به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ قرار بود طبق قراردادی که در سال 2004 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود شرکت پژو فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز و تا سال 2014 ادامه میداد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع کرد و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی گردید به نحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محمولههای خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145هزار دستگاه خودرو رسید.
حال با گذشت سه سال شریک خوشقول خودروسازان ایرانی شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده است و مدام با ارسال هیئتهایی خواستار تقویت همکاری خود با ایران است. اما نکته قابل تامل این که پژو در کنار تلاش خود برای حضور در بازار ایران هنوز اقدامی برای پرداخت غرامت به شرکای ایرانی خود نکرده است. البته شرکت ایران خودرو تاکید کرده که در مذاکرات خود با طرف فرانسوی صحبتهای متعددی برای دریافت غرامت از شرکت پژو بیان کرده اما هنوز به نتیجه مناسبی در این رابطه دست پیدا نکرده است.
رقم خسارت وارده پژو به شرکتهای خودروساز ایرانی مشخص نیست اما تعلل شرکت پژو در عدم پرداخت این مبلغ نشان میدهد آنها با بهانهتراشیهایی اصلا خواستار پرداخت این مبلغ به ایران نیستند. گواه این مطالب اظهارات اخیر مسئولان شرکت پژو است به نحوی که اعلام کردهاند شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بیپایان با ایران به ستوه آمده است و این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند.
همچنین مسئولان شرکت پژو سیتروئن گفتهاند این شرکت در واقع میخواهد به رجزخوانیها و حتی اقدامات تحریکآمیز پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است. مسئولان پژو در حالی چنین سخنانی را مطرح میکنند که این شرکت با نیمهکاره رها کردن کار خود در ایران باعث ضرر شرکتهای خودروساز ایرانی شد، اما هماکنون به جای پرداخت غرامت، با گستاخی تمام تهدید به افشای مذاکرات با طرف ایرانی میکند.
بیان اینگونه موضعگیریها آن هم از شریک تجاری که خسارت زیادی را به خودروسازان ایرانی وارد کرده بسیار قابل تامل است و به همین دلیل خودروسازان ایرانی باید در دور جدید مذاکرات خود با این شرکت هوشمندی زیادی برای کسب حقوق خود به خرج دهند تا هم از طرفی بتوانند احقاق حق ایران را ممکن کنند و هم بهانهای در اختیار طرف مذاکرهکننده وجود نداشته باشد که با آن به تهدید و درشتگویی به طرف ایرانی بپردازد.
منبع: تسنیم