به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» محمدرضا نعمت زاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی فرش ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تبلیغات برون مرزی فرش دستباف نزدیک صفر است گفت: سلایق مشتریان امروز فرش دستباف تغییر کرده است و باید تولید کنندگان به نیازهای مشتریان و علایق آنها نیز توجه کند و دولت باید از تبلیغات خارجی حمایت کند.
وزیر صنعت تصریح کرد: مشتریان قدیمی حداقل تا ۱۰ سال از فرش ایرانی استفاده می کردند اما نسل جدید کمتر از دو سال شاید حاضر نشود از فرش استفاده کند و نمی شود با ادعای اصیل بودن طرح فرش های ایرانی خریدار را مجبور به انتخاب کرد.
وی گفت: تولید کنندگان ما که با حداکثر زحمت محصولات خود را عرضه می کنند باید به این موارد هم توجه کنند و نیازهای خریداران را مدنظر قرار دهند.
نعمت زاده افزود: امروز باید همه اعم از تولید کنندگان و صادر کنندگان به طور منسجم تلاش کنند فرش دستبافی را نیز جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی حفظ کنند و امیدواریم در فضای جدید صادرات این محصول افزایش یابد.
وی با بیان اینکه الگوی مصرف فرش دستباف در بازارهای غربی تغییر کرده است گفت: باید همزمان تقاضاهای داخلی و خارجی را مدیریت کنیم.
وزیر صنعت افزود: اگر تقاضای این محصولات تحریک شود ، زنجیره طراحی رنگرزی ، ریسندگی ، بافندگی و دیگر مسائل اقتصادی هم ساماندهی خواهد شد و امیدواریم در دوره جدید صادرات این محصولات بیشتر شود.
نعمت زاده درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: در سال های اخیر در بودجه های سالانه این موضوع مورد توجه بوده است اما با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی پیشنهاد می کنیم بافندگان از بیمه طرح سلامت که شامل ۱۰ میلیون نفر شده است استفاده کنند.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی هم به شرط دریافت مالی از دولت حاضر است بافندگان را بیمه کند اما طرح بیمه سلامت فرصت خوبی برای بافندگان است.
نعمت زاده گفت : با توجه به اینکه تولید فرش دستباف در محیط های کارخانه ای نیست تا کارفرما بخشی از بیمه بازنشستگی و دیگر موارد را پرداخت کند ، بعید می دانم تا دو سال آینده دولت بتواند اعتبارات زیادی به بیمه بافندگان اختصاص دهد و البته ما تلاش خود را ادامه می دهیم.