پوریا خواجوی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز، در پاسخ به این سئوال که برخی این روزها اعلام می کنند که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اشتباه بود، چه اتفاقی افتاده است که این عده به این تحلیل رسیده اند،گفت: باید دید نتایج تسخیر سفارت آمریکا چه بوده که این عده به این نتیجه رسیده اند.
وی افزود: تأثیرات این اقدام بر پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی، سیاست داخلی و بالاخص سیاست خارجی را باید بازخوانی دوباره ای کرد و به درست یا غلط بودن این تفسیر از تسخیر سفارت پرداخت.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شیراز اظهار داشت: مطمئناً نمی توان کتمان کرد که این اقدام موجب تیرگی روابط جمهوری اسلامی و اتخاذ محدودیت های بسیار در روابط بین الملل از سوی بسیاری از قدرت های جهانی برای ایران گردید، محدودیت هایی که مسبب بسیاری از مشکلات و تنگناهای اقتصادی گردید که تا امروز هم ادامه داشته است.
خواجوی در ادامه بیان داشت: شاید یکی از دلایل اشتباه برشمردن تسخیر سفارت همین محدودیت ها و مشکلات به وجود آمده باشد؛ اما باید این اقدام را به طور واقع بینانه و در ظرف زمان و مکان خود بررسی کرد، این که انقلاب برای تثبیت هویت خود و خارج شدن از زیر بار قدرت های استعماری به مانند تمامی انقلاب ها به چنین حرکتی نیاز داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان نیز با گذشت ۲۷ سال از کودتای ۲۸ مرداد هنوز وقایع آن دوره و نقش آمریکا در این کودتا را از یاد نبرده و احتمال تکرار ایفای نقش این چنینی توسط آمریکا را متصور بودند پس می بایست برای تثبیت انقلابی که خود یکی از عاملین آن بودند تلاش خود را به کار می بیستند که نتیجه ی چنین تفکری تسخیر لانه جاسوسی بود.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز افزود: اما این که چه سوء استفاده هایی از این حرکت در آینده شد، مانند تسخیر سفارت انگلستان در سال ۹۰ و سودجویی گروه های فشار در ادامه واقعه تسخیر سفارت آمریکا و غیره نمی توان عاملی برا غلط بودن این واقعه باشد بلکه باید به خودی خود آن را بررسی کرد.
خواجوی پیرامون نقش دانشجویان در استکبار ستیزی گفت: هر گاه در جامعه به دانشجو به عنوان یک عامل تغییرو فردی بیدار و آگاه به مسائل جامعه نگریسته شود می توان به نقش آفرینی آن برای مبارزه با نفوذ سلطه امیدوار بود.
وی افزود: از دانشجویی که گاهاً با حفظ ویژگی های دانش آموز بودن پا به محیطی بزرگتر یعنی دانشگاه می گذارد و بی تفاوت به محیط اطراف و در مرحله بعد جامعه خود، یک دوره چهار ساله یا بیشتر از زندگی خود را می گذراند، نمی توان انتظارات زیادی داشت.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز در ادامه بیان داشت: اما آن دسته ای که با دانستن حقوق مدنی و اجتماعی خود پای به این عرصه می گذارند را می توان آینده سازان و مبارزان با سلطه و سلطه گری دانست، دانشجویی که توانایی تشخیص ظلم و بی عدالتی دارد، نگاهی وسیع تر به جهان داشته و توانایی تشخیص قدرت های استعماری را داراست.
خواجوی بیان داشت: به همین ترتیب از چنین دانشجویی می توان انتظار کوشش برای برون رفت از زیر بار سلطه، با نقش آفرینی های مستمر و مؤثر در جامعه و دانشگاه خود داشت.
