به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، شب گذشته با حضور فعالان فرهنگی دانشگاه های خوزستان در سالن شهید اسکندری بسیج دانشجویی جلسه جریان شناسی سینما ایران برگزار شد.
این جلسه نقد و بررسی که با حضور سیدمحمد حسینی مدرس و منتقد سینما برگزار شد، به هنر و شکل گیری هنر در صور و خیال در ابتدا پرداخته شد و اینکه هنر در صور ایجاد شده، در خیال پخته شده و در عقل سنجیده شده و به شکل جمال ارائه می شود.
سیدمحمد حسینی افزود: در تاریخ ادبیات ما سوژه های بسیار نابی از عشق واقعی و حقیقی بیان شده است که فعالان فرهنگی باید به ارائه آن بپردازند.
وی افزود: در تاریخ معاصر شهید آوینی توانست هنر انقلابی را معرفی و احیا کند و به اعتقاد همه منتقدان عرصه سینما هنر دفاع مقدس که شاخه ای از هنر انقلابی است، تنها اثر ملی و بومی ایران است؛ در حالی که فیلم سازان قبل از انقلاب که زیر نظر موسسه فرح بودند دنبال ترویج فرهنگ بی بند و باری بودند.
این منتقد سینما با اشاره به موسسه فرح گفت: این موسسه همه بودجه فرهنگی کشور را در دست داشت و تمام فعالیت های هنری و فرهنگی به این موسسه ختم می شد و این موسسه نیز تمام تلاش خود را معطوف کرده بود که با تهیه و حمایت های همه جانبه از فیلم های به اصلاح ایرانی فرهنگ اسلامی را نابود کند.
وی تصریح کرد: این فیلم های ایرانی در عشق و کاباره خلاصه می شود و در آن بی بند و باری و بدحجابی شاه کلید بود و به شدت مبانی اسلامی و غیرت اسلامی مورد تهاجم قرار می گرفت.
حسینی ادامه داد: متاسفانه بعد از انقلاب نیز این جریان به شکل آرام خود را حفظ کرد و وارد جریان سینما ایران شد که شهید آوینی بارها خطر نفوذ این جریان را به هنر انقلاب هشدار داد ولی کسانی مثل آقای سیدمحمد بهشتی شیرازی که مسئول بنیاد فارابی بود به شهید آوینی اعتنایی نکرد و به دلیل مراوده های فرهنگی که آقای شیرازی با این طیف فکری داشت این طیف فکری فیلم ایرانی توانست خود را احیا کند.
وی گفت: جریان فیلم ایرانی به ویژه بعد از دهه 70 نفوذ خود را جدی کردند و فیلم های مثلثی عاشقانه با هدف تخریب روابط دختر و پسر، محرم و نامحرم و حرکت دادن فضای هنر متعهد به سمت دوست دختر و پسر بازی شروع به تولید کردند.
این منتقد سینما بیان کرد: امروز این جریان بسیار پرقدرت در سینما نفوذ کرده و کارگردانان و افراد خاص خود را دارند و در همین فیلم "امروز" این جریان را می بینیم که به راحتی روابط غیرعادی و ناسالم را موجه نشان می دهد.
وی با اشاره به داستان بینوایان فرانسه گفت: برخی آثار این جریان فیلم ایرانی از آثار بینوایان کپی برداری شدند و شما در بینوایان اثری از پدر کوزت شخصیت داستان نمی بینید و در اصل کوزت پدر ندارد و فرزند ناخواسته است!!
حسینی سپس به جریان روشنفکر در سینما اشاره کرد و گفت: این جریان در همه حال مخالف هستند و با همه کس و همه چیز مخالفت می کنند و برای این افراد فرقی نمی کند صرفاٌ دنبال سیاه نمایی و نقد هستند.
وی با اشاره به فیلم جدایی نادر از سیمین بیان کرد: این فیلم مدعی است واقعیت ها را گفته است؛ اما آیا همه واقعیت ها را بیان کرده است؟ آیا در جوامع دیگر مشکل نداریم؟
این منتقد سینما گفت: مطمئناً غرب از این فیلم اصغر فرهادی خوشش می آید و به آن اسکار می دهد چرا که تا کنون هر اندازه اتهام به ایران زده بود در یک این فیلم جدای نادر از سیمین به زیبایی بیان شده بود در حالی که فیلم اصغر فرهادی به لحاظ تکنیکی پایین بود.
وی سپس به فیلم محمد رسول الله اشاره کرد و گفت: این فیلم یک نگاه نو و تازه در سینما ایران باز کرد که قابل تقدیر است.