گروه فرهنگي خبرگزاري دانشجو، دسته عزاداري طول خيابان را گرفته است. دو صف از مرداني كه غالبا جوان و كم سن و سال هستند، پيراهن و تيشرتهاي مشكي پوشيده اند و با نواي مداح زنجير مي زنند. زنان و مرداني هم در حاشيه خيابان ايستاده اند، بعضيها گريه ميكنند و اشكي بر صورتشان جاري است، بعضي خيره به دسته عزاداري و طبل زنها و سنج زن ها، چند نوجوان هم كه دشداشه سفيد پوشيده اند كوزه هايي در دست دارند و نقش سقا را بازي مي كنند.
آن ها كه در اين جمع حضور دارند اگر قرار باشد از لحاظ ظاهر دستهبندي شوند مي توان از پسران جوان با موهاي به اصطلاح فشن و ژل زده تا پيرمرهاي عصا به دست، از دختران جوان با پوشش هاي چادر و مانتو و بعضي هم آرايش كرده تا پیر زنان قدخميده همه در اين مراسم حضور دارند و همين موضوع را شايد بتوان اعجاز وجود نوراني حضرت سيدالشهدا (ع) دانست كه چون آهنربايي قوي به عمق دلها نفوذ ميكند و همه را جذب ميكند.
«نيما» جوان 19 ساله با تيشرت مشكي منقش به حروف لاتين، شلوار روباهي و موهايي با مدل خاص با پاي برهنه دسته سينه زني هيئت محله شان را همراهي مي كند. او درباره دليل حضورش در اين مراسم مي گويد: پدرم هميشه 10 روز اول ماه محرم در خانه مجلس روضه برگزار مي كند، از بچگي سالي نبوده كه در اين مراسم حضور نداشته باشم. سال گذشته هم براي اولين بار با بچه هاي محله مان در پياده روي اربعين شركت كرديم.
«عهديه رضايي» زن جوان اصفهاني است با پسرش در حاشيه خيابان ايستاده و با صداي نوحه مداح اشك پهناي صورتش را گرفته است. روضه علي اصغر (ع) فضا را پر كرده، مردي نوزادي را از ميان جمعيت به عهديه مي رساند و مي گويد: "حاج خانوم، قبول باشه انشالله تا آخر عمر امام حسيني (ع) باشه" و صداي گريه زن است كه فضا را پر مي كند. روسري اش را جلو مي كشد تا موهايش را بپوشاند و در حالي كه هق هق مي كند، مي گويد: خدا دو پسر به من داده و من به شكرانه سلامتي فرزندانم در مراسم روضه شيرخواره امام حسين (ع) شركت مي كنم. تنها يك مادر مي تواند اوج مظلوميت اين واقعه را درك كند.
پيرمردي همراه دسته عزاداري چند قدمي راه مي رود هيئت كه مي ايستد صندلي تاشوي خود را باز مي كند و لحظه اي نفس تازه مي كند، آرام اشعار مداح را زمزمه مي كند و سينه مي زند. او را حاج اكبر صدا مي كنند، از او مي خواهم از هيئتشان بگويد، از جوان هايي كه به قول امروزي ها تيپ بچه هيئتي ندارند، كمي چهره اش در هم مي رود و مي گويد: امام حسين مال همه است، همه بنده خدائيم، حالا يك كسي ظاهرش شايد به نظر ما ايراد داشته باشد اين نظر ما است كه حتي اگر درست هم باشد اين عيب ظاهري اوست. مگر ما همه بي عيبيم؟ حضور در هيئت و مراسم امام حسين (ع) دعوتي است اگر دعوت نشوي ريش هم كه داشته باشي فايده ندارد. امام حسين (ع) با دل ها كار دارد.
ورود به روضه سيدالشهدا (ع) برای همه آزاد است
بزرگان ميگويند فرق یک انسان بی دین و دین دار در اعتقادات و عبادات نيست بلكه تفاوت در شخصيت ها است از همين رو ميتوان گفت بي شخصيت ها نميتوانند ديندار باشند. اگر از اين زاويه به موضوع نگاه شود مي توان گفت آنان كه به مجلس سيد الشهدا دعوت مي شوند با هر ظاهر و پوششي با هر دين و مذهبي و با هر لهجه و مليت و قوميت با شخصيت هايي هستند كه دعوت شده اند براي حضور.
با وجود اختلافات سليقه هاي موجود در جامعه و برخي تلاش دارند تا حسين زهرا منزوي شود، فرهنگ عاشورا نباشد، آن ها كه سعي در قداست زدايي و اعتبار زدايي از واقعه عاشورا دارند هم ناتوانند چرا كه اين واقعه كماكان به قوت خود در رگ و خون مردم محكم تر، ريشه دار تر و اصيلتر ميشود.
1400 سال از واقعه جانسوز عاشورا مي گذرد. در گذر زمان دشمنان خاندان اهل بيت (ع) از همان روزهاي پس از واقعه عاشورا تلاش كردند تا قيام حسيني را لكهدار کنند، عده اي نماز ظهر عاشورای امام حسین علیهالسلام را زیر سؤال بردند، عده اي هم از شدت كينه با سُم اسب بر حرم و بارگاه حضرت تاختند، آن ها كه از سپاه ابن زياد و عمر سعد جا مانده بودند در طول تاريخ همان منش را پيش گرفتند.
