیزهای بزرگی مثل فیل برمیدارند اما مسئولین دولت و ناظران مربوطه انگار نه انگار که دیده اند.چون همه کارها دست خودشان است.
ما ایمانمان را از دست نمیدهیم ولی آرام هم نمیشینیم.
95درصد تخلفات کشور از مسئولین شروع میشود. از رأس کسانی که خودشان باید دزد بگیرند ولی خودشان دزد هستند.
یکی از آقازاده ها را بردند هتل اوین و مشخص شد
بقیه کجاهستند؟
من در شهر بهبهان از استان خوزستان زندگی میکنم از سال گذشته تا الان ظاهر شهر با این ماشین ها خیلی بهتر شده . درسته که بعضی ها شاید پول خرید این ها رو نداشته باشند ولی با دیدن ماشین های فورد و پورشه و.... حالشون جا میاد از مسولین میخوام این شادی رو از خوزستانی ها نگیرین مگه ما کل آب کارون رو بردین و کل پول نفت رو ریختین تو تهران برای ساخت زیبا سازی ها ما چیزی گفتیم؟
شما الان آبادان رو نگاه کنید که یک روزی واسه پول نفتش شده بود عروس ایران رو نگاه کنید به چه وضعی افتاده .همهه ی پول نفت روبردن تهران ما اعتراض کردیم که شما به منطقه آزاد شدن ما گیر میدین
بنده هم بهبهانی هستم ولی آیا واقعا به نظر شما با وجود این ماشین ها چهره شهر قشنگ میشه!؟ مگه میشه؟!مگه داریم؟!
چون این طیف افراد با ماشین های گرون که هیچ با یه پراید هم امنیت مردم را صلب می کنن
اما باید علت را بررسی کرد.
علت اینکه چرا مردم به خودرو های خارجی تمایل بیشتری دارند؟
ایا علتش بیکیفیتی خودروهای داخلی نیست؟
علتش گرانی بی قاعده خودروها و عدم کنترل دولت بر خودرو سازها نیست؟
چند درصد از مردم از خودروهای داخلی راضی هستند؟
فقط چون مجبور هستند خودروی داخلی میخرن!
هر وقت هم صحبتش میشه میگن چند هزار نفر تو این صنعت شاغل هستند!
اما اگر توجه کنید میبینید سهم این چند هزار نفر فقط بخش کوچکی از سود کلان این بخش است.
تا کی باید مردم تاوان بیکفایتی صنعت رو بدن؟ تا کی؟
وقتی میشه با 38میلیون خودروی با کیفیت مثل اکسنت و ریو سوار شد چرا باید تو این گرما 60 درجه و رطوبت بالای 90 درصد خودروی مثل پارس و یا 206 و گرونتر از اون دناو... سوار شد
اونی که ماشین 100میلیونی به بالا میخره از راه حلال باشه حقشه و منع کردن اون ظلمه
خودم خریدار پراید مدل 80 هستم در صورت موجود بودن پیام بدیددر حد 5میلیون
حالا یه استاندار هم که خواسته یه کاری کنه اینطوری می کوبینش پایداری چی ها
والا ژیگولا همینطوریشم از این ماشینا سوار میشن
دوم: اینکه من که توی یکی از شهرهای شمال خوزستان هستم والا هرچی ماشین پلاک اروند دیدم، راننده های سنگین و موقری داشتند که مثل آدم زندگی میکنند.
سوم: این سوء برداشت از مصوبه دولت یه هوای خنکی توی این جهنم خوزستان به آدما رسوند که اگه میتونن پراید و بقیه ماشین های بی کیفیت داخلی رو سوار نشن و یه خورده از گرما راحت باشند.
چهارم:(بی ربط) یکی نیست بیاد داد بزنه که چرا توی این فصل، بعضی اتوبوس های شرکت واحد با کولر خاموش مردم صبور و مظلوم رو توی سطح شهر جابجا میکنن!! اونوقت زورشون میاد مردم اینجا خودرو با کیفیت سوار بشن!
پنجم: دولت اینهمه از خوزستان به جیب زده که با ورود چند هزار ماشین خارجی بدون عوارض، اصلا ضرر نخواهد کرد. مطمئن باشید.
سلام
دوست عزیز من نه ژیگول هستم و نه با واژه توهین آمیز ژیگول موافقم زیرا که تمام دنیا و حتی دولتی ها هم (ماشین های تشریفات دولت) از این قاعده ژیگولیسم شما مستثنی نیستند،لذا شما حق ندارید بچه های خوزستان را که یا خودشان و یا خانواده شان درد کشیده انقلاب و جنگ هستند را ژیگول بخوانید.
این مسئله را در گوشتان فرو کنید که در گرمای 65درجه خوزستان با رطوبت بالای 90 نمی شود ماشین های بی کیفیت داخلی که را سوار شد.این مسئله را در گوشتان فرو کنید اینی که دیگر استان ها نمی توانند در تمام استان تردد کنند به خودشان ارتباط دارد.
والسلام
و...
تو این شرجی و گرما تنها دلخوشی من و امثال من کارمند و کارگر همین ماشینه که باهاش به سرکار میریم و خانوادمون را میبریم گردش.
شماها همیشه عادت دارید از همه چیز برداشت منفی بکنید.
برای پولدارها فرقی نداره 90میلیون بدن یا 150میلیون.
ولی برای من قشر متوسط و فقیر چندمیلیون اختلاف قیمت یعنی پس انداز سه چهار سال کار و تلاشم.