وی افزود: این چنین شخصیت هایی بر آنند با ایجاد تغییرات، اصلاحات و تقویت بنیه های فکری خود و اطرافیان و آگاهی بخشی به دیگران در بسیاری از عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی به رشد برسند و فاصله ی خود را با عاملین سلطه به حداقل برسانند؛ چرا که هیچ گاه با وجود ضعف های بی شمار فرهنگی و اقتصادی و عدم توسعه ی سیاسی نمی توان به مبارزه با سلطه یا همان استکبار ستیزی پرداخت.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز ضمن اشاره به وظیفه دانشجویان برای زنده نگه داشتن آرمان انقلاب اسلامی گفت: حضور مؤثر و پویا در بطن جامعه و تلاش برای بازسازی و باز تعریف آرمان های انقلاب اسلامی و مطابقت آن با نیاز های روز جامعه است.
خواجوی در ادامه بیان داشت: بلاشک یک سری آرمان های انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی آرمان های ازلی و ابدی تمامی انسان های آگاه و آزادی خواه در طول تاریخ بوده است و خواهد بود.
وی در ادامه بیان داشت: اما هر یک از این آرمان ها مانند آزادی، در هر زمانی می توانند تعریف های نو و به روزی منطبق با نیاز های بومی و اجتماعی داشته باشند که دانشجویان می بایست برای دستیابی به این تعریف نو تمام تلاش خود را نمایند و حتی آرمان های جدیدی برای خود بسازند؛ چرا که خاصیت و ویژگی جنبش دانشجویی تلاش برای تغییر و اصلاح و پیشرفت جامعه است. آن زمان که جنبش دانشجویی آرمان های جدیدی برای خود نسازد و برای دستیابی به آن ها تلاش لازم را نکند مرگ آن فرا رسیده است.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز درباره ملاک و معیار استکبار و چگونگی استکبارستیزی گفت: اگر در رابطه ای نابرابر قدرت به گونه ای اعمال شود که باعث اعمال زور شود آن رابطه رابطه ای عادی نیست؛ بلکه سلطه نامیده می شود، به گونه ای که احتمال توان مقاومت و ایستادگی دیگری کم در نظر گرفته شود.
وی افزود: به طور کلی کشورهای استکباری همچون آمریکا و انگلیس به واسطه ی قدرت های نظامی، سیاسی و اقتصادی، به نحوی وارد کشورهای دیگر شده و سعی در تضعیف آن ها به نفع خود دارند و هرگاه یکی از آن ها صدای سرپیچی و نافرمانی سر دهد به شیوه های مختلف و با روش هایی جدید مانند تحریم و تبلیغات جهانی علیه آن کشور مجبور به تسلیم نمودن و زیر فرمان بردن کشور دیگر را دارند.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز بیان داشت:البته این سلطه گری دارای سابقه ای طولانی و به اشکال مختلف همانند سلطه مالکان بر دهقانان در جوامع فئودالی گذشته، سلطه کلیسا در قرون وسطی و سلطه نظام های سرمایه داری در قرون اخیر از نماد های نظام سلطه در طول تاریخ بوده اند.
خواجوی خاطرنشان کرد: با این وجود به علت وجود سرشت عدالت طلب در بسیاری از انسان های بیدار در جوامع مختلف، همواره بسیاری از این افراد این رابطه نابرابر را قبول نکرده و تمام تلاش خود را برای پایان دادن به سلطه به کار می بندند، به همین منظور بر ماست که با تقویت خود در تمامی زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این فاصله را جبران نموده و زیر بار استعمار خارجی نرویم.
وی در ادامه بیان داشت: چرا که با وجود ضعف های اساسی نمی توان به مقابله با سلطه گران پرداخت، البته در آخر لازم میدانم یادآور شوم که استکبار تنها محدود به استکبار خارجی نشده و شاهد وجود استکبار داخلی و گروه های اقتدار گرا و منفعت طلب در مملکت خودمان نیز هستیم.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز در پایان گفت: اگر تغییر و اصلاح را از جامعه خودمان شروع نکنیم، شرایط برای مبارزه با سلطه هیچ گاه فراهم نخواهد شد، تا لحظه ای که استکبار داخلی در کشورمان وجود دارد گفتن و نوشتن از استکبارستیزی خارجی سخنی بیهوده است.