اما حقيقت اين است كه خون سيدالشهدا خون جوشانی است که تمام مردم را بدون اینکه دولت یا حکومتی در آن دخیل باشد، به خروش میآورد؛ هر سال ماه محرم سفره كرم امام حسين (ع) كه پهن مي شود پيرو جوان، زن و مرد، مسلمان و ارمني و زرتشتي همه و همه از خوان نعمتش متنعم مي شوند.
عاشورا فصل جداسازي ناخالصيها است
سال ها و قرن هاي متمادي گذشت تا نسل امروز ميراثدار فرهنگ اصيل عاشوراي حسيني باشد. اما در همين دوران هم هستند كساني كه بر عزاداران حضرتش تاختند و آتش زدند و ناسزا گفتند. نسل امروز همين چند سال پيش را پيش رو دارد. عزاداراني كه در مصيبت شهادت سالار شهيدان سوگواري مي كردند به ناگاه به جماعتي برخوردند كه خون مسلمانان را به جوش آورد. عده اي هتاك با اهانت به مقدسات به ويژه سيدالشهدا (ع) سعي كردند مراسم و سوگواري مردم را بهم بزنند.
اگرچه به گفته كارشناسان حادثه عاشورايي 88 غربال انقلاب را به حركت در آورد تا خالص را از ناخالص جدا كند اما حقيقت امر اين است كه خون خدا در جریان واقعه عاشورا جاری است.
به گفته حجت الاسلام «مهدي طائب» استاد حوزه و دانشگاه در بيان واقعه عاشوراي 88 گفت: در فتنه 88 براساس سالوس و بازيگري دشمنان برخي در مقطعي بازي خوردند اما ملت ايران چون ذاتا و عملا به ياري دين خدا آمدند و صادق بودند از همين رو در برهه هاي مختلف و در دست اندازهاي عظيم پيش روي نظام خداوند ملت را ياري كرد.
وي تاكيد كرد: ذات عاشورا، ايجاد مقاومت ميكند اما با زاويه عشق و عاطفه و محبت و اين زاويه به دليل خاستگاه الهي واقعه عاشورا و حركت امام حسين (ع) دارد از همين هرچه زمان مي گذرد نوترو تازه تر ميشود.
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه جهت اگر در سال 88 دشمن آن تهاجم فرهنگي خود را در زمين ايران اجرا كرد اما به دليل عشق و عاطفه بين مردم ما و رابطه عميق آن با فرهنگ عاشورا نتوانستند به توفيق برسند وقوع چنين اتفاقاتي عليه فرهنگ عميق و ريشه دار عاشورا اگرچه براي مسلمانان دردناك است اما دليل متقني در حقانيت راه و هدف سيدالشهدا (ع) است.
حجت الاسلام طائب خاطرنشان كرد: عاشورا به طور كلي يك مدد الهي براي امت اسلامي و نقشه راه جهان اسلام در مسير كمال و سعادت است.
بندگي اوج انسانيت اشرف مخلوقات است
يكي از نكات ديگري كه مي تواند جداي از هجمه هاي عليه واقعه عاشورا مورد توجه قرار داد بررسي دليل و علت اصلي ماندگاري اين حادثه بعد از 1400 است. حادثه اي كه هيچ حركت خصمانه اي نتوانسته ذره اي از عظمت و حقانيت آن بكاهد.
موضوعي كه به گفته «حسن غفاريفر» جامعه شناس و استاد دانشگاه با وجود تحليل هاي سياسي، اجتماعي، امنيتي جامعه شناسي و هزار دليل و برهان ديگر اما در واقعه عاشورا نكته مهم اثر خون سيدالشهدا است چرا كه در بررسي تمام منابع و كتب موثق و كارشناسي مهمترين عنصري كه امام حسين را به اين عرصه كشانده بندگي بوده است و هيچ محاسبه دنيايي رفتن امام حسين به كربلا را توجيه نميكند.
به اعتقاد وي اگرچه برخي وادادهها براي اينكه به خيال خود مسئله عاشورا را با عقلانيت مدرنيته و خرد خودبنياد توجيه كنند دست به محاسبه مادي واقعه عاشورا ميزنند اما واقعيت اين است كه در محاسبه روزمرگي با عقل مدرنيته و خرد خودبنياد اين موضوع سازگاري ندارد.
غفاري فر با بيان اينكه بندگي آن چيزي است كه تمام انبيا و اوليا الهي آن زمان كه در مسير امتحان الهي قرار گرفتند از ان سربلند بيرون آمدند و الگوي حال و آينده خلايق شدند، تصريح كرد: در بررسي مسئله عاشورا بايد با منطق الهي، تكليف محوري و ضرورت هدايت انسان ها از طريق امام حاضر به اين مسئله نگاه كرد آنگاه مي فهميم كه اين انتخاب بهترين انتخاب و تصميم بوده است.
راز اصلي ماندگاري سيدالشهدا (ع) بندگي خدا بود و همين موضوع سبب شده تا جاذبه وجودش هر فطرت پاكي را با هر ظاهر و مسلكي جذب كند.