گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شب عاشورا امام حسین (ع) به یارانش فرمود: "هرکس از شما اگر حق الناسی به گردن دارد، برود"... ؛ کربلا صحرا نبود، جلگه بود، هوا اونقدر هم گرم نبوده ، حسین هم تشنه لب نبود! و...؛ در میان این همه فقر و بیکاری و اعتیاد این همه خرج به اسم امام حسین (ع) و عزاداری چه معنایی دارد؟! چرا این پولها را جایی دیگر هزینه نکنیم؟" و ... پیامهایی است که این روزها به انحاء مختلف و با ادبیاتی کم و بیش سوزناکتر در شبکه های اجتماعی منتشر میشود.
در روزهای ماه محرم در حالی که عاشقان حسینی در تدارک برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا هستند، شاهد انتشار پیامهایی هستیم که با نام و ادعای دغدغه مندی برای دین و کشور و اسلام مطرح میشوند.
اگرچه چنین پیامهایی جذاب هستند و جلب توجه میکنند، اما واقعیتی که در پس پردهٔ آنها نهفته این است که «نفوذ» نرم و موذیانهٔ تحریف حقایق در شبکههای اجتماعی با بازی گرفتن احساسات مردم، درصدد سست کردن پایههای اعتقادی مسلمانان به ویژه ایرانیان است، چرا که فرهنگ ایرانی و انقلابی برپایه از قیام عاشورا و مشی سیدالشهدا (ع) پایه گذاری شده است.
دلسوزی و دغدغه مندی ناآگاهانه
یکی از پیامهایی که احساسیتر و زیباتر از بقیه جلوه میکند این است: «شب عاشورا امام حسین (ع) به یارانش فرمود: "هرکس از شما اگر حق الناسی به گردن دارد، برود"... او به جهان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برندهٔ حق الناس نیست، در عجبم از کسانی که هزاران گناه و حق الناس میکنند ولی معتقدند یک قطره اشک بر حسین (ع) ضامن بهشت آنها است«!
در بررسی این پیام میتوان گفت حق الناس و اهمیت آن در اسلام و فرهنگ اسلامی بر همه کس واضح و مبرهن است اما این مهم تنها گوشهای از فلسفه قیام امام حسین (ع) است که خلاصه کردن آن حادثه عظیم و جاودان در چنین مضمونی ظلمی بزرگ است.
این پیام و پیامهایی از این دست در قالب تبیین و ترجمه فلسفه قیام سیدالشهدا را اگر مغرضانه ندانیم در خوشبینانهترین حالت ترویج آن توسط برخی افراد را میتوان از سر بی اطلاعی و عدم شناخت فلسفه قیام عاشورا دانست، چرا که براساس فرموده صریح سیدالشهدا اصلاح دین، احیای امر به معروف و نهی از منکر و برپایی نماز مهمترین و سرلوحه قیام حضرت بوده است.
بهترین برداشت و بیان از فلسفه قیام عاشورا را می توان در کلام خود سیدالشهدا جستجو کرد انجا که هنگام خروج از مدینه و حرکت به سمت مکه ، وصیت نامهای نوشته و آن را به خاتم خود ممهور نمودند؛ و آن را به برادر خود محمد بن حنفیه دادند و آن وصیت چنین است:
«من خروج نکردم از برای تفریح و تفرّج؛ و نه از برای استکبار و بلندمنشی، و نه از برای فساد و خرابی، و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امت جدم محمد صلّی الله علیه وآله است. من میخواهم امر به معروف نمایم، و نهی از منکر کنم؛ و به سیره و سنت جدم، و آئین و روش پدرم علی بن أبی طالب علیه السلام رفتار کنم...»
تحریف کنندگان به دنبال اندازه گیری دمای هوای کربلا!
"کربلا صحرا نبود، جلگه بود. هوا اونقدر هم گرم نبوده، حسین هم تشنه لب نبوده !دهم عاشورای سال 61 هجری قمری برابر با 21 مهرماه سال 59 هجری شمسی است. بله عاشورا در فصل پاییز بوده !پس این جنگ در گرمای تابستون نبوده؛ بلکه در اواخر مهرماه و در فصل پاییز بوده. به نرم افزارهای آنلاین تبدیل تاریخ مراجعه کنید. حتی اگر گرما هم بوده باشد برای هر دو سپاه این مسئله بوده!"
این پیام نیز از جمله پیامهایی است که البته نتوانست جای خود را در میان مخاطبان پیدا کند. آنها كه در وارد كردن ايراد به واقعه عاشورا بهانه اي نمييابند اين بار به خيال خود به اندازه گيري دماي هواي كربلا در روز عاشوراي 1400 پيش سعي دارند تا به اثبات برسانند عاشورا آن عاشورايي كه تا به حال بيان شده نيست.
