به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در نشست هماندیشی رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز آموزش و مطالعات بینالملل وزارت امور خارجه برگزار شد، به بیان مطالبی پرداخت.
این مراسم با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی سرحدی، قائممقام وی، مجید تختروانچی، معاون وزیر امور خارجه، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی و سیدمحسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن و رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۱۷۰ کشور، برگزار شد.
در این نشست هماندیشی، وزیر راه و شهرسازی پس از تشریح فرصتهای جذب سرمایهگذاری خارجی در حوزههای زیرساخت حمل و نقل به فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه ناوگان اشاره کرد و گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل دست ما کاملا باز است و از هر روشی که سرمایهگذار پیشنهاد کند میتوانیم با او همکاری کنیم.
عباس آخوندی ادامه داد: این روشها شامل ایجاد شرکتهای مشترک ایرانی خارجی، اجاره به شرط تملیک، فروش مستقیم و از این قبیل است.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع توسعه ناوگان هوایی ایران اشاره کرد و افزود: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزء فرسودهترین و مسنترین ناوگان هوایی دنیا است و امسال که توانستهایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین ۲۰ سال رسیدهایم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاههای کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا ۵۰ میلیارد دلار برای تأمین آنها نیاز داریم در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفتهایم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشتهایم و آقای ظریف هم در جریان است، گفت: امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد.
آخوندی سپس به تشریح فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کردهاند در حالی که تا پیش از این، همگی به بنادر جنوب خلیج فارس میرفتند و از آنجا کالاها با کشتیهای فیدری به بنادر ایران حمل میشد، اما در حال حاضر ۱۶ کشتی لاینری مستقیما به بنادر ایران میآیند که با این اقدام، هزینههای کشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران کاهش یافته است.
وی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتیها و شرکتهای کشتیرانی ایرانی را با لاینرهای خارجی ـ با توجه به قدرت مالی طرفهای خارجی ـ فراهم کنیم به جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانیها بدهیم، به خارجیها اعلام کردهایم که اگر میخواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید ۵۰ درصد کالاهای ایران و ۵۰ درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه «ترانشیپ» یا «ترانزیت» شود؛ فقط در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آنها مجوز میدهیم.