آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۳۰۵۸

حق بامداد بیات ادا نشد/ استعدادی که آثار بزرگی در انزوا ساخت

جمعی از اهالی موسیقی با حضور در مراسم یادبود بامداد بیات، درباره او و پدرش بابک بیات از بزرگان موسیقی کشور سخن گفتند.
حق بامداد بیات ادا نشد/ استعدادی که آثار بزرگی در انزوا ساخت

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیستمین همایش شعر و موسیقی کانون ادبی زمستان به بهانه یادبود بامداد بیات در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

سجاد عزیزی آرام در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این مراسم برای من کار سختی است؛ دو سال پیش بزرگداشت بابک بیات را برگزار کردیم و فکر نمی‌کردیم بامداد را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی هنری که ساختار مردم نهاد دارند عموما مورد اقبال مسئولان نیست و این یک درد است و ماحصل این روند اتفاقاتی است که در تئاتر، سینما و موسیقی ما رخ می‌دهد. امروز کسانی که قدرت مالی و روابط دارند سوار کار شده‌اند و اینکه شعر و موسیقی به کجا کشیده می‌شود برای مسئولان اهمیتی ندارد.

این ترانه سرا با اشاره به از دست رفتن بامداد بیات عنوان کرد: او یادگار بابک بیات بود و بامداد تنظیم‌های بسیار زیادی انجام داد که ما از آن بی خبر هستیم و حق او ادا نشد. تنظیم قطعه "آسیمه سر" استاد اصفهانی را بامداد بیات انجام داد و خیلی‌ها بعد از بابک بیات سراغ بامداد نرفتند. ما همیشه شخص اول ویترین را می‌بینیم.

عزیز آرام یادآور شد: نویسنده و ترانه سرا، تنظیم کننده، صدابردار اساسا دیده نمی‌شوند و همه خواننده را می‌بینند. امروز نوجوانان به سمت موسیقی براساس دانش می‌روند و آثاری که می‌بینم بسیار امیدوار کننده است. بعد از محمدرضا شجریان فکر می‌کردیم موسیقی سنتی از دست رفته است، اما در حوزه موسیقی سنتی و پاپ نسل جدید با دانش پیش می‌رود.

وی با تقدیر از همسر بابک بیات و دخترش غزل، گفت: قرار بود کنسرت عاشقانه‌های بابک بیات را با بامداد برگزار کنیم و او دوست داشت برای امام رضا (ع) و امام حسین (ع) هم کار کند.

غزل بیات در این مراسم اظهار کرد: از همه کسانی که زمان حیات بامداد در کنارش بودند و امروز هم در کنار من و مادرم هستند. بعد از فوت پدرم، فکر می‌کردم داغی سنگین‌تر از او نیست، اما رفتن بامداد مرا درهم شکست و بخشی از وجودم رفته است. با برادرم خاطرات خوبی داشتم. بامداد ۲۰ سال پیش تصادف کرد و عوارض آن تصادف موجب شد امروز او را نداشته باشم و در بالکن خانه با صندلی خالی از او صحبت کنم. بامداد هنرمند بی‌ادعایی بود. تکیه گاه بزرگی را از دست داده‌ام و جای او پشت پیانو خالی است. آنچه مرا آرام می‌کند این است که بامداد در کنار پدرم آرمیده است.

امیر آقاسی از دوستان بامداد بیات نیز در این مراسم عنوان کرد: با بامداد خاطرات بسیار زیادی داشتیم و حرف‌های بسیاری در ذهن من مانده است. به خانواده بیات و جامعه موسیقی فقدان بامداد را تسلیت می‌گویم.