اما واقعیت این است که ۲۱ مهرماه اوایل پاییز بوده و هوا هنوز هم گرم است. بیشتر سرزمین عراق پست و هموار و گرمسیری است و این یعنی حتی در زمستان هم هوای گرمی دارد مثل شهر آبادان در کشور ما. چه برسد به اوایل پاییز. کشور عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت هم مرز است. و شهر "كربلا" با نام محلی نینوا مرکز استان کربلا، یکی از شهرهای جنوبی کشور عراق، در ناحیهٔ غربی رود فرات قرار دارد. عربستان سعودی دارای آب و هوای گرم و خشک صحرایی است. دمای هوا در روزهای تابستان به طور متوسط به ۴۵ درجه می رسد و چون کربلا در جنوب عراق و نزدیکی عربستان سعودی قرار دارد پس کاملا واضح است که این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک است.
امام حسین (ع) در تاریخ هشتم ذیحجه از مکه به سمت کوفه عزیمت کردند و در تاریخ دهم محرم به شهادت رسیدند. و این یعنی 32 روز فاصله. درصورتی که در این 32 روز ، هم اهل کاروان و هم اسب ها و شتران نیاز به آب داشتند. در ضمن در آن هوای گرم ، نیاز به آب چند برابر مواقع دیگر بود. پس مسلم است که پس از مدتی نیاز به آب در آنها احساس میشده، در روز هفتم محرم که سپاهیان یزید جلوی دسترسی امام حسین و یارانش را به رود فرات که تنها منبع تامین آب بود گرفتند. امام حسین و یارانش مدت های زیادی تشنه بوده اند هر چند در این میان با رشادت مردان سپاه امام در چند نوبت آب به جمع یاران و همراهان حضرت رسید اما در اینکه در روز نبرد (عاشورا) تمامی یاران امام با لب تشنه به شهادت رسیده اند تردیدی وجود ندارد.
و البته اینکه تمام معنای عاشورا در تشنگی و گرما خلاصه نمیشود، مظلومیتی که حماسه کربلا را جاودانه کرد نشان از ابعاد معنوی و حماسی دیگری داشت که طبعاً در چنین پیامکهای تخریبی که عمدتاً بسیار سطحی و گذرا تنظیم میشوند ذکر نمیشوند.
نذری هیأتهای عزاداری یا سفر به «آنتالیا»؟!
در این میان اما پیامی که بیش از بقیه سعی در برانگیختن احساسات ملیگرایانه و ناسیونالیستی افراد دارد این است که "در میان این همه فقر و بیکاری و اعتیاد این همه خرج به اسم امام حسین (ع) و عزاداری چه معنایی دارد چرا این پول ها را جایی دیگر هزینه نکنیم؟"
البته گوینده چنین حرفهایی آن چنان سوزناک و نالان از فقرا و محرومان سخن میراند که گویی تمام وقتش صرف امور خیر میشود. این افراد در چرتکه انداختن برای حساب و کتاب خیرات و نذورات مردم ید طولایی دارند. این دسته همان افرادی هستند که خرج مردم برای بازسازی عتبات را هم به سخره میگرفتند و باز هم دم از فقرا میزدند و امارها می دادند اما هیچگاه اعتراضی به هزینه واردات سیگار، سفر به مالزی و اندوزی و تورهای میلیونی اروپا و آنتالیا ندارند. این افراد درآمد 8 میلیاردی تورهای گردشگری به ترکیه به عنوان یکی از حامیان فرقه افراطی داعش و جنایتکاران تکفیری را نمیبینند. اینها هیچ اعتراضی به رقم واردات لوازم دست چندم آرایشی ندارند، این ها فقط با ارزش ها و اعتقادات مشکل دارند و آن را عقب ماندگی و اُملیسم میدانند.
کارشناسان معتقدند باید ذکر مصیبت امام حسین (ع) در ميان مردم بازگو شود تا حيات طيبه محقق شود. ساليان سال است كه مردم در دو ماه محرم و صفر به ياد امام حسين و كاروان اسرا و با انگيزه زنده نگهداشتن اين ايام به امور خير ميپردازند و با خيرات و نذورات در ميان محرومان و مستضعفان از قشر محروم جامعه دستگيري ميكنند، همين امر سبب مي شود تا مردم بيش از پيش به همنوعان خود كمك كنند.