بیژن شکرریز نیز در این مراسم عنوان کرد: بامداد را دوبار دیدم، اما بابک بیات از ۱۳۵۳ برای من بابک بیات بود. برای ایرج جنتی عطایی که دوست مشترک من و بابک است دعا کنید حال خوبی ندارد. بابک بیات در ۲۴ سالگی اولین موسیقی فیلم را برای کارگردانی سختگیر بنام شاپور غریب می‌سازد. واروژان زنده بود و او همنفس بابک بیات بود و در تنظیم مرد اول موسیقی ما واروژان بود و تنظیم فیلم غریبه به بابک بیات می‌رسد.

وی ادامه داد: بابک بیات سینما را شناخته بود و سکانس به سکانس یک فیلم را می‌شناخت و با اندیشه و تفکرات مختلف کارگردانان متفاوت کار کرد و این نشان از کاربلدی وی داشت. موسیقی فریاد زیر آب را که ساخت سر و صدا کرد. بهرام بیضایی که برای فیلمنامه‌اش زمان می‌گذارد بابک بیات را برای مرگ یزدگرد انتخاب کرد. او در ادامه در تلویزیون سریال سلطان و شبان را ساخت. با سعید سهیلی مردی شبیه باران را ساخت و با مهدی فخیم زاده که کارگردان سختگیری است موسیقی ولایت عشق را به سرانجام رساند و برای یکی از سکانس‌های اصلی این سریال، موسیقی نگفت شعر ساخت.

این منتقد با بیان اینکه بابک بیات ۱۰۰ موسیقی فیلم و سریال ساخت یادآور شد: بابک خیلی زود رفت. برای او جایزه مطرح نبود، خروجی کار مهم بود. بابک فرم درس دادن داشت و استاد موسیقی فیلم بود و تصویر مساوی با بابک بیات است.

فریبا وکیلی شاعر نیز در این مراسم عنوان کرد: یک هنرمند وقتی دیده و شنیده نشود و مورد تشویق قرار نگیرد از درون افت می‌کند. بامداد این محبت را از سمت خانواده اش دریافت می‌کرد، اما جامعه هنری از او حمایت نکرد و کم کار بود. باید هوای جوان‌های کاربلد را داشته باشیم و برای بامداد غصه خوردم. بامداد آرزو‌های برآورده نشده زیاد داشت و بهتر است هوای هم را داشته باشیم.

یاحا کاشانی ترانه سرا نیز در این میراسم به نمایندگی از صندوق هنر به خانواده بیات تسلیت گفت.

علی موثقی نیز در این مراسم اظهار کرد: از بامداد گفتن سخت است. او حافظه بسیار خوبی داشت و تمام شماره تلفن‌ها را حفظ بود و حضور ذهن بالایی داشت. او قطعاتی که ساخته بودیم را از حفظ می‌نواخت و به زبان موسیقی کاملا مسلط بود.

بابک صحرایی ترانه سرا نیز با تقدیم یک ترانه به بامداد اظهار کرد: تصور نمی‌کردم یک روز به مراسم بامداد پای بگذارم. تقدیر و زندگی گاه اتفاقاتی را رقم می‌زند که تصورش را نمی‌کردم. بامداد را هنوز آن نوجوانی می‌بینم که پرشور بود. بامداد با کار‌هایی که انجام داد تا همیشه در یاد‌ها باقی خواهد ماند. نازلی یکی از همین کارهاست انگار امروز این کار تنظیم شده است.

مانی رهنما نیز در این مراسم با اجرای آهنگی به یاد بامداد بیات عنوان کرد: کاش دنیا به گونه‌ای نبود که اینقدر از یکدیگر دور شویم. با بامداد آلبومی را کار می‌کردیم بنام "تمام شد" کار بامداد تحصین همه را برانگیخت. معتقدم این پایان زندگی نیست و او بسیار مهربان بود.

نصرالله مدقالچی نیز در این مراسم عنوان کرد: به یاد دارم شعر قاصدک را خواندم و بامداد روی آن پیانو زد. وی در ادامه این شعر را بازخوانی کرد.