عقدههای ناسیونالیستی و مقابله با هيأت هاي عزاداري سیدالشهدا
در این میان پیامهایی نیز با شیعه و سنی کردن واقعیت عاشورا یا پیش کشیدن بحث عرب و عجم سعی دارند تا از قیام سیدالشهدا به نفع و خود کیسه بدوزند و آن را به نام خود مصادره کنند. برخی هم به خیال خود حس ایرانی و ملی گرایی را بر میانگیزند تا حسین (ع)، واقعیتی که 1400 سال با تمام وجود مسلمانان و شیعیان در هم آمیخته را زیر سوال ببرند تا به زعم خود رشته میان مردم با اهل بیت (ع) را ببرند.
می گویند "حسین بن علی خطاب به لشگرش در روز عاشورا گفت: ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند.روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت."
حال آنکه مسلمانان با اعتقاد و ایمان به قران به عنوان کلام الهی می دانند که اگر ما این اعتقاد را داریم که اهل بیت (ع) برگزیدگان خداوند بودند و معصوم، پس این یقین را داریم که کلام و عمل آن ها نیز منطبق ترینها با کلام و فرمان الهی بوده است.
براساس آیه 13 سوره حجرات که می فرماید: "ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است."
اینکه عده ای در اسارت بیماریهای قوم پرستی و عقده های ناسیونالیستی گیر کرده اند سبب شده تا اعتقادات مسلمانان به ویژه شیعیان و ایرانیها را که علقه بیشتری نسبت به دیگر مسلمانان نسبت به سیدالشهدا دارند، آماج حملات خود قرار دهند. این امر نشان از دستهای پشت پرده ای دارد که به دنبال تخریب و تحریف واقعیات دینی هستند. چرا که منتشرکنندگان این پیام ها اگر در نخستین گام دغدغه دین داشته باشند به جای انتشار پیام های بی سر و ته و بی جواب سعی در یافتن پاسخ می کنند.
انتشار شبهات اثبات شده با ارجاع به منابع دروغین و غیرمستند خود دلیل مهمی است بر دروغ بودن این ادعاها.
سکانس آخر...
قیام اباعبدالله (ع) با هدف الهی صورت گرفت و همین امر سبب ماندگاری این حادثه ماندگار و جاوید در همیشه ایام شد تا آنجا که با گذشت حدود 1400 سال از واقعه عاشورا هنوز خون سیدالشهدا و یاران وفادارش در رگ تاریخ جاری است.
مطالعه منابع معتبر تاریخی بهترین راه برای رسیدن به صحت و سقم حقایقی است که با گرفتن گرد زمان برخی را به این باور رسانده که می توانند عقده گشایی خود را با تحریف حقایق دنبال کنند. گزیده گویی، پاره حقیقت گویی و دست بردن در حقایق یکی از مسائلی است که در مناسبت های مختلف دشمنان و بدخواهان اسلام را برآن داشته تا با این ترفند اسلام دستکاری شده را به خورد مخاطبان خود دهند و بازی با احساسات و عقاید مسلمانان را دستمایه نیل به اهداف قرار دهند.
امروزه با پیشرفت فناوریهای نوین راه دسترسی به منابع اینترنتی موثق نیز فراهم شده است و کتابهای معتبر در قالب کتابخانههای دیجیتالی میتواند در کوتاهترین زمان ممکن اصل مطلب را برای خواننده بازگو کنند. از همین رو به جاست مخاطبان در هنگام برخورد با چنین پیامهایی نخست از نشر آن تا اطمینان از صحت مطلب جلوگیری کند و در گام دوم با مراجعه به منابعی که بعضا به دروغ در پایان متون منتشر شده در شبکه های اجتماعی می آید اصل مطلب را استخراج و در اختیار دیگران قرار دهند.
شروع تقویم شمسی تقریبا از سیصد و چندسال بعد از مبدا تاریخ اسلام هست و با توجه به اینکه مبنای این تقویم سال یک هجرت قرار داده شده (روز یک تقویم با روز هجرت پیامبر یکسان نیست) ولی وقتی این تقویم رسما ایجاد شد با سیصد سال اختلاف شروع شد پس در نتیجه عملا تطیبق این تقویم با تقویم قمری کاری اشتباه و باطل هست چون در سال 59 هجری عملا تقویم شمسیی نبوده چه برسه ماه بندی ها به معیاری که در تقویم شمسی قید شده!!!
حال یه عده با استفاده از نرم افزارهای تبدیل تاریخ فکر میکنن خیلی زرنگ شدن و ... ناشی از عدم درک و مطالعه این افراد در مورد تقویم ها هست!!!