فرهنگ جولایی نیز در این مراسم گفت: بامداد تصادف سختی کرد و بابک خودش را فدای بامداد کرد. ۲۰ روز قبل از فوت بامداد، با او صحبت کردم و قرار بود همدیگر را ببینیم که نشد. بابک وقتی بیمارستان رفت بیمه نبود و این درد بزرگی است. به کورس سرهنگ‌زاده گفته‌اند بیا فرم پر کن به تو درجه هنری بدهیم! توقع دارید این هنرمند ۸۹ ساله برود و فرم پر کند؟ باید وزیر خودش شخصا این درجه هنری را او اهدا کند.

سید عباس سجادی نیز در این مراسم اظهار کرد: آدمی در تلاش برای انسان شدن است. وقتی نام بابک بیات می‌آید انسانیت تداعی می‌شود. هنرمندان ما زیست سختی دارند. وقتی مدیر دفتر موسیقی شهرداری بودم بابک بیات را دیدم و آنجا فهمیدم این هنرمند بیمه ندارد و این تاسف انگیز است.

مهدی یغمایی نیز در این مراسم اظهار کرد: من یکسال پیش برادر جوانم را از دست دادم و با تمام وجود درک می‌کنم از دست دادن عزیز چه حال دارد. به خانواده بابک تسلیت می‌گویم و افتخار نداشتم با استاد بیات کار کنم. برای اولین بار شنیدم استاد بیات بیمه نداشته‌اند و این اتفاقات اولیه است که باید استادان از آن بهره‌مند باشند و امیدوارم این سیاست‌ها تغییر کند.

داریوش تقی‌پور نیز قطعه‌ای از کار‌های بابک بیات را اجرا کرد.

رضا خرم فرزند همایون خرم نیز در این مراسم اظهار کرد: پدر من اعتقاد داشت عده‌ای علاوه بر تسلط بر علم موسیقی، سرشار از ذوق بودند. کسانی مثل بابک بیات پایه‌های علمی قوی داشتند و علاوه بر درس مدرسه‌ای، درس میکده‌ای هم آموخته بودند و آثار اثرگذاری به تولید رساندند. پدرم موسیقی که بابک بیات برای سریال امام رضا تولید کرده بود خیلی دوست داشت و بابک بیات مولف بود و آهنگسازی به معنای واقعی در آثار وی دیده می‌شود.

کاظمی دینان نیز در این مراسم گفت: موسیقی پل ارتباطی است و موجب می‌شود در انسان خلاقیت ایجاد شود و فرهنگ جامعه تبدیل به زیبایی شده و موجب مهربانی بین انسان‌ها است. باید از کسانی که کار موسیقی کرده‌اند تشکر کنیم. از آثار بابک بیات لذت بردم و باید قدردان چنین افرادی باشیم.

بامداد بیات، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده پیانو متولد ۱۳۶۴ در تهران فرزند بابک بیات و برادر دوقلوی باربد بیات؛ علاقه و حوزه کاری اصلی بامداد بیات، موسیقی فیلم بود و او در این حوزه آثاری همچون موسیقی متن فیلم‌های کوتاه «خانه کجاست» و «عصیان» را ساخته است. بامداد همچنین در ساخت و تنظیم موسیقی فیلم‌های «ساحره»، «دو زن»، «فریاد»، «قرمز»، «دست‌های آلوده» و سریال «ولایت عشق» همراه و دستیار پدرش بوده و تنظیم قطعات آلبوم‌های «دو نیمه رؤیا» و «سام و نرگس» با آهنگسازی بابک بیات و تنظیم قطعه «آسیمه‌سر» به همراه بهروز صفاریان در آلبوم «نون و دلقک» محمد اصفهانی از دیگر آثار قابل ملاحظه این هنرمند است.

بامداد بیات روز دوشنبه، نهم تیر ۱۴۰۴ در سن ۴۰ سالگی به علت سکته مغزی درگذشت